Köpråd ang. speldator ca 15-18.000

Permalänk

Köpråd ang. speldator ca 15-18.000

Hejsan, är ny här på forumet och tänkte att jag behöver nog lite råd till det här.

Letar efter ny dator. Främst vill jag använda den till MW2, BC2, GTA IV och GTA Episodes From LC.
Men även internetsurf, film och musik. Vill att det ska vara snabbt och laggfritt. Flyta utan några som helst indikationer på lagg på någon front med videoinställningar på max =). Hade också gärna velat att den vore framtidssäker iaf 1,5-2 år framåt.

Ljudsystem har jag redan, internet på 100/10. Vill också ha någon schysst skärm.

Vill ha mörka färger på både skärm och chassi. Inget neon bling, inte min stil

Funderade också på bygga egen eller köpa färdig i affären. Tittade på HPs Elite , länkar den ( Elgiganten - HP Pavilion Elite HPE-115sc ).

Dock så har man ju hört så många gånger om att märkesdatorer rent ut sagt suger så har beslutsångest.
Vill ju ha garantin, sen är jag inte jättehaj på att meka ihop saker och hantera BIOS. Visst har mekat lite dator men nu handlar det ju om en hel del pengar.

Era råd ? Ser gärna lite förklaringar till varför jag borde välja de olika sakerna

Kan tänka mig lägga 15-18.000 max all inclusive.

Tackar ytterst på förhand.

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk

Plockade ihop lite mest på skoj. Lämna gärna synpunkter och tankar på det. Är inte jättehaj på allt vad datorer innebär.

Säg gärna vad jag bör eller inte bör ändra på. T.ex du kan få bättre för samma pris etc.

Priset hamnade på lite över 20k men spela roll Runt 20k får nog vara maxtak.

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk

Ingen som vill hjälpa mig att inte göra snesteg ? :S

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Medlem

Byt minnerna till https://www.inet.se/artikel/5305472/corsair-4gb-2x2048mb-1600...
Tror inte du kommer att klocka så du kommer inte behöva dominator
sedan kan du köpa ett 650w nätagg.

Och skall du inte köpa ett till 5870 inom 2 år så kan jag rekommendera dig att köpa https://www.inet.se/artikel/1901761/gigabyte-ga-p55a-ud3 istället för det du har nu, för att spara lite slantar :>

Annars så gjorde jag ett paket, är nästan som ditt fast med mina delar som jag valde :>
du sparar ~4k kr + samma prestanda.

såg precis att det är nästan samma minnen, som sagt om du nu vill ha 8gb sätter du 2 i minnen.
ganska kul att domniator minnerna var billigare än utan.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettanlös:

Plockade ihop lite mest på skoj. Lämna gärna synpunkter och tankar på det. Är inte jättehaj på allt vad datorer innebär.

Säg gärna vad jag bör eller inte bör ändra på. T.ex du kan få bättre för samma pris etc.

Priset hamnade på lite över 20k men spela roll Runt 20k får nog vara maxtak.

http://i750.photobucket.com/albums/xx141/JaydenJaymez/Karl/un...

Varför köra overkill på ramminnet till 8GB då han knappast kommer använda någon applikation som utnyttjar allt? Samt moderkortet även.

Skär ner på raminnet till 4GB och moderkortet på något billigare så han kan sätta in ett 5970 som passar mer framtidssäkert.

Permalänk
Medlem

Alternativ när du har så hög budget lägg till mera minne om du känner att du behöver extremare kylare finns också tex Noctua DH14. Alternativt ett GTX480 eller 5970 istället som grafikkort. 24" är vettigt i denna prisklassen också. Jag bytte ut i7 750 mot AMD alternativet som är mer framtidssäkert i mina ögon. Med 6 kärnor finns potentialen där.

Permalänk
Medlem

Det här är mitt förslag

* Framtidssäkert med Thuban-prolle (6 kärnor) och moderkort med nya 890X-chipset.
* Möjlighet till Crossfire (två HD5870).
* SSD
* Du skulle kunna byta till en hårddisk med SATA III så blir det ännu lite bättre.

Edit: Såg att jag glömt HDD helt och hållet. Som jag skrev ovan, välj en med SATA III isf.

Permalänk
Medlem

Här har du mitt förslag. Kan även ändras till ett 5970 men är ett nvidia fanboy så;) Fick bli så ida!

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk

Det här med AMDs x6 verkar nästan för billigt i mina ögon.

Vilket är bäst om man ser på spelen nu och kommande titlar ca 2 år framöver. i5 eller x6?

Angående RAM tar jag nog 4gb. Kan fläska på med mer sen om det behövs. Skall man ta 1333 eller 1600 mhz:are ?

Moderkortet känner jag gärna att jag vill ha möjligheten till dubbla 16x om jag ev köper ett till grafikkort senare iår.

Angående 5870 eller 480 så vet jag knappt in eller ut vilket som verkligen presterar bättre. Verkar ju som om ATi börjar ta över den marknaden.

Lär ju köra CF sen så nätagget får gärna fläskas på, vet dock ej hur mycket som kommer behövas till det?

HDD 2 spelar egentligen inte så stor roll om det är knappt märkbara skillnader på SATA 2 respektive 3. Har ingen erfarenhet inom det. SSDn väljer jag för jag vill helst ha OSet och det mest spelade spelet installerat på den disken för tillfället. Hade egentligen velat ha 160gigs SSDn men strax över 3k majs för den känns lite dyrt. Kan ju lika gärna vänta och köpa när priset gått ner och nöja mig med 80 sålänge.

Funderade också lite på det här med klockning. Finns det något sätt att klocka upp t.ex i5an från 2,66 till ca 3,2 utan att krabba i bios? Å andra sidan kanske lika bra att ge fan i att när det handlar om dessa pengar.

Egenbyggda datorer, man har garanti på varje individuell del va? Hur gör man om något sånt skulle gå sönder. Går man till inet eller t.ex nvidia ?

Vad är skillnaden på OS:et "svenskt OEM" och det andra för 1800? kr?

Tack igen

Edit: Vad är det för skillnader på 1090T och 1055T på x6an ?

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 1090T och 1055T är att 1090T är en Black Edition(BE) dvs dess multipel är upplåst(går att ändra till vilket som helst) vilket gör det lättare i många fall att överklocka, och då så har den snäppet högre klockfrekvens. 1600 Mhz ska du välja det är ju just ingen skillnad i pris och gör det mindre krångligt att överklocka. GTX serier från nVidia slår AMDs i Tesselering. Det är något som kommer att komma i stor utsträckning i spel framöver för det förenklar för utvecklarna och samtidigt ger ett väldigt bra resultat till inte allt för mycket mer jobb.
6 kärnor kommer också att utnyttjas bättre i framtidens datorspel.

Krabba i bios blirre om du ska överklocka men var lugn det är inte mycket som går fel om man "hobbyklockar" dvs inte på professionell nivå eller om man är väldigt okunnig och våghalsig samtidigt. Läs nån av guiderna här på Sweclockers de ger mycket bra information.

OEM versionen får du bara installera på en datorer en gång och är ämnat för datorbyggare jag tror att du får byta dator med det andra operativet. Läs testerna av x6an den är väldigt prisvärd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slemh:

OEM versionen får du bara installera på en datorer en gång och är ämnat för datorbyggare jag tror att du får byta dator med det andra operativet. Läs testerna av x6an den är väldigt prisvärd.

Du kan installera det flera gånger på en dator, operativsystemet låser sig till moderkortet så alla andra delar är fria att byta.

Har lyckats använda min OEM-licens på flera datorer med, tog lite snackandes med Microsoft för att göras.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Tack för alla svaren !

En sista fråga innan jag lägger beställningen. Vad tror ni om benqs LED skärm ? nått att ha ?

BenQ TFT 24" G2420HDBL LED - Inet.se

Såhär ser beställningen ut, några tankar innan jag lägger den?
Lägg även märke till att x6 BE blivit ca 300kr billigare på ett dygn !

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettanlös:

Tack för alla svaren !

En sista fråga innan jag lägger beställningen. Vad tror ni om benqs LED skärm ? nått att ha ?

BenQ TFT 24" G2420HDBL LED - Inet.se

köp 2 st så har du det mycket härligare när du spelar(H)

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Skrivet av Baarry:

köp 2 st så har du det mycket härligare när du spelar(H)

Njaa. Väntar med det tills det finns billiga ramlösa skärmar

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!