Illamående/åksjuka när man spelar.

Permalänk
Medlem

Illamående/åksjuka när man spelar.

Är det bara jag som kan få illamående/åksjuka när jag spelar vissa FPS-spel?

Kände av nyss när jag spelade Metro 2033, att jag redan efter 2 minuter blev lite åksjuk. Det här händer bara i vissa FPS spel. CoD: MW2, Mass Effect 1 & 2, Doom 3, Quake är spel där jag bland annat inte har mått illa av. Om jag däremot fastnar i ett spel som jag INTE blir åksjuk i, och springer runt som en yr höna i ett rum i kanske 15-20 min, kan jag bli åksjuk.

Vad kan det här bero på?

Nej, jag är inte känslig för blod...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

rekommenderar en ögonläkare

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

får du åksjuka när du åker bil? tåg? båt? flyg? isf har du anledningen du kanske blir trött i huvet av att stirra på dom spelen pga grafik inställningar? bloom på, för ljusstark osv halvsuddig bild så du måste anstränga dig mer?

Permalänk
Skrivet av Triskelon1:

rekommenderar en ögonläkare

Ja, eller optiker.. Annars kan du kanske helt enkelt inte spela sådana spel, kommer ihåg att finns varningsmeddelande på spelkartonger osv angående just det.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

får du åksjuka när du åker bil? tåg? båt? flyg? isf har du anledningen du kanske blir trött i huvet av att stirra på dom spelen pga grafik inställningar? bloom på, för ljusstark osv halvsuddig bild så du måste anstränga dig mer?

Får inte åksjuka när jag åker bil, tåg, flyg men blir sjösjuk endast när det gungar väldigt mycket.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Är det bara jag som kan få illamående/åksjuka när jag spelar vissa FPS-spel?

Kände av nyss när jag spelade Metro 2033, att jag redan efter 2 minuter blev lite åksjuk. Det här händer bara i vissa FPS spel. CoD: MW2, Mass Effect 1 & 2, Doom 3, Quake är spel där jag bland annat inte har mått illa av. Om jag däremot fastnar i ett spel som jag INTE blir åksjuk i, och springer runt som en yr höna i ett rum i kanske 15-20 min, kan jag bli åksjuk.

Vad kan det här bero på?

Nej, jag är inte känslig för blod...

Du har drabbats av DIMSS (Doom Induced Motion SIckness Syndrome), dvs dina sinnen skickar kontradikterande unformation till din hjärna. Dina ögon hävdar att det du ser rör på sig fast balansorganet tycker att du sitter still... då får hjärnan kortslutning och tycker synd om sig själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Är det bara jag som kan få illamående/åksjuka när jag spelar vissa FPS-spel?

Kände av nyss när jag spelade Metro 2033, att jag redan efter 2 minuter blev lite åksjuk. Det här händer bara i vissa FPS spel. CoD: MW2, Mass Effect 1 & 2, Doom 3, Quake är spel där jag bland annat inte har mått illa av. Om jag däremot fastnar i ett spel som jag INTE blir åksjuk i, och springer runt som en yr höna i ett rum i kanske 15-20 min, kan jag bli åksjuk.

Vad kan det här bero på?

Nej, jag är inte känslig för blod...

Det här har jag också drabbats av ibland. Men endast några titlar. Kommer inte ihåg nu vilka de var, men det måste ha varit någonting med dom som framkallade det, för jag har för det mesta inga sådana problem.

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk

Som sagt, gå till en optiker och kolla synen. Om du även får ont i huvudet kan det kanske vara så att du behöver glasögon (om du inte redan har det vill säga)

Permalänk
Medlem

Jag löste samma problem hos optikern...

