Permalänk
Medlem

akut virus/seghetshjälp!

Hej! Jag har fått ett kritiskt problem med min dator.

Först hade jag fått viruset wmpscfgs.exe. Jag följde stegen på How To Get Rid of the wmpscfgs.exe Virus, a Reader Contributed Guide - How-To Geek MEN jag gjorde det INTE i felsäkert läge dum som jag var.

Innan gjorde jag också en CCleaner-körning och tog bort massa hull och rensade i registreringen.

Nu verkar viruset vara borta, men datorn har blivit extremt seg (kan knappt göra något öht). Däremot i felsäkert läge går datorn att jobba med, men inte i normalt alltså, för där är den extremt seg.

Kan segheten bero på att jag inte körde i felsäkert läge och/eller att jag tog bort massa mojs med CCleaner? Jag tog backup på registret med ccleaner och skrev in det igen, men det löste inte problemet.

Är oändligt tacksam för all hjälp jag kan få. Detta förstör både min fritid, mina studier och mitt jobb!

Det är en stationär dator med intel 6750 dubbelkärnig processor, 3gb ram och windows xp.
__________________

MVH Axel.

Permalänk
Medlem

Kanske har du något annat kvar. Sök igenom datorn igen.

Även om du fick bort alla Virus, trojaner mm så är skadorna kvar. På samma sätt som brandmän INTE lagar ett hus efter de släckt elden som förstörde den. Du använde ccleaner och tog backup på registret efter att skadorna redan var gjord.

Göra en rejäl rensning. Ta bort innan du lägger in igen drivrutiner, program, spel mm och ser till att allt misstänkt eller skräp är borta. I värsta fall får du installera om allt.

Permalänk
Skrivet av Axy:

Hej! Jag har fått ett kritiskt problem med min dator.

Kan segheten bero på att jag inte körde i felsäkert läge och/eller att jag tog bort massa mojs med CCleaner? Jag tog backup på registret med ccleaner och skrev in det igen, men det löste inte problemet.

MVH Axel.

Hej Axel, jag är väldigt tveksam till att CCleaner skulle ha förvärrat något, jag tror snarare att det är viruset som har orsakat för stor skada för CCleaner att reparera, d.v.s det enda programmet gör är ju rätta till och ta bort eventuella felaktiga parametrar i registret eller rensar bort tillfälligt filer. Men kopian av registret du gjorde är värdelös eftersom i den är skadorna helt oreparerade.

Eftersom du missade att köra i felsäkert läge får ju viruset tillgång till internet.
Om du inte körde i felsäkert läge hoppas jag du körde utan internetsladd iallafall?
Ta för vana att virusrensa utan att datorn har tillgång till internet.

Visa signatur

# Passive income is the shit

Permalänk
Medlem

Tack för svaret grabbar. Börjar bli strul med kunder osv som behöver hjälp, fast jag kan inte hjälpa mig.

Jag tog bort viruset MED internet, då jag inte visste detta innan, men jag kan förstå logiken i att man ska köra utan internet.

Datorn är opererbar i felsäkert läge, men i normal läge helt oanvändbar.

Har ni någon idé om hur jag kan lösa detta? Uppenbarligen ska det ju gå att få datorn användbar igen, eftersom det funkar i felsäkert, och all hårdvara intakt.

MVH Axel.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört mbam också för att kolla av om det ligger något skit.
En reparationsinstallation löser skadade OS-filer? Måste dock göras med den skivan som installerade eller likvärdig, annars kan det bli strul.

Permalänk
Medlem

tror jag körde mbam utan framgång.

En reparationsinstallation... försvinner några filer då eller hur funkar en sådan? Vill inte riskera att filer förloras.

Det jag tycker är skumt är att datorn fungerar i felsäkert men inte i normalt. Vad skiljer lägena åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axy:

tror jag körde mbam utan framgång.

En reparationsinstallation... försvinner några filer då eller hur funkar en sådan? Vill inte riskera att filer förloras.

Det jag tycker är skumt är att datorn fungerar i felsäkert men inte i normalt. Vad skiljer lägena åt?

en replagar system filer

Permalänk
Vila i frid

För sjuttioelfte gången den här månaden...

1) Avaktivera System Restore
2) Starta i felsäkert läge med nätverk, tanka och kör MBAM
3) Boot om normalt, tanka och kör SuperAntiSpyware
4) Tanka och kör en AVAST boot-scan
5) Aktivera System Restore (om du tycker att det tillför något).