Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Gudrun var inte en tropisk cyklon, det var en orkan/storm.

Tropiska cykloner kan komma upp i mer än dubbelt så hög vindhastighet. Gudrun var en fis i jämförelse med vad tropiska cykloner kan vara.

ok, då var det väl tur att det inte blev en cyklon, gudrun gjorde ju en hel del skada trots att det inte var en cyklon.
gäller och hålla i hatten om en cyklon skulle träffa svedala då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Att golfströmmen skulle sluta strömma förbi oss tror jag inte längre verkar så rimligt.

Vad baserar du det på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
År 2006: "Kommer den amerikanska bolånekrisen att påverka Sverige?".
Svaret är ja, både på den frågan och din fråga. Även om vi inte skulle bli översvämmade (jag påstår inte att vi inte blir det) så kommer de ekonomiska och säkerhetspolitiska aspekterna (osv.) att i högsta grad påverka Sverige. Om Kinas president halkar i duschen och dör imorgon så kommer svensk export om 20 år antagligen att se noterbart olik ut än om han inte hade gjort det (fullständig gissning: jag har ingen större koll).

Du missuppfattade mig. Såklart att det blir negativt för oss. Men om man ser det relativt så tror jag att vi skulle vara en av dem som klarade sig bäst.

Och då ser jag det inte värt att offra arbeten genom att vara något föredöme, dock är jag för att vi skall kämpa för globala högre krav.
Det är som med fisket, att ha lägre fiskekvoter än andra länder för att rädda fisken tror jag inte så mycket på. Skulle fisken dessutom bli utfiskad, så finns det länder som straffas hårdare än oss, varvid dessa isåfall skulle kunna vara något föredöme om de så ville för att motivera andra.

Jag har alltså den åsikten att "globala miljöfrågor" skall ses globalt. Där man skulle kunna ta hänsyn till fattiga länder har svårt att hålla miljökraven, men rika länder som struntar i det får man göra något åt. Med detta menar jag inte att kompensera genom att göra strängare krav i sitt eget land.

*edit*
Jag förstår dock vissa uländer som inte är glada över vad vi rika länderna har ställt till för dem, det har gått några dokumentärer hur sanna de nu är. Iaf så är jag för att vi globalt ska ha samma krav, vi kan ha högre men vi måste tänka ekonomisk vad det innebär.
T.ex. ville väl miljöpartiet att sverige skulle ha fiskestopp, så att andra länder kunde fiska mer om jag minns rätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vad baserar du det på?

Jag har ingen källa åt Haricots, men det är också den uppfattning jag fått. Är det inte dessutom så att golfströmmens signifikans för just Sverige var överskattad och numera nedtonad? Golfströmmen "hjälper" Norge och Storbritannien med lite varmare vatten men inåt Sverige och nedåt kontinenten är det snarare det mer övergripande fenomen (som golfströmmen är en del av) som har betydelse, dvs NAG/NAO, North Atlantic Gyre/North Atlantic Oscillation?

Det finns något som heter AMO också; http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_Multidecadal_Oscillatio...
Jag skummade bara texten och har inte helt klart för mig vad det handlar om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vad baserar du det på?

Jag baserade det bara på något vagt minne, men jag kollade upp det nu:

Some even fear that global warming may be able to trigger the type of abrupt massive temperature shifts which occurred during the last glacial period: a series of Dansgaard-Oeschger events — rapid climate fluctuations — may be attributed to freshwater forcing at high latitude interrupting the THC. The Younger Dryas event may have been of this sort, too. (See the discussion of chaos theory for related ideas.) However, these events are believed to have been triggered by massive freshwater discharges from the Laurentide ice sheet, rather than from the melting of polar sea-ice and precipitation changes associated with the increased open water in global warming. Meltwater events aside, the climate deterioration into the last ice age appears to have taken about 5,000 years. Also, in coupled Atmosphere-Ocean General Circulation Models the THC tends to weaken somewhat rather than stop, and the warming effects outweigh the cooling, even locally: the IPCC Third Assessment Report notes that "even in models where the THC weakens, there is still a warming over Europe".
http://en.wikipedia.org/wiki/Shutdown_of_thermohaline_circula...

Permalänk

bud_bundy, om miljöproblemen leder till sådana kriser att vi går under* så är det rätt irrelevant om vi översvämmas eller inte. Över huvud taget så har väl debatten aldrig handlat om just översvämningar och liknande, utan det politiska kaos (krig) som det skapar.

* Jag är optimist: jag tror inte det är särskilt troligt att atombomberna börjar brisera så fort några länder får mer ont om vatten... Och påståendena att människan inte kan leva på jorden om hundra år (pga. miljöproblem) är direkt absurda och ovetenskapliga.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Främsta problemet miljöpartiet är att de driver sin ensidiga politik som om alla kunde ta tunnelbanan till arbetet.

Exakt.

Miljöpartiets politik avvecklar saker åt alla håll och kanter och det kommer göra att Sverige går bakåt i utveckligen. Det är min generella syn på det som Miljöpartiet har att komma med - vilket inte alltid är så mycket... Jag tycker att de misslyckas med att konkretisera sina vackra ord.

Anledningen till att Miljöpartiet går bra är en kombination av namnet och vissa människors bristande intresse/kunskap om politik, á la "Jag kan ju inget om politik, men jag värnar om Miljön, så då röstar jag väl på Miljöpartiet". En typ av skyldighetsröst då man trots allt inte vill visa dåligt omdöme och skita i sin rösträtt när massvis med folk dör dagligen i sin kamp för demokrati.

(edit: det där med grammatik är tydligen krångligt...)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Mänsklig rättighet? Det är det ingen som tror heller. Det är däremot en mänsklig rättighet att styra och ställa över sitt eget liv och sin egen vardag. Vill man äga fler bilar och någon motsätter sig detta så ska de skaffa fram bilar eller motsvarande som täcker det behovet. Förbud är ingen lösning det är att stoppa huvudet i sanden.

Samma sak med resor. Forskning och framsteg ska se till att det kommer fram miljövänliga alternativ som fungerar. Du kan inte stoppa människan från att uppfylla sina behov. Utbud och efterfrågan fungerar alltid. Det är inte tal om någon rättighet. Finns det en efterfrågan så kommer den även att fyllas upp. Frågan är vad man ska göra för att göra det så miljövänligt som möjligt. Början man förbjuda, ja då avstannar även utvecklingen på det området. Det är däremot otroligt kontraproduktivt.

(understrykningar gjorda av mig)

Varför utveckla mer miljövänliga bilar om ingen får äga bilar, varför utveckla miljövänligare flyg om ingen får flyga? osv osv.

Extrema lösningar inklusive förbud och liknande har aldrig och kommer aldrig att fungera.
Dessa ideer kommer bara föras fram av extremistiska minimala partier som inte har någon framtid som styrande parti och som alltid kommer att behöva agera i minoritet då dessa inte heller får något större folkligt stöd att räkna med.

Här har vi Miljöpartiets största problem - man är snabba på att ta fram förbudsklubban. Förbud mot saker bidrar till en avveckling av Sverige som modernt välfärdsland.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Tänkte precis länka detta.

Det gränsar ju till skrämmande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Vi vill på sikt ställa om försvaret från ett militärt försvar till ett ickevåldsförsvar." (PP)

"Vi vill att Sverige... [lägger] fram en plan för att införa fri invandring." (PP)

"Miljöpartiet vill... starta en försöksverksamhet... där man prövar att ge elever rätt till undervisning i matematik på deras modersmål." (BM)

dessa saker är i mina ögon kassa, rent av urusla

däremot är dessa bra ur miljösynpunkt:

"Vi vill bygga höghastighetsbanor... Det ska vara billigare att åka tåg än att köra bil eller flyga." (VM)

"Miljöpartiet de Gröna vill att Sveriges beroende av olja och andra fossila bränslen ska brytas inom 15 år." (HS)

"Vi vill slopa momsen på rättvisemärkta varor." (PP)

"Vi vill ta bort momsen på ekologisk mat." (PP)

men uppväger dessa bra saker de dåliga sakerna?

sällan...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flancen:

däremot är dessa bra ur miljösynpunkt:

"Vi vill slopa momsen på rättvisemärkta varor." (PP)

"Vi vill ta bort momsen på ekologisk mat." (PP)

men uppväger dessa bra saker de dåliga sakerna?

sällan...

De är jag väldigt tveksam till.
Rättvisemärkning har väl med arbetarnas förhållanden att göra och inte miljön, eller har jag missuppfattat konceptet?
Ekologisk odling är säkert bättre än många metoder att odla, men det är långt ifrån bäst. Det förutsätter att man skippar många av de moderna tekniker som kan dra ner på saker som bränsleförbrukning, gödsling, besprutning och bevattning enbart på grunden att det låter lite mysko för oinsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haricots:

Rättvisemärkning har väl med arbetarnas förhållanden att göra och inte miljön, eller har jag missuppfattat konceptet?

Dessutom så gäller det väl bara för utvecklingsländer. Är väl lite orättvist mot lokala odlare och för att inte säga mindre miljövänligt.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå hur detta parti närmar sig 10%. Sätter sig folk ens in i vad partiet de röstar på står för? (Retorisk fråga)

Tror själv att det är namnet med just ordet "miljö" i som drar folk eftersom det finns en väldigt hög medvetenhet om just detta ämnet idag. Kunskap i frågan däremot är det si och så med.

Permalänk
Medlem

Läste du ens den andra länken? När det gäller det första avslaget så är det bärande argumentet "Mp tar dock inte ställning i religions- eller trosfrågor." Är det så kontroversiellt?

Andra avslaget.

Kan ju börja med att säga att naprapater och kiropraktorer tillhör komplementärmedicinska

1. Ett nationellt och offentligt register över utövare av komplementärmedicin ska finnas. Godkända komplementärmedicinska metoder måste bli en integrerad del av det allmänna sjikvårdssystemet.

Att vilja ha ett nationellt och offentligt register över godkända metoder är det så fel? Varför?

2. Liksom vid annan vård måste komplementär utbildning och behandling kvalitetssäkras.

Varför är detta fel enligt dig?

3. Mp:s generella inställning i frågan är att vi idag behöver en mångfald av olika vårdideologiska inriktningar och inte färre. Motionären citerar två forskningsrapporter av många, och det finns fler. Det finns sådana som dömer ut komplementärmedicin och sådana som stödjer den, även homeopatisk medicin.

Mångfald i det här sammanhanget betyder att man är öppen för nya metoder, varför är det fel?

4. Mp tar idag inte ställning vilka forskningsrapporter som är bäst, utan vi konstaterar att det behövs mera forskning i ämnet . Särskilt som fler och fler människor använder sig av komplementärmedicinska metoder vore det oansvarigt att inte främja fortsatt forskning på området, även beträffande homeopatisk medicin.

Om det är fler och fler människor som använder sig av komplementärmedicinska metoder är det inte då bättre att man forskar i det och sedan upprättar ett nationellt register där man redovisar vilka metoder som är godkända, så att folk inte blir lurade? Varför är detta fel enligt dig?

Tredje avslaget.

1. Företrädare för de olika uppfattningarna i denna fråga måste naturligtvis ges tillfälle att framföra sin ståndpunkt och kunna presentera underlag som stöder deras respektivs ställningstagande. Sedan är det upp till varje förälder att själv bestämma om man skall vaccinera sina barn eller inte.

Jag antar att man inte är tvingad enligt lag att vaccinera sig (upplys mig gärna om jag har fel) men jag har själv inte mycket för föräldrar som låter sina barn "lida på grund av sina mumbojumbo idéer" men ansvaret för barnen ligger ju på föräldrarna menar du att staten ska bestämma sånt här?

2. Det finns idag ett flertal mycket intressanta forskningsstudier som pågår mellan läkare på Vidarkliniken och läkare inom skolmedicin, t ex på Karolinska Institutet och Linköpings Universitet.

Återigen, vad är problemet med forskning?

3. I och med sitt stöd till Vidarkliniken har mp inte tagit ställning för eller emot olika forskningsresultat, utan enbart till att vi bejakar att sådan forskning försiggår.

Återigen, vad är problemet med forskning?

4. Mp har inte heller tagit ställning för eller emot olika livsfilosofier, t ex antroposofin, utan anser att det är vars och ens ensak att avgöra vad som passar var och en.

Vad är problemet med att låta folk avgöra själva?

6. Mp är för en fri och öppen debatt även kring denna fråga och det vore olämpligt och helt felaktigt att vi som parti tar ställning i en specifik medicinsk och kontroversiell fråga som vaccinationer eller inte.

Generellt så kan man säga att MP inte är för ovetenskapliga metoder utan väljer att inte vara emot "nya" metoder utan lägger istället fokus på att det ska finnas medel för forskning samt att vi håller ett öppet sinne för att vi inte vet allt idag. För då hade vi förmodligen kunnat bota alla sjukdomar och åkommor som finns, men så ser det inte ut (tyvärr).

Jag tror själv inte på den här sortens metoder (och är naturligtvis ateist) men jag tycker att det är bättre att man forskar och granskar det än att man inte gör det. Sedan så finns det folk i MP som verkligen tror på sånt här, men det finns ju medlemmar i alla partier som tror att det finns en gud med. Det står till och med i vissa partiers partiprogram iaf att de baserar sin politik utifrån religioner som påstår att gud finns, M (iaf 90 talet program) och KD som jag tänker på främst.

Skrivet av Mor5ives:

Jag kan inte förstå hur detta parti närmar sig 10%. Sätter sig folk ens in i vad partiet de röstar på står för? (Retorisk fråga)

Gör väljarna av de andra partierna det ens? Själv har jag bara varit med i två valrörelser men min uppfattningar är att kunskaperna bland väljarna kan variera nåt otroligt. Och detta gäller väljare från alla partier. Sedan får man inte glömma att det finns väljare som väljer parti utifrån sina egna moraliska uppfattningar (kalla det värderingar eller ideologer om ni vill) och då tittar man i större utsträckning på den generella bilden som ett parti ger och mindre på vad de tycker i sakfrågorna. Och det är egentligen det du verkar ha problem med, samt en del borgliga sympatisörer med sin elitiska syn på samhället. Att folk tar ställning i frågor utifrån andra grunder än statistik eller fakta. Acceptera att folk är olika!