Lösningen va glasögon.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad glasögon kan motverka...har redan perfekt syn och får inte ont i huvudet.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Min flickvän har samma problem, CS, CoD och vanliga FPS gör att hon mår illa dock så verkar hon inte må dåligt av BFBC2.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

Vet att många som skaffat eyefinity har haft problem med detta eftersom den kännslan blir starkare där. Helt ärligt så har jag inte hört något man kan göra åt det om det inte beror på synen. Kanske sjösjuke piller?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Fick detta problem någon gång för en massa år sedan och då hjälpte det att bara ställa ner detaljrikedomen i spelet. (kommer inte ihåg vilket det var. tror det var quake eller något) annars har jag inte detta problemet.

Min kusin klarar av spel på konsol men inte på dator, optiker sa att det var pga någon skillnad mellan hur en tv visar bilden emot hur en skärm visar samma bild.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leeloo:

Jag undrar vad glasögon kan motverka...har redan perfekt syn och får inte ont i huvudet.

Många säger att dom har det, men sedan går dom till optikern och blir motbevisade. (kan ju vara för att dom inte vågar/vill ha glasögon också!)

Glasögonen hjälper en hel del.

Ett spel ni bör spela om ni vill kolla om ni blir åksjuka är Soldier of Fortune 2, headbobbing och gunbobbing är ju löjligt!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Min bror upplever detta när han spelar Zelda Ocarina of time på mitt n64, så pass jobbigt att han måste ta pauser typ var 20 minut. Kan inte svara för hur hans syn är nu men jag som har betydligt sämre än han, 0,8 på bägge ögon, blir inte illamående.

Underligt fenomen som säkert inte är så ovanligt som man tror.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Uppdateringsfrekvens

Kolla att du har hög hz på din skärm, kan vara så enkelt. Eller så har du brytningsfel, inget som du kanske lider av vanligtvis, men som gör dig illamående när du koncentrerar blicken. Så far till en optiker är mitt råd.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Ja jag känner då igen mig med trådskaparen, blir som illamående på vissa ställen i vissa speltitlar och det är bara i FPS som jag märker av det.
Jag har inga problem med åksjuka när jag åker ngt fordon eller så. Jag har riktigt dålig syn, men det är fixat med glasögon.

Jag vet inte vad som orsakar åksjuke-känslan men jag har märkt att det är oftast när det är trånga utrymmen och man inte vet vars man ska så då blir man desorienterad och oftast är det då som man blir illamående och slår av spelet.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mupp3n:

Ett spel ni bör spela om ni vill kolla om ni blir åksjuka är Soldier of Fortune 2, headbobbing och gunbobbing är ju löjligt!

Wolfenstein 3D är också en klassiker.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som har detta problem när han kör cod kanske därför han inte vill skaffa det.

Permalänk

Enda gången jag kommer ihåg jag blivit illamående var på banan i crysis där man simmar omkring i rymdskeppet. Vet inte vad som var upp och vad som ner där inne. Förövrigt enligt mig den sämsta banan i spelhistorien.

Permalänk
Medlem

Detta har jag också drabbats av någon gång, ofta när jag är i psykisk obalans, alltsä väldigt förbannad och stressad, mycket trött eller om jag är bakis (bakis har ju dock sina fysiska förklaringar haha)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av highspeed:

Enda gången jag kommer ihåg jag blivit illamående var på banan i crysis där man simmar omkring i rymdskeppet. Vet inte vad som var upp och vad som ner där inne. Förövrigt enligt mig den sämsta banan i spelhistorien.

*Härligaste banan i spelhistorien. Dom gjorde något helt nytt typ! Var inte så svårt att navigera runt där inne dock.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt med det. Jag blir inte åksjuk av många FPS men ibland har jag blivit det. T.ex när dom ändrade Field of View i Eve Online så blev jag ganska snurrig, men sedan vänjde jag mig med det.

Om det känns som att ögonen går i kors så gör något annat ett tag. Hade så i några dagar med MW2 men det löste sig efter ett tag.

Tror knappast det är din syn det är fel på.

Motion sickness - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

Köp en 3D-skärm och ett nVidia-grafikkort så kan du köra 3D-vision! Löser nog problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Köp en 3D-skärm och ett nVidia-grafikkort så kan du köra 3D-vision! Löser nog problemet.

Ja, eller förvärra =/

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

Samma problem här. Men är spelet bra så inträffar det inte för mig. Då blir jag antagligen så inne i det så jag inte blandar intryck. Så mitt tips är att spela bra spel

Permalänk

Jag har upplevt samma sak i dessa spel men inte i några andra spel. Medal of Honor - Airborne och Metro 2033. Tycker att det var kul att du tog upp det. När jag berättade det för en kompis tittade han på mig totalt oförstående.

Jag har inte kommit på vad det beror på. Och jag har inte kommit på något sätt bli av med det.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 - I7 2600k - NH-U12P SE2 - XFX5870 - Zalman VF3000A - Corsair 4GB - Cooler Master HAF 932 - CM 700W - Windows 7 64bit - 3*Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på att FOV är fel. Knappast dålig syn det beror på, det ger snarare huvudvärk (jag ser sämre MED glasögon än de flesta av er gör UTAN så det där är jag bekant med). Däremot är det väldigt lätt att bli yr om perspektivet är fel.

Många moderna spel är anpassade för konsoll vilka har väldigt låg FOV för att perspektivet ska kännas naturligt på långt avstånd (till en TV). Spelar man ett sånt spel från 50cm avstånd kommer det kännas helt förvrängt. Handlar lite om att saker på avstånd verkar relativt närmre varandra, ska det föreställa att man står 1 meter från en vägg så kommer det se annorlunda ut om skärmen är 50cm från betraktaren eller 3 meter från betraktaren. Eller rättare sagt borde det göra det men det har de bommat i portningen.

Tänk dig att du ställer upp en svart träram helt utan innehåll en meter ifrån en vägg, sedan hänger du en tavla på väggen. Ställer du dig 50cm från ramen kommer tavlan verka liten och du kommer se rätt mycket av väggen. Prova sedan backa till 3 meters avstånd så ser du knappt hela tavlan och inte så mycket mer, och jämfört med ramen verkar väggen vara väldigt nära. När dom portar ett spel till PC ger dom dig samma perspektiv som från tre meters avstånd fast när du sitter från 50cm avstånd, därför kommer allt bli stort och inzoomat och inte det minsta naturligt. Föremål du tittar på kommer svepa runt väldigt snabbt när du rör dig och troligen blir man yr, upplevde det litegrann i början i MW2. Kändes inte alls naturligt. Lite det som gjorde att många blev åksjuka av filmen Cloverfield.

Prova flytta skärmen en bit bort och se om det känns mer naturligt, om inte annat googlar du om det finns nåt hack för att öka FOV Det är då min teori, vet inte alls om jag är helt ute och cyklar när jag snackar om perspektiv och avstånd till tv:n och hur hjärnan tolkar allt och bla bla, men det känns som att det borde vara så. Kolla bara på Johnny Lee's headtracking-projekt med Wiimoten, det hela gick ju ut på att räkna ut avståndet till betraktaren och därigenom räkna ut hur perspektivet borde vara på skärmen och därmed fick man en imponerande 3d-känsla. Rätt FOV ger rätt känsla och det har utvecklarna tappat mycket av på senare tid.

Edit: Kanske skulle tillägga att jag själv blev väldigt illamående av Stalker som hade en extremt hög view bob (eller vad det nu heter när spelaren lixom gungar fram) plus rätt låg fov. Ställde ner det i en .inf-fil och det slutade då, grannen min kände inget alls.

Permalänk

Vet att jag blev illamående när Wolfenstein 3d kom då det var det första FPS spel jag spelade. Efter det var det lungt, blev bättre hela tiden.

Permalänk
Medlem

Får samma i spel med "mjuk" grafik, när man svänger fort. Har dock perfekt syn och inget illamående i bil osv. Minns att Medal of honour var värst, det kunde jag inte spela mer än några minuter.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p