Binda knapp till att döda en process/program.

Permalänk

Binda knapp till att döda en process/program.

Hejsan!

Tyckte det skulle vara tufft att binda "Delete" knappen till att döda den öppna processen/programmet.

Eller, som Alt+F4 gör, stänger fönstret.

Finns det något program som gör detta eller skulle man kunna skriva något lättare själv?

Tack för svar! Mvh!

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk

du menar att du vill binda delete knappen till att trycka alt + f4?

Permalänk

Vet bara att man kan binda för att starta en ikon/öppna en mapp. Men det går säkert att göra något haxx

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som en ganska trevlig övning i windows-api:et att skriva ett själv.

Permalänk

Hur har du tänkt dig att det ska funka..? Du kan ju använda delete när du skriver, inte alt+F4

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Hur har du tänkt dig att det ska funka..? Du kan ju använda delete när du skriver, inte alt+F4

Men om man binder t.ex. tum-knappen på musen, eller kanske en F-knapp. Behöver ju inte bara vara delete man stänger av ett program med

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

Hur har du tänkt dig att det ska funka..? Du kan ju använda delete när du skriver, inte alt+F4

Skrivet av Neonxz:

Men om man binder t.ex. tum-knappen på musen, eller kanske en F-knapp. Behöver ju inte bara vara delete man stänger av ett program med

Nej, jag tänkte mer som om att jag klickade på en vald knapp så dödar jag hela processen. ALT+F4 stänger ju bara det öppna fönstret men dödar inte hela processen.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem

Frågan är om ens windows kan koppla ihop ett fönster med en process (och sen att det ska fungera i alla tänkbara situationer)

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

du tänker väll inte buggdisconnecta nått onlinespel så du inte får förluster som 99% av allt folk gör?
Om någon har en simpel lösning så är jag också intresserad, är inge vidare på hooks... döda processer är inte svårt, men att få något program att känna av en knapp på detta sätt har jag ingen aning om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matti4s:

Frågan är om ens windows kan koppla ihop ett fönster med en process (och sen att det ska fungera i alla tänkbara situationer)

Det är klart att det går, men risken är att man måste använda win32-api:et. Om man vill skriva något i c# kan förslagsvis följande användas:

[DllImport("user32.dll")] static extern int GetForegroundWindow(); [DllImport("user32.dll")] private static extern UInt32 GetWindowThreadProcessId(Int32 hwnd, out Int32 pid);

int pid; GetWindowThreadProcessId(GetForegroundWindow(), out pid); System.Diagnostics.Process.GetProcessById(pid).Kill();

Sedan krävs givetvis något för att köra det där när man trycker på snabbtangenten, men sådana exempel finns det drösvis av på det där internet.

Permalänk
Medlem

Tror nog att Autohotkey kan göra det, försökte söka lite men hittade inte just så att den stänger det fönstret som är öppet, men jag använder liknande för att stänga och sedan öppna XBMC när det hänger sig på HTPC'n och det ser ut såhär;

#x:: process, close, xbmc.exe Sleep, 2000 run "C:\Program Files (x86)\XBMC\XBMC.exe"

Permalänk

Okej, nu är jag dock inte så sjukt inne i Windows APIn eller C# för den delen heller
Tack ändå x)

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |