Permalänk
Inaktiv

Konstiga Inet Problem, Mystiskt BsOD

Hej!
Fick hem en dator köpt och monterad av Inet i början av mars, fungerade jätte bra först, men redan andra dagen och i princip alla dagar efter så strulade den.
Spontana Bluescreens av olika slag följt av automatisk omstart som dök upp de första 1-4 timmarna då datorn slagits på. Efter de timmarna verkade det fungera bra, varje dag vid start de första timmarna samma problem. Ibland hann man starta ett spel problem, ibland kom den knappt till skrivbordet.

Min dator

Gjorde minnestester, formaterade om 2-3 gånger, läste på nätet, inget hjälpte. De gångerna de fungerade bäst var när jag formaterade om den och inte uppdaterade drivrutinerna till senaste (Catalyst 10.2 då). Men efter uppdatering slutade fungera igen.

Problem som uppstått är:
o BsOD de första timmarna av datorn startas
o Diverse applikationer slutar fungera vid start (Aero genomskinlighet, msn vill inte logga in mm)
o Datorn går jätte trögt, följt av BSoD och omstart
o Windows 7 updates vill inte installeras
o Vid oformatering/installation av windows, mitt under installation så dyker meddelande om att en dirvrutin saknas trots att det installeras från skiva. Startar om, körs på nytt, fungerar.
o Felsäkert läge går ej att starta (hände efter en formatering)

Lite olika beroende på dag och formateringen jag var på just då.

Kunde inte göra annat än att skicka in den till Inet, eftersom den inte fungerat sen jag fick den i princip, samt att dator testandet de gjorde vid montering bara vara 1-3 dagar.

Nu har de haft datorn i ca en månad, gjord minnestester, nätverks tester, stresstester av alla slag du kan tänka dig och inte sett ett enda problem säger de.
Vilket jag finner ytterst konstigt, och väldigt oroande då datorn skickas tillbaka till mig på måndag. Och jag förmodligen kommer få en icke fungerande dator som jag måste betala 600 för, när jag är arbetslös på råga. Rent ekonomiskt var det här en väldigt dyr dator till att börja med, men hörde gott om Inet och trodde att min monstermaskin skulle hålla länge :/.

Finns det någon på sweclockers som vet vad detta kan vara, vad man kan göra eller stött på liknande?
Tar ALL hjälp jag kan få.
Värt att notera är att datorn är kopplad till en Panasonic plasmateve genom HDMI.

Har även lite mail utbytta med inet jag ska posta sen, samt om det går en mp4 film från en av gångerna jag fick med bluescreen på mobilkameran (nystart av dator, msn strular, högerklickar väljer catalyst control center, bluescreen).

Tack på förhand!
Mvh, Phol

Permalänk
Medlem

Testa köra datorn med ett annat grafikkort ett tag, se om den funkar utan. Samma sak med ramminnerna. Möjligtvis även moderkortet om du har möjligheten att testa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimparn:

Testa köra datorn med ett annat grafikkort ett tag, se om den funkar utan. Samma sak med ramminnerna. Möjligtvis även moderkortet om du har möjligheten att testa.

Har tyvärr inget annat att testa med :/, senast datorn var en Asus laptop.
Det konstiga är ju att Inet säger att de inte har stött på något problem överhuvudtaget. Så även om de byter saker kommer de inte se någon skillnad.

Kan det vara något ström problem?

Permalänk
Inaktiv

Hittade första mailet jag fick:

Citat:

"Hej!

Vi vill uppdatera dig med lite information om den produkt du lämnat in på serviceorder.

Status:
Påbörjad

Uppdaterad information:
Minnestester ok,
Prime95 (cpustresstest) ok,
Hdd-test (DFT) ok,
stresstest av grafikkort (unigine-benchmark) ok,
datorn testas för närvarande i olika minnestester... inga fel har uppkommit!

Vi har även installerat om datorn med inets testhårddisk utan problem.
Uppkommer felen oftare när Ni spelar på datorn?
Är det ok att vi installerar om er hårddisk i testsyfte? Vi har visserligen ej kunnat verifiera något fel med Er hårddisk men vi kan göra det i rent testsyfte."

Permalänk
Inaktiv

Här är en video (som tyvärr inte visar så mkt), när jag efter omstart har inloggnings problem med live messenger (fönstrerna som dyker upp), testar internet explorer, fungerar bra, och sen högerklickar för att ta upp catalyst control center då bluescreenen slår till.

View My Video

Permalänk
Inaktiv

Ett till mail jag fick.

Citat:

"Hej igen.

Vi har nu stresstestat din dator i 3 dagar sen sist vi hördes, vi har bla spelat Battlefield Bad Company 2 samt kört diverse olika stresstestprogram.
Några minnesfel har vi ej kunnat få fram och inga fel har uppkommit i samband med windows ominstallation.
Vi har även kört tester på dvd-rw-enheten då vi misstänkte att den hade läsproblem eftersom Du fick problem under windowsinstallationen. Inga fel har uppkommit under dvd-rw-tester heller.

Just nu kör vi utökade minnestester (windows egna minnesdiagnostikprogram) men än så länge har inga fel uppkommit.

Har du några ytterligare tips för hur vi ska reproducera felet med datorn så maila tillbaka.

Vi kommer returnera datorn from måndag då vi ej funnit fel med produkten."

Vet inte vad jag ska göra. Om ingen sett det här förut eller vet vad, vet någon något annat bra forum man kan vända sig till?

Tack på förhand, Mvh Philip.O

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom Inet inte hittar något fel alls är det troligaste att det är drivrutiner, program eller uppdateringar som krånglar.

Sätt dig ner och fundera igenom samt skriv upp exakt vad du installerat eller brukar installera efter omformattering. Något med suspekt ursprung eller inte senaste version på drivrutiner? Det finns en massa som kan gå snett, så gå först igenom allt du brukar göra samt versionsnummer osv.

Jag har ingen erfarenhet av Inets serviceavdelning, så kan inte bedöma deras kompetens, men mailen verkar sunda och välskrivna. Spontant tycker jag det verkar som om Inet verkligen testat noggrant.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om inte inet kan få fram något fel i sina tester av datorn känns det nästan som om det skulle vara något i din omgivning. Om nu jag förstod det hela rätt att de har tagit in burken och felsökt den?

I sådana fall kan det vara ditt elnät som tenderar att "spika" eller nå olika strömtoppar då och då. Nätagget brukar reda ut dessa och kompensera för det men det är inte alltid... Det finns så kallade UPS'er att köpa för detta ändamål, men det känns ju lite motigt att behöva ha en sådan för att kunna använda sin dator

Permalänk
Inaktiv

Tack för svar!

Det konstiga är ju att de säger att det sett skymten av något problem alls med tanke på att den var värre än någonsin när jag lämnade in den. Samt att den varit så sen andra dagen jag använde den, även efter diverse formateringar och ominstallationer.
Det jag inte förstår heller är varför den verkar strula mest när man startar den och sen bara fungera helt felfritt resten av dagen? Mkt skumt.

Måhända är det kanske något på min sida som felar, ska försöka dokumentera bättre när jag får tillbaka den.
Men tråkigt är det när man betalar så mkt för en dator som sen inte fungerar som den ska. Den här gamla stationära fungerar fortfarande, min förra Asus laptop fungerar. Jag förstår bara vad det är som gör att den här monstermaskinen ska hålla på som den gör :s.

Om den nu inte fungerar när jag får tillbaka den och ingen annan kan komma på vad som kan vara fel, ska jag nog göra så att jag dokumenterar så mkt jag kan (det där med att skriva upp på en lista var ett bra tips tack!) och ser ifall det kan hjälpa lösa det.

Tack en gång för att ni tar er tid att läsa och svara på den här tråden, all hjälp och stöd är guld värt!
Mvh, Phiil

Permalänk
Medlem

Min dator är lika om den sitter i ett ojordat uttag.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Citrona:

Min dator är lika om den sitter i ett ojordat uttag.

Oj, finns det något enkelt sätt att ta reda på om ett uttag är jordet eller ej?
Då kanske det är något med strömförsöjningen ändå.

Mvh, Phol

Permalänk

Hittar inte Inet något fel med alla tester dom gör är det inte hårdvaran som spökar. Antingen strömmen eller drivrutiner.

Citat:

Oj, finns det något enkelt sätt att ta reda på om ett uttag är jordet eller ej?
Då kanske det är något med strömförsöjningen ändå.

Ojordad: http://www.elkatalogen.se/media/catalog/product/cache/1/image...
Jordat:
http://www.byggmax.com/image/products/534x534/29522_534x534.j...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickard11:

Hittar inte Inet något fel med alla tester dom gör är det inte hårdvaran som spökar. Antingen strömmen eller drivrutiner.

Ojordad: http://www.elkatalogen.se/media/catalog/product/cache/1/image...
Jordat:
http://www.byggmax.com/image/products/534x534/29522_534x534.j...

Skulle det kunna vara problemet!?
Datorn var kopplad till en

(Närbild)

Som i sin tur är kopplad till den här

Kan detta vara problemet? Och isåfall vad är egentligen problemet och vad är bästa lösningen?

Även om det känns surt att ha kastat ut 600 kronor då så känns det lite bättre om man kan lösa det, även om jag inte riktigt förstår hur problemen kan uppstå.

Tack för alla svar hittils, varit till stor stor hjälp!
Mvh, Phol

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon147412:

Skulle det kunna vara problemet!?
Datorn var kopplad till en http://i39.tinypic.com/10z1ym9.jpg

(Närbild)
http://i42.tinypic.com/72wvw6.jpg

Som i sin tur är kopplad till den här
http://i41.tinypic.com/21d35lv.jpg

Kan detta vara problemet? Och isåfall vad är egentligen problemet och vad är bästa lösningen?

Även om det känns surt att ha kastat ut 600 kronor då så känns det lite bättre om man kan lösa det, även om jag inte riktigt förstår hur problemen kan uppstå.

Tack för alla svar hittils, varit till stor stor hjälp!
Mvh, Phol

Det är nog det som är felet, har själv haft problem med ojordade eluttag. Bor du i en lägenhet eller villa? Jag bor i lägenhet, och de som vi hyr av "Stockholmshem" installerade jordade eluttag för ett tag sen.

Läs vidare i den här tråden, alternativt googla på jordade eluttag
https://www.flashback.org/t287451

EDIT: Du skulle kunna koppla in datorn i kökets eluttag (Det är alltid jordade eluttag i köket) tills ni fixar jordat i hela lägenheten/huset, men i så fall så måste allting (Dator, skärm, extern hårddisk, etc.) vara kopplat till köket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saddl3r:

Det är nog det som är felet, har själv haft problem med ojordade eluttag. Bor du i en lägenhet eller villa? Jag bor i lägenhet, och de som vi hyr av "Stockholmshem" installerade jordade eluttag för ett tag sen.

Läs vidare i den här tråden, alternativt googla på jordade eluttag
https://www.flashback.org/t287451

EDIT: Du skulle kunna koppla in datorn i kökets eluttag (Det är alltid jordade eluttag i köket) tills ni fixar jordat i hela lägenheten/huset, men i så fall så måste allting (Dator, skärm, extern hårddisk, etc.) vara kopplat till köket.

Tack! Det känns bra att veta att kanske kanske kommer man närmare problemet och förhoppningsvis en lösning!
Bor i Hyreslägenhet sen över 10 år tillbaka, Stockholm, Järfälla, Järfälla kommun som äger det.
Har tittar runt lite och som du säger är det jordat i köket men verkar inte vara det någon annastans.

Tittade lite i den där tråd (ska undersöka mer), kan problemet även vara att "switchen"/den stora grejen som var kopplad till det ojordade eluttaget var jordad själv? Läste något om att man inte ska blanda jordat och ojordat :x.

Och om nu detta är problemet, finns det någon lättare lösning än att be elektriker fixa hela lägenheten?
Samt, är detta något som en dator inte ska klara av?
Tänkte på om man ska meddela Inet detta medan de fortfarande har datorn eller inte.
Har ju aldrig stött på något liknande problem förut, inklusive denna 10 år gamla stationära som är kopplad på samma sätt.

Tack ännu en gång, hoppas detta kan lösas snart!
Mvh, Phol

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon147412:

Tack! Det känns bra att veta att kanske kanske kommer man närmare problemet och förhoppningsvis en lösning!
Bor i Hyreslägenhet sen över 10 år tillbaka, Stockholm, Järfälla, Järfälla kommun som äger det.
Har tittar runt lite och som du säger är det jordat i köket men verkar inte vara det någon annastans.

Tittade lite i den där tråd (ska undersöka mer), kan problemet även vara att "switchen"/den stora grejen som var kopplad till det ojordade eluttaget var jordad själv? Läste något om att man inte ska blanda jordat och ojordat :x.

Och om nu detta är problemet, finns det någon lättare lösning än att be elektriker fixa hela lägenheten?
Samt, är detta något som en dator inte ska klara av?
Tänkte på om man ska meddela Inet detta medan de fortfarande har datorn eller inte.
Har ju aldrig stött på något liknande problem förut, inklusive denna 10 år gamla stationära som är kopplad på samma sätt.

Tack ännu en gång, hoppas detta kan lösas snart!
Mvh, Phol

Tror att det är när uttaget i väggen är jordat, men förlängningssladden inte är som det är dåligt att blanda.

Innan jag skaffade jordade eluttag så hade min dator gått sönder två gånger, jag vet inte om det har nåt med eluttaget att göra, men det känns som det. Dessutom så var en metalldel av mitt Xbox 360 elförande tills vi fick jordade eluttag. Men som sagt så är jag inte helt säker, maila inet och fråga för säkerhetsskull!

Tyvärr så får man inte göra om eluttagen själv, så då blir det att anlita elektriker :/ Men ha inte för höga förhoppningar på att det är detta som är problemet, kan ju faktiskt vara något annat också. Prova att koppla in datorn i köket när du får tillbaka den!

MVH // Saddl3r

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon147412:

Skulle det kunna vara problemet!?
Datorn var kopplad till en http://i39.tinypic.com/10z1ym9.jpg

(Närbild)
http://i42.tinypic.com/72wvw6.jpg

Som i sin tur är kopplad till den här
http://i41.tinypic.com/21d35lv.jpg

Kan detta vara problemet? Och isåfall vad är egentligen problemet och vad är bästa lösningen?

Även om det känns surt att ha kastat ut 600 kronor då så känns det lite bättre om man kan lösa det, även om jag inte riktigt förstår hur problemen kan uppstå.

Tack för alla svar hittils, varit till stor stor hjälp!
Mvh, Phol

Har min dator kopplad precis så,bor i villa,och det är bara badrum och kök som har jordade uttag,nyare hus och lägenheter är det väll standard med jordade uttag nu för tiden,men jag har aldrig haft några problem med mina datorer kopplade i ojordade uttag,så jag tror inte det är felet .Men visst prova ex köket för att utesluta att det inte är något galet med uttaget där du har datorn.

Permalänk
Medlem

Annars skulle du ju kunna prova datorn hos någon polare om det nu skulle vara något med elen hemma hos dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EEric:

Annars skulle du ju kunna prova datorn hos någon polare om det nu skulle vara något med elen hemma hos dig.

Har fortfarande lite svårt att koppla det till problemen och symptomen datorn har visat, samt just det att jag inte haft någon annan elektronik som klagat förut.
Men har mailat Inet nu, får se om det är något de kan göra åt :).

Alla upplysningar och erfarenheter är välkomna!
Mvh, Philip.O

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Hej.

Har testat din dator här idag.
Tyvärr har vi på inet endast jordade uttag då detta är en industrilokal och alla uttag måste därför vara jordade.
Jag kör tester på din dator under dagen och kommer returnera den om inga fel kan påvisas.

Jag kan starkt rekommendera att använda jordade uttag hemma (oftast har man jordade uttag i köket).
I testsyfte kan man alltid dra en förlängningskabel från köket bara för att testa.

Nu vet jag inte riktigt vad, ingen verkar kunna lokalisera felet.
Sista dagen nu, annars får jag tillbaka den med 600+ kronor att betala :/.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte min dator i ett jordat uttag, Utag + Jordad gren. och jag har aldrig fått en BSOD förutom när jag överklockade

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk

nyfiken!

Tjenare! , hur gick det?

Permalänk
Medlem

Har du klockat processorn? Minnena?

Samt ladda upp dina dumpfiler här. Man kan inte läsa av bluescreens av enbart bilden som dyker upp på skärmen.

C:/windows/minidump

Ladda upp dom du har så kikar jag på dom.