Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ta inte i så du spricker nu.

Nej då.:) Jag gav en ytterst kort sammanfattning om hur tjejer beskrivit de kan uppleva en killes/nörds utläggningar om "vad som är bäst" och "jag vet bäst".:)

Men det klart, jag kan förstå att den av mig skrivna text du ref. till ovan kan te sig som "enorm:o" (som en tjejkompis sa: "att prata 5 min i telefon för oss tjejer är som att prata 5 sek. För en kille är det tvärt om: 5 min. känns som 5 timmar) och ur en killes perspektiv kan jag då självklart förstå att du då tycker att jag "tar i".;):P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Nej då.:) Jag gav en ytterst kort sammanfattning om hur tjejer beskrivit de kan uppleva en killes/nörds utläggningar om "vad som är bäst" och "jag vet bäst".:)

Men det klart, jag kan förstå att den av mig skrivna text du ref. till ovan kan te sig som "enorm:o" (som en tjejkompis sa: "att prata 5 min i telefon för oss tjejer är som att prata 5 sek. För en kille är det tvärt om: 5 min. känns som 5 timmar) och ur en killes perspektiv kan jag då självklart förstå att du då tycker att jag "tar i".;):P

Du är alltså en tjej? Tjejer existerar inte på internet, så GTFO!!!

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Du är alltså en tjej? Tjejer existerar inte på internet, så GTFO!!!

Metrosexualitet och Apple verkar gå hand i hand överallt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Metrosexualitet och Apple verkar gå hand i hand överallt.

Tja, om du vill bo på bondvischan i skåne där "spättekaka", "rullebör" "påg", svart gås och den viktigaste grannen är "hembrännare jansson" är det viktigaste där man sällan vidgar sina vyer, då har jag inget emot och vara metrosexuell. Detta Då jag hellre lägger pengar på kläder och skäms inte för att vara trendig: jag framhärdar mer än gärna stilfullhet före det som ofta är signifikant för landsbygden (oavsett om det är svarta gåsmiddagar, "lokalortspatriotism", eller vem som har den största skotern). Men visst jag kan förstå att det är skrämmande med stilfullhet för er ute på landet.;):P

:):)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkronan:

Tja, om du vill bo på bondvischan i skåne där "spättekaka", "rullebör" "påg", svart gås och den viktigaste grannen är "hembrännare jansson" är det viktigaste där man sällan vidgar sina vyer, då har jag inget emot och vara metrosexuell. Detta Då jag hellre lägger pengar på kläder och skäms inte för att vara trendig: jag framhärdar mer än gärna stilfullhet före det som ofta är signifikant för landsbygden (oavsett om det är svarta gåsmiddagar, "lokalortspatriotism", eller vem som har den största skotern). Men visst jag kan förstå att det är skrämmande med stilfullhet för er ute på landet.;):P

:):)

Om stilfullhet är att förlöjliga människor som inte bor i en storstad eller äger de "rätta" sakerna. Ja.. du har rätt. Då är man väldigt stilfull. Stilfullast till och med!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Jag tror du blandar det här disskusionen med nån annan. Här handlar det inte om det idiotiska är OS X bättre än Win.

Såna trådar görs av idioter för idioter.

Det här tråden handlar om TS som undrade varför skulle man köpa en Mac för skolarbete, och sitter man på en lång föreläsning så är batteritid viktigt. Likaså om man är i skolan och inte har lust att sitta och vänta tills batteriet laddas.
För det TS efterfrågade tycker jag att en macbook är överlägset.

Märker du också att jag inte nämnt nånstans den där OS X vs Win ?

Tilläggas ska också att jag äger 1 macbook och 3 Win7 burkar (stationära), jag har ALLTID föredragit Win i dagliga arbete eftersom jag tycker den är bättre för det jag gör men för en bärbar med den prestanda som en Macbook faktiskt har så är PC världen låångt efter när det gäller batteritid.
Bara jämföra hårdvara mellan 2 likvärdiga bärbara (lika komponenter, storlek och vikt) så kan man inte förneka fakta, Macbook har mycket bättre batteri. Åter igen, ingen OS X vs Win skit utan vi pratar batteritid här.

Har inte läst hela tråden nu för den va så full av tjaffs, men iaf så finns det numera andra datorer än mac med bra prestanda/mobilitet och batteritid.

Acer aspire timelinex finns med i5, 5650m, 13,3", 1,8kg och uppgiven batteritid på 12h med 9 cells batteriet. Asus ul30jt finns med liknande spec och vikt och 10h batteritid.

Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 3820TG-434G64n (LX.PV102.015)

Permalänk
Citat:

Agree! Väl talat. Om tjejer hade fått välja så hade de flesta använt Mac: problemet är dock att det oftast är en man i familjen som väljer dator åt den kvinnliga delen i familjen så då går det ju som det går.

Hos mig är det tvärtom. Jag är sugen på att köpa en MBP 13", men tjejen min förstår inte varför man skulle vilja ha en Mac.

Skrivet av Enkronan:

Tja, om du vill bo på bondvischan i skåne där "spättekaka", "rullebör" "påg", svart gås och den viktigaste grannen är "hembrännare jansson" är det viktigaste där man sällan vidgar sina vyer, då har jag inget emot och vara metrosexuell. Detta Då jag hellre lägger pengar på kläder och skäms inte för att vara trendig: jag framhärdar mer än gärna stilfullhet före det som ofta är signifikant för landsbygden (oavsett om det är svarta gåsmiddagar, "lokalortspatriotism", eller vem som har den största skotern). Men visst jag kan förstå att det är skrämmande med stilfullhet för er ute på landet.;):P

:):)

Haha, varför är det så läskigt många översittartyper som dras till Apples produkter?! Jag äger själv en iPhone och är grymt nöjd med den, men jag tycker inte att jag är bättre än andra för det.

http://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA (Gammal jag vet, men fortfarande rolig. )

Permalänk
Medlem

äh, finns översittare på båda "sidor"

typ PC:
- Lol, din Mac kan fan inte ens maxa ett spel, jävla prylbög

typ Mac:
- Lol, din PC ser ut som en transformer, jävla bonde

finns skit baki spakarna vare sig vi snackar PC, mac, bilar, karuseller eller jumbojets.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jetblack:

Om stilfullhet är att förlöjliga människor som inte bor i en storstad eller äger de "rätta" sakerna. Ja.. du har rätt. Då är man väldigt stilfull. Stilfullast till och med!

Översittare är jag inte: det är att övertolka min text.:) Jag drog till med lite klyschor för att det skulle vara lätt och överskådligt att se skillnaderna mellan stad vs. landsbyggd: inom klyschorna finns givetvis variationer men dessa stämmer förvånansvärt ofta.:o Detta är sweclockers ingen C uppsats.:D;)

:):D

Skrivet av thereal_twisted:

Har inte läst hela tråden nu för den va så full av tjaffs, men iaf så finns det numera andra datorer än mac med bra prestanda/mobilitet och batteritid.

Acer aspire timelinex finns med i5, 5650m, 13,3", 1,8kg och uppgiven batteritid på 12h med 9 cells batteriet. Asus ul30jt finns med liknande spec och vikt och 10h batteritid.

Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 3820TG-434G64n (LX.PV102.015)

Den duger nog ut: problemet (iaf för mig:)) är att det är för mycket lösa delar som ger datorn ofrivillig extra tyngd. Avsaknad av touchpad så som Apple kan designa dem. Tror att plasten gör att datorn behåller värmen i datorn istället för att transportera bort den som Apples aluminiumchassi gör:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkronan:

Översittare är jag inte: det är att övertolka min text.:) Jag drog till med lite klyschor för att det skulle vara lätt och överskådligt att se skillnaderna mellan stad vs. landsbyggd: inom klyschorna finns givetvis variationer men dessa stämmer förvånansvärt ofta.:o Detta är sweclockers ingen C uppsats.:D;)

Aha, så det är ett stort missförstånd? Denna tråd handlar om "Varför Mac?".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för övrigt finns det översittare/dryga människor med fördommar oavsett vars man håller hus ( storstad/landsbygd ) fick min mac idag och jag köpte den exakt bara för jag har råd och tycker den är snygg Räcker som orsaker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkronan:

Översittare är jag inte: det är att övertolka min text.:) Jag drog till med lite klyschor för att det skulle vara lätt och överskådligt att se skillnaderna mellan stad vs. landsbyggd: inom klyschorna finns givetvis variationer men dessa stämmer förvånansvärt ofta.:o Detta är sweclockers ingen C uppsats.:D;)

:):D

Skojar du?

Bor själv långt ute på landet i Skåne, och tror bestämt att du kan sluta upp med ditt jävla skitsnack om landsbygden på SweC:s forum. Tråden handlade om varför man ska välja mac, och på något sätt kommer du in på något om "stad vs. landsbyggd"? Du verkar aldrig ens ha besökt landsbygden i Skåne, för så som du beskriver den känner jag inte igen den.

"Tja, om du vill bo på bondvischan i skåne där "spättekaka", "rullebör" "påg", svart gås och den viktigaste grannen är "hembrännare jansson" är det viktigaste där man sällan vidgar sina vyer, då har jag inget emot och vara metrosexuell. Detta Då jag hellre lägger pengar på kläder och skäms inte för att vara trendig: jag framhärdar mer än gärna stilfullhet före det som ofta är signifikant för landsbygden (oavsett om det är svarta gåsmiddagar, "lokalortspatriotism", eller vem som har den största skotern). Men visst jag kan förstå att det är skrämmande med stilfullhet för er ute på landet."

Spättekaka: Äter en gång var tredje år, max. En helt okej efterrätt som jag inte förstår att man kan se snett på? Ska vi be om ursäkt för att vi äter det? Och ja... det är verkligen det viktigaste i vårt liv. MÅSTE FÅ MIN SPÄTTEKAKA!!!
Rullebör: Av 100 skåningar säger nog 5 rullebör, som jag dessutom inte ser något fel i? Att du tror att det är det viktigaste i vårt liv är bara patetiskt.
Svart gås: Okej? Vi träffas hela släkten, äter god gås och har trevligt en gång om året. Om sådana tillställningar ses som icke stilfullt får jag nog be om ursäkt för det beteendet.
Hembrännare Jansson: Han existerar inte. Välkommen till 2000-talet, din *****.

Slutsats: Att du ens kan dra iväg sådana förolämpningar och förutfattade meningar om en stor del av Sveriges befolkning i en tråd om varför man ska välja Mac visar på hur lite kompetens du besitter. Min familj har varit kyckling och mjölkbönder flera generationer tillbaka, och jag tror att kyckling och mjölk har varit en stor del av ditt liv. Visa lite jävla respekt till bönderna istället, dem kämpar som slavar för att folk som du ska få sin mat, och många av dem får precis ihop det ekonomiskt varje månad. Tänk ur ett bredare perspektiv istället. Alla kan inte bo i Stockholm och vara "jättecoola", precis som dig. Då hade Sverige inte fungerat.

Permalänk
Skrivet av krippe91:

Skojar du?

Bor själv långt ute på landet i Skåne, och tror bestämt att du kan sluta upp med ditt jävla skitsnack om landsbygden på SweC:s forum. Tråden handlade om varför man ska välja mac, och på något sätt kommer du in på något om "stad vs. landsbyggd"? Du verkar aldrig ens ha besökt landsbygden i Skåne, för så som du beskriver den känner jag inte igen den.

"Tja, om du vill bo på bondvischan i skåne där "spättekaka", "rullebör" "påg", svart gås och den viktigaste grannen är "hembrännare jansson" är det viktigaste där man sällan vidgar sina vyer, då har jag inget emot och vara metrosexuell. Detta Då jag hellre lägger pengar på kläder och skäms inte för att vara trendig: jag framhärdar mer än gärna stilfullhet före det som ofta är signifikant för landsbygden (oavsett om det är svarta gåsmiddagar, "lokalortspatriotism", eller vem som har den största skotern). Men visst jag kan förstå att det är skrämmande med stilfullhet för er ute på landet."

Spättekaka: Äter en gång var tredje år, max. En helt okej efterrätt som jag inte förstår att man kan se snett på? Ska vi be om ursäkt för att vi äter det? Och ja... det är verkligen det viktigaste i vårt liv. MÅSTE FÅ MIN SPÄTTEKAKA!!!
Rullebör: Av 100 skåningar säger nog 5 rullebör, som jag dessutom inte ser något fel i? Att du tror att det är det viktigaste i vårt liv är bara patetiskt.
Svart gås: Okej? Vi träffas hela släkten, äter god gås och har trevligt en gång om året. Om sådana tillställningar ses som icke stilfullt får jag nog be om ursäkt för det beteendet.
Hembrännare Jansson: Han existerar inte. Välkommen till 2000-talet, din *****.

Slutsats: Att du ens kan dra iväg sådana förolämpningar och förutfattade meningar om en stor del av Sveriges befolkning i en tråd om varför man ska välja Mac visar på hur lite kompetens du besitter. Min familj har varit kyckling och mjölkbönder flera generationer tillbaka, och jag tror att kyckling och mjölk har varit en stor del av ditt liv. Visa lite jävla respekt till bönderna istället, dem kämpar som slavar för att folk som du ska få sin mat, och många av dem får precis ihop det ekonomiskt varje månad. Tänk ur ett bredare perspektiv istället. Alla kan inte bo i Stockholm och vara "jättecoola", precis som dig. Då hade Sverige inte fungerat.

Inte för att det har med tråden att göra, men... +1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Tja, om du vill bo på bondvischan i skåne där "spättekaka", "rullebör" "påg", svart gås och den viktigaste grannen är "hembrännare jansson" är det viktigaste där man sällan vidgar sina vyer, då har jag inget emot och vara metrosexuell. Detta Då jag hellre lägger pengar på kläder och skäms inte för att vara trendig: jag framhärdar mer än gärna stilfullhet före det som ofta är signifikant för landsbygden (oavsett om det är svarta gåsmiddagar, "lokalortspatriotism", eller vem som har den största skotern). Men visst jag kan förstå att det är skrämmande med stilfullhet för er ute på landet.;):P

:):)

Men det gör jag ju inte, jag bor i Lund vilket är en stad, mindre än Stockholm så det kommer knappast som en överraskning att du i Stockholm väljer att lägga pengar på "framhärda" dig själv om syftet är nu uppmärkelse vilket kan nog vara så svårt i en stad som Stockholm, så att du också får chansen att slurpa på någons morot.

Då lär ju en Apple produkt ge en behövlig skjuts på vägen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Ack vad den här tråden är rolig!

Själv har jag suttit med en Mac sedan ett drygt år tillbaka efter att ha spenderat 11 år innan med Windows. En av anledningarna till att jag köpte den var just designen, som fortfarande står sig utmärkt. Att den (designen) är perfekt påstår jag inte, och jag föredrar att ha datorn någon annanstans än på benen när jag drar igång krävande applikationer.

Dock så är jag inte riktigt med hela stereotypen med att foto- och videoredigering borde göras på en Mac. Nog för att jag inte arbetar mycket med sånt, men jag har fått intrycket att sånt lika lätt kan göras på en PC numera. Bara en tanke såklart.
Men det jag verkligen älskar med den är den bärbara delen. Jag har iofs en 15", men den är underbar att använda on-the-go, inte minst tack vare touchpaden - helt klart det bästa med datorn i kombination med batteriet.

Om ni inte har fattat det än så är jag ganska neutralt ställd i det hela, men jag tackar inte nej till en Appleprodukt när jag får chansen. Dessutom så kör jag Windows ganska ofta på min Mac.

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk
Medlem

Den här typen av diskussioner blir alltid lite tråkiga. Skulle gärna använda OSX men sjävla macdatorerna? Mjääsch. Bra för folk som bara vill ha något kanske men inte för folk som vill kunna göra allting med sina datorer.

För mig vore det helt omöjligt att köra OSX då jag har så mycket program som verkligen endast finns för PC och kommande program som kommer köras som också endast finns på PC. Att köra skit virtuellt -- visst men det duger liksom inte för krävande applikationer som kräver sina specifika saker av allt möjligt. Vore som att köra PS4 eller 5 under Wine i Linux. Visst.. det startar och så.. men ja. Det är skillnad på att starta och att köra 12h/dag i 5 år i produktion.

OSX borde därav arbeta mer på kompatiblitet och olika WIN-lager. Självklart kommer den typen av mer intelligenta diskussioner aldrig upp i den här typen av flame-trådar dock. :f

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

varför mac? varför inte pc. Nu fins ju steam till mac men långt ifrån alla spel kan köras, å andra sidan är inte mac-datorer till för gamers. vilket för mig gör det lite förvånand över de priser som sätts.. aja.. man betalar väll mer för märket än om man köper andra datorer. för mig är det endast priset som bestämmer billigast = köp palla betala massa för ett märke

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Tja, om du vill bo på bondvischan i skåne där "spättekaka", "rullebör" "påg", svart gås och den viktigaste grannen är "hembrännare jansson" är det viktigaste där man sällan vidgar sina vyer, då har jag inget emot och vara metrosexuell. Detta Då jag hellre lägger pengar på kläder och skäms inte för att vara trendig: jag framhärdar mer än gärna stilfullhet före det som ofta är signifikant för landsbygden (oavsett om det är svarta gåsmiddagar, "lokalortspatriotism", eller vem som har den största skotern). Men visst jag kan förstå att det är skrämmande med stilfullhet för er ute på landet.;):P

:):)

Nästa fråga, vad har du tillfört TS ö.h. i denna tråd?

Jag var en switcher som Mac-folket brukar säga. Jag bytte från PC till Mac. En gång i tiden gav jag upp PC för att se om gräset var grönare på andra sidan, och använde Mac i några år. Så ja, jag är bekant med systemet. Vet hur hela baletten fungerar, och snackar av egen erfarenhet.

Kan säga att jag gillar designen enormt, och touchpaden samt magsafe adaptern. Thats about it. Sedan präglades min tid som Mac användare av problem, trots olika Macar.

Trots 4GB ram så dök den där badbollen upp i tid och otid. Kompatibilitetsproblem var också en plåga. Jag jobbar som styrtekniker, och att programmera PLC system med mac är ingen fröjd för själen.

Nästa roliga sak jag hade problem med på samtliga Macar var att helt plötsligt kunde mina externa hårddiskar där vikiga arbetsfiler ligger bara lägga av utan förvarning och bli onåbar från OSX, men i windows totalt felfritt fungerande. Jag har bytt både disk och pratade med tillverkarna för att lösa detta problem, men ingen åtgärd hittades.

Utbudet av möss och tangentbord med fungerande extra knappar på både mus, tangentbord och externa knappsatser är mycket begränsat, vilket är synd. Därav en av anledningarna till att min DAW alltid varit windowsbaserad, och kommer så att förbli.

Livet med Mac är inte så underbart och felfritt som många vill få det att låta som, dock ett fullgott alternativ för den som anser att Mac passar. Allt i denna fråga handlar om tycke och smak, och jag har använt PC så gott som dagligen sedan -94, även innan, dock inte dagligen. Min tid som Mac-fantast varade i 2år 2007-2008 innan jag lessnade på att inte kunna arbeta med min Mac på ett smidigt sätt.

Tycke och smak avgör ju som i dem alla flesta fall, kommer personligen aldrig skaffa Mac igen. Det Macen klarade av sköter windows 7 lika fint, förutom att jag inte haft ett enda kompatibilitetsbekymmer sedan jag skaffade windows 7. Om man börjar dilla om virusproblem, och ostabilt OS på windows, då är det skit bakom spakarna helt enkelt, och samma fenomen kan återfinnas i OS X.

Sedan kan jag inte förstå vad denna Sthlm vs landsbyggd diskussion har med TS fråga att göra? Jag bodde flott och jobbade fint i Sthlm i vintras, men gav upp och flyttade hem till norrland pga. folk som du med ignorant inställning och huvudet långt upp i häcken.

Vidga vyerna och hjälp karln.
Till TS:
Ska datorn användas för skolarbete och surfing, så fungerar Mac med OS X lika bra som windows 7, eller en skön dist av Ubuntu. Mac har ju riktigt skön touchpad, dom ger ett skönt intryck designmässigt, samt att magsafeadaptern är underbar. Jag anser det dock inte ekonomiskt försvarbart alls att första instegsmodellen kostar över 10000kr och skulle vilken dag som helst välja en PC till halva macens nypris. Om din kompis inte kommer göra annat än skolarbete, och surfande och inte är ekonomiskt begränsad så är Mac helt klart ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

varför mac? varför inte pc. Nu fins ju steam till mac men långt ifrån alla spel kan köras, å andra sidan är inte mac-datorer till för gamers. vilket för mig gör det lite förvånand över de priser som sätts.. aja.. man betalar väll mer för märket än om man köper andra datorer. för mig är det endast priset som bestämmer billigast = köp palla betala massa för ett märke

Du betalar inte för märket, du betalar för att kunna köra operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Du betalar inte för märket, du betalar för att kunna köra operativsystemet.

Håller jag inte med om. OSX är ju billigt i jämförelse med vad Windows licens kostar, med andra ord betalar man inte så mycket för operativet. Finns ju dessutom många som kör OSX på PC för billig penning.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Suck. Du betalar för Operativsystemet då du endast (officiellt) kan använda det på en Mac. Tror knappast att de skulle sälja lika mycket datorer om du enkelt kunde installera OS X på vilken dator som helst, stabilt. De licenser som de säljer, riktas till de som sitter på äldre versioner och vill uppgradera OS, eller om du tappat bort skivan du fick med. Därför är deras licenser också billigare än Windows.

Permalänk
Medlem

För att jag istället för att ägna tid åt underhåll av datorn vill använda den. Jag har inte gjort någon ominstallation av OS trots att jag har haft min MBP sedan 2007. Det är iaf jag som f.d Windows-användare grymt imponerad av. En mac är bättre än en pc på ett sätt som vissa väljer att förbise, precis som att en Audi är bättre än en Skoda på samma vis

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

För att jag istället för att ägna tid åt underhåll av datorn vill använda den. Jag har inte gjort någon ominstallation av OS trots att jag har haft min MBP sedan 2007. Det är iaf jag som f.d Windows-användare grymt imponerad av. En mac är bättre än en pc på ett sätt som vissa väljer att förbise, precis som att en Audi är bättre än en Skoda på samma vis

Hur är det med säkerhetsuppdateringar i mac? Måste man reboota när systemet uppdaterats?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frekvensen med reboots är ungefär som i Windows. När det kommer större uppdateringar får man boota. Händer inte särskilt ofta dock, typ var fjärde till sjätte vecka skulle jag uppskatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Håller jag inte med om. OSX är ju billigt i jämförelse med vad Windows licens kostar, med andra ord betalar man inte så mycket för operativet. Finns ju dessutom många som kör OSX på PC för billig penning.

BS, inga problem att få tag i en win 7 ultimate retail licens för runt $200.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

BS, inga problem att få tag i en win 7 ultimate retail licens för runt $200.

Ja, och OS X Snow Leopard kostar $29 för fullversion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Ja, och OS X Snow Leopard kostar $29 för fullversion.

Ja om man redan har 10.5 ja, som kostar $199.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

BS, inga problem att få tag i en win 7 ultimate retail licens för runt $200.

Då är det bara OEM då är den ju låst till morderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notred:

Då är det bara OEM då är den ju låst till morderkortet.

Nej jag skrev ju retail och inte oem, fan kolla upp sånt där innan.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Nej jag skrev ju retail och inte oem, fan kolla upp sånt där innan.

Ops, mitt misstag. Själv stör mig på att det finns borde OEM och fullversion med Apple så finns det bara två stycken vanlig eller server.