Permalänk

Låg fps!

Vet tyvärr inte om denna tråd hamnat rätt riktigt, men tyckte att det lät bäst att lägga tråden här.

Detta är min dator:

http://support.acer.com/acerpanam/desktop/0000/Acer/AspireM52...

Det som är utbytt är grafikkortet som nu är ett nvidia geforce 9800 GT 1gb ram, och det är en AMD quad-core 2.2 ghz som är processorn. har även en 24mbit från telia. och även ljudkortet är utbytt.

Nu är det så att jag har trots detta paket en väldigt låg fps när jag spelar vissa spel, men datorn är bra snabb utanför spelen, det går utmärkt att ha flera program igång samtidigt och det går snabbt och smidigt att byta mellan dem, men just när jag själv spelar så har jag sjukt låg fps.
Spelen jag lirar är bland annat Counter-Strike: Source och Brothers in Arms: Hells highway.

Börjar undra vad det kan bero på, har snackat med en del ang detta, en av dem nämnde att datorn kanske är varm... Dock är det som sagt bara när jag spelar som fpsen sjunker... Väl inne i windows och på skrivbordet flyter det på finfint trots att jag nyss tabbat ner från ett spel...
Har funderat lite på om det kan vara processorn som är för klen i ghz (2.2). men knappast... eller?

Hoppas någon har nån idé! Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Ploocka hem GPU-Z och se om ditt graffe kör i full PCI-e hastighet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Vet tyvärr inte riktigt vad de innebär, men jag tog ett screenshot över vad jag tror är resultatet:
http://gpuz.techpowerup.com/10/04/07/kp.png
http://gpuz.techpowerup.com/10/04/07/hd0.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShadowFly
Vet tyvärr inte riktigt vad de innebär, men jag tog ett screenshot över vad jag tror är resultatet:
http://gpuz.techpowerup.com/10/04/07/kp.png
http://gpuz.techpowerup.com/10/04/07/hd0.png

Den körs alltså i x8 istället för full hastighet. Kolla bios om det går aktivera något som gör att den går i x16 annars begränsar moderkortet.

Permalänk

mitt moderkort heter Acer RS780HVF och jag letar febrilt efter guider eller liknande då jag inte vågar rota i bios riktigt, men problemet är att jag knappast vet vad jag ska leta efter. Vad ska jag googla på för att få fram svaret? Eller finns det någon som vet redan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Den körs alltså i x8 istället för full hastighet. Kolla bios om det går aktivera något som gör att den går i x16 annars begränsar moderkortet.

de körs garanterat bara i x8 när de ligger och idlar,, sen går de upp i x16 när de jobbar.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
de körs garanterat bara i x8 när de ligger och idlar,, sen går de upp i x16 när de jobbar.

Så jag ska inte försöka ändra något i bios?

Permalänk
Medlem

du kan ju prova att slå av cool and quiet i bios,, även ändra profil i windows från balanserad till prestanda om du har vista/w7

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Det har jag gjort nu! och det blev en liten förbättring i alla fall!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
de körs garanterat bara i x8 när de ligger och idlar,, sen går de upp i x16 när de jobbar.

Vad jag vet gör inte CnQ detta så därför är det antagligen så att den inte körs i högre PCI-e hastighet, dock vet jag/vi ju inte vad det mobot kan klara, det kanske "bara" har denna hastighet som max?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Att det körs i x8 kväver hur som helst inte prestandan speciellt mycket.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Det som stryper din fps är också din prolle, om du kan klocka den lite grand så skulle du se en viss skillnad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad jag vet gör inte CnQ detta så därför är det antagligen så att den inte körs i högre PCI-e hastighet, dock vet jag/vi ju inte vad det mobot kan klara, det kanske "bara" har denna hastighet som max?!

Så jag ska inte pilla och försöka sätta den i x16?

Prolle=Processor antar jag, skulle kunna testa att klocka den... Men det känns som att jag bör ha stabil fps med det datorpaketet jag har utan att klocka något...

Permalänk
Medlem

Testa rensa damm på den.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Testa rensa damm på den.

Bland det första jag gjorde

Permalänk
Medlem

Formaterat på länge? Virus?

Låter som du fått problemet nyligen?

Permalänk

Jag måste förklarat det hela fel då... Formaterade datorn nyligen, men fpsen har alltid varit låg... Vet andra som har betydligt sämre prestanda än min burk som hostar upp bättre fps i alla fall... :/

Permalänk
Medlem

Drivrutiner kanske De gamla kan ju vara kvar, ladda ner driver sweeper från Guru3d, rensa bort alla grafikkorts drivers och installera om nya till det du har nu.
Tyvärr har jag inga andra förslag.

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag skrev så är din pocessor din största "bov" när det gäller höga fps, så att hotta den lite grand skulle inte skada.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Werdes, jag formaterade nyligen datorn, så senaste drivrutiner lär vara på plats!

Jo, jag ska testa det Jalle64!

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem som dig.

Nyformaterad burk, liknande grafikkort och den funkar klockrent i windows, får bra poäng i prestandamätaren men när jag spelar spel (wc3) så är det katastrof.

Datorn funkade underbart på 32bitars, problemet uppstod vid uppgradering till 64-bitards windows 7.

Snabb fråga: Är inte hög prestanda standard som energiprofil på en stationär dator? Låter ju väldigt dumt ifall det är så...

Dock var jag inte nykter när jag troubleshootade skiten igår.. kanske funkar bättre ikväll?

Har du upplevt någon förbättring ShadowFly? Hittat roten till dina problem?

Och PS: nästa gång du gör en topic sätt ett bättre namn på den!! Skitirriterande när man försöker googla fram sina problem när tråden heter "Låg FPS!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0tso
Jag har liknande problem som dig.

Nyformaterad burk, liknande grafikkort och den funkar klockrent i windows, får bra poäng i prestandamätaren men när jag spelar spel (wc3) så är det katastrof.

Datorn funkade underbart på 32bitars, problemet uppstod vid uppgradering till 64-bitards windows 7.

Snabb fråga: Är inte hög prestanda standard som energiprofil på en stationär dator? Låter ju väldigt dumt ifall det är så...

Dock var jag inte nykter när jag troubleshootade skiten igår.. kanske funkar bättre ikväll?

Har du upplevt någon förbättring ShadowFly? Hittat roten till dina problem?

Och PS: nästa gång du gör en topic sätt ett bättre namn på den!! Skitirriterande när man försöker googla fram sina problem när tråden heter "Låg FPS!"

Det är tyvärr inte standard som energiprofil, det får du nog ändra till hög prestanda. Jo jag har upplevt enorma förbättringar, stängde av cool and quiet i bios, samt har jag köpt en kylarplatta (som normalt sett är till för laptops) och ställt under, det påverkade också. Sen har jag klockat processorn ytterst lite och då uppstod ytterligare förbättring!

Ska tänka över trådnamnet mer nästa gång du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadowFly:

Det är tyvärr inte standard som energiprofil, det får du nog ändra till hög prestanda. Jo jag har upplevt enorma förbättringar, stängde av cool and quiet i bios, samt har jag köpt en kylarplatta (som normalt sett är till för laptops) och ställt under, det påverkade också. Sen har jag klockat processorn ytterst lite och då uppstod ytterligare förbättring!

Ska tänka över trådnamnet mer nästa gång du!

Jag pillade runt lite mer igår fast lyckas fortfarande inte lösa problemet (tar lite lång tid när det tar ungefär en timme att "testa" om det funkar).

Har ändrat till högprestanda-profilen. Ändrat alla inställningar i nvidia kontroll-panelen samt uppdaterat till dom absolut nyaste drivarna (släpptes den 14:e, har även testat drivrutinerna som som ut under mars).

I windows/firefox funkar allt underbart, datorn svarar på direkten och jag har inte något lagg, men när jag spelar warcraft 3 så hackar det.

Min FPS ligger konstant på 64, och det lägsta jag sett är att den hoppar ner till 50 när det laggar till. CPU/RAM loaden är minimal, varje gång jag kollat så har grafikkortet varit x16 och proccessorn x9, proccessorn har också varit ~25-30c° när jag kollat i CPU-Z.

Kan det vara min hårddisk som är värdelös?? I 32-bitars xp funkade allt perfekt, i 64 bitards W7 på en annan hårddisk är det kaos =(

Sen undrar jag om Cool n Quiet, har jag missuppfattat någonting när jag antar att "cool n quiet" är "System Cooling Policy" i energiprofiler?? Det hjälpte inte att sätta den på Disable (har dock ej startat om maskinen) men jag har läst att man skall göra det i BIOS.

Hur gjorde du för att stänga av CnQ?

Permalänk
Skrivet av 0tso:

Jag pillade runt lite mer igår fast lyckas fortfarande inte lösa problemet (tar lite lång tid när det tar ungefär en timme att "testa" om det funkar).

Har ändrat till högprestanda-profilen. Ändrat alla inställningar i nvidia kontroll-panelen samt uppdaterat till dom absolut nyaste drivarna (släpptes den 14:e, har även testat drivrutinerna som som ut under mars).

I windows/firefox funkar allt underbart, datorn svarar på direkten och jag har inte något lagg, men när jag spelar warcraft 3 så hackar det.

Min FPS ligger konstant på 64, och det lägsta jag sett är att den hoppar ner till 50 när det laggar till. CPU/RAM loaden är minimal, varje gång jag kollat så har grafikkortet varit x16 och proccessorn x9, proccessorn har också varit ~25-30c° när jag kollat i CPU-Z.

Kan det vara min hårddisk som är värdelös?? I 32-bitars xp funkade allt perfekt, i 64 bitards W7 på en annan hårddisk är det kaos =(

Sen undrar jag om Cool n Quiet, har jag missuppfattat någonting när jag antar att "cool n quiet" är "System Cooling Policy" i energiprofiler?? Det hjälpte inte att sätta den på Disable (har dock ej startat om maskinen) men jag har läst att man skall göra det i BIOS.

Hur gjorde du för att stänga av CnQ?

Tyvärr så vet jag inte om det kan vara din hd, men fungerade det bättre med x32 så kanske det ligger något i det...

Cool and Quiet stängde jag av i bios, hur lätt som helst, det stod "cool and quiet" jag markerade det och ändrade till disable, startade om datorn och så fungerade det, datorljudet är lite högre nu, men det flyter på som aldrig förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0tso:

Jag pillade runt lite mer igår fast lyckas fortfarande inte lösa problemet (tar lite lång tid när det tar ungefär en timme att "testa" om det funkar).

Har ändrat till högprestanda-profilen. Ändrat alla inställningar i nvidia kontroll-panelen samt uppdaterat till dom absolut nyaste drivarna (släpptes den 14:e, har även testat drivrutinerna som som ut under mars).

I windows/firefox funkar allt underbart, datorn svarar på direkten och jag har inte något lagg, men när jag spelar warcraft 3 så hackar det.

Min FPS ligger konstant på 64, och det lägsta jag sett är att den hoppar ner till 50 när det laggar till. CPU/RAM loaden är minimal, varje gång jag kollat så har grafikkortet varit x16 och proccessorn x9, proccessorn har också varit ~25-30c° när jag kollat i CPU-Z.

Kan det vara min hårddisk som är värdelös?? I 32-bitars xp funkade allt perfekt, i 64 bitards W7 på en annan hårddisk är det kaos =(

Sen undrar jag om Cool n Quiet, har jag missuppfattat någonting när jag antar att "cool n quiet" är "System Cooling Policy" i energiprofiler?? Det hjälpte inte att sätta den på Disable (har dock ej startat om maskinