Permalänk
Medlem

Hur ofta ska' man byta kylpasta?

Byggde riggen för några år se'n, har gått cirkus 10 000 timmar.

CPU-flänsarna och fläkten är inte särskilt dammiga men där finns viss beläggning.

Tycker under senare tid att fläkten, som är temperaturstyrd, varvar upp oftare än förr.

De' e' en E6600 som idlar (enligt TaT) på 40C. Upp cirkus 5C se'n den va' nybyggd. Samma OC och Vcore

Kan de' va' dax å byta AS5-pasta eller tvätta (hur) flänsarna.

Permalänk
Medlem

Är det någon i huset som röker läggs det en beläggning på flänsarna som försämrar värmeledningsförmågan.

Permalänk

de' kan va' dags å byt' past'

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Jepp, en som sitter framför burken bolmar på snuggan stup i kvarten.

Vad skall man göra rent med?

Jag vet inte hur hårt den här "rökbeläggningen" sitter, men testa med en hård pensel till att börja med.

Permalänk
Skrivet av SuperChefen:

de' kan va' dags å byt' past'

'Klockrent'

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har en ultraljudstvätt där man kan rengöra väldigt mycket saker. Gå till en guldsmed så har de förmodligen en sådan. Den kommer se ut som ny.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe| I7-920@4100Mhz 1,31V| Corsair 6Gb Xms3@1731Mhz 7-8-7-20| Antec Truepower NS 750| Intel x25-M G2| 2x WD Green 1TB| 1x WD 320Gb| 2x WD 160Gb| 2x Sapphire 5770 Oc| 2x Dell 2209WA| Lian Li PC-V1100B|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoXXaN:

Jag har en ultraljudstvätt där man kan rengöra väldigt mycket saker. Gå till en guldsmed så har de förmodligen en sådan. Den kommer se ut som ny.

Hade en sån med freon på 70-talet på jobbet för att rengöra kretskort, allt blev som nytt, se'n blev det förbjudet med freon, så kan det gå.

Tror jag provar med avfettningsmedel.

Permalänk

För att tvätta av använd en vätska med högsta möjliga alkoholhalt. Tvätta av med topps och papper som inte luddar sig. Sen så behöver man inte byta pasta ofta, om äns alls om man köper upp sig vart 3:e år eller så.

Permalänk
Avstängd

Rengjorde en dator som hade stått hemma hos ett par rökare och jag säger helv*te vad aska/svart damm det var i flänsarna och nätdelen. Det tog 2timmar att djuprengöra datorn från detta. Och jag lyckades fylla 2dl mått med aska från nätdelen samt cpu och grafikkort kylaren =/. Det stank rejält äckligt ska jag säga. =/

Och kylpastan som var på CPU/GPU/NB/SB var intorkad och det var knappt nån kylpasta kvar.

Jag sänkte datorns temp med ca 30c efter min rengöringsbehandling

(Allt i Load)

Före.
CPU=70c
GPU=90c
NB=85c

Efter rengöringen och ny kylpasta.
CPU=40c
GPU=55c
NB=40c

Datorn dör inte längre och den är helt stabil!

Rökning dödar inte bara människor utan allt annat med i omgivningen xD

Kan tillägga att denna dator hade inte blivit rengjord på 3år.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Så äcklig är inte min burk (ännu). Rengjorde en burk på ett litet hotell i Köpenhamn för några år sedan, där satt en tonårs"pige" i receptionen som kedjerökte. Burken var grågulfärgad inuti av nokitin och tjära. Hennes lungor var säkert likadana. Sedan infördes rökförbud och då slutade hon, inte röka, utan sa' upp sig. Kommer nu att modda alla luftintag med specialfilter. Förr eller senare slutar alla rökare att röka.