Permalänk

Datorn startar om sig själv (dör)

Hej, jag har nytt nättagg och nytt grafikkort och nu har datorn börjat dö väldigt mycket det senaste. Jag tänker direkt nätagget men vill gärna ha någon som kan konfirmera eller tror samma sak.

Jag gör inget krävande och har heller inte mycket saker uppe när den väljer att dö. Sen när den dör och börjar om från början "BIOS" så kommer den sällan så långt som till laddningsskärmen för Win 7 utan rebootar redan innan det igen. Så gör den så massa gånger. Då måste jag stänga av strömmen bak på nätaggregatet och trycka på power knappen några gånger så all ström går ur moderkortet. Sen så kan den boota ordentligt igen. Är tacksam för svar så jag kan lösa detta störande problem!
Specs :
Moderkort:Gigabyte GA-P31-DS3L
Minne: 2X Micron 16HTF25664AY-800E1 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM
Grafikkort: XFX HD5870
Hårddiskar 5 st.
Processor: DualCore Intel Core 2 Duo E6750, 2666 MHz (8 x 333)
Nätdel : 650W Corsair

// timmylilly

Glömde specs
Permalänk
Medlem

Möjlighet att testa med ett annat moderkort?

Permalänk
Skrivet av timmylilly:

Hej, jag har nytt nättagg och nytt grafikkort och nu har datorn börjat dö väldigt mycket det senaste. Jag tänker direkt nätagget men vill gärna ha någon som kan konfirmera eller tror samma sak.

Jag gör inget krävande och har heller inte mycket saker uppe när den väljer att dö. Sen när den dör och börjar om från början "BIOS" så kommer den sällan så långt som till laddningsskärmen för Win 7 utan rebootar redan innan det igen. Så gör den så massa gånger. Då måste jag stänga av strömmen bak på nätaggregatet och trycka på power knappen några gånger så all ström går ur moderkortet. Sen så kan den boota ordentligt igen. Är tacksam för svar så jag kan lösa detta störande problem!
Specs :
Moderkort:Gigabyte GA-P31-DS3L
Minne: 2X Micron 16HTF25664AY-800E1 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM
Grafikkort: XFX HD5870
Hårddiskar 5 st.
Processor: DualCore Intel Core 2 Duo E6750, 2666 MHz (8 x 333)
Nätdel : 650W Corsair

// timmylilly

Testa minnet. Hämta hem memtest på Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool Gör en bootcd eller en bootbar USB sticka för att testa minnet. Både CD och USB versionerna finns att hämta ner så du behöver inte bygga den bootbar själv.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma i kören.. Det låter som moderkort eller minnet det är fel på. Nu har det ju gått så pass lång tid så du kanske har fått det fixat?

Permalänk
Medlem

Stora klumpiga händer som slår till andra delar/kablar i datorn så att de glappar.

Speciellt kylare och processorn. Många lovar och svär att kylaren till processorn sitter och att de kollat hundra gången. Tillslut erkänner de att de inte tryckt fast den ordentligt eller att ett av benen var lös när de kände efter med handen.

Ta isär ALLT. Kontrollera som sätt ihop alla delar/kablar ordentligt.