Permalänk
Medlem

Blåskärmande laptop

Min skol-laptop har börjat bete sig underligt. Den får BSOD under boot med felkoden 0x0000007E. Har försökt skapa en bootlog, men det verkar inte fungera. Det roliga är att den bootar och fungerar precis som vanligt om jag startar i debugging-läget. Kan inte komma på något speciellt jag har gjort de senaste dagarna för att orsaka detta.

Datorn har inte varit helt stabil då jag swappade hårddisken mot den dator jag fick låna när den här var nere på reparation i nästan sju månader. Då jag inte hade någon lust att wipa disken och lägga på Windows 7 igen så swappade jag helt enkelt diskarna (datorerna i sig är dock identiska). Detta orsakade några mindre drivrutinsfel, men ingenting allvarligt. Senaste veckorna har dock skärmen helt slumpmässigt börjat "frysa", den slutar uppdateras och färgerna tynar långsamt bort tills skärmen börjar uppdateras igen efter några sekunder.

Antar att jag borde wipa den igen, men jag tänkte bara kolla om ni har några idéer då jag motsätter mig skolans IT-supports policy att alltid wipa hårddisken, oavsett vad det handlar om.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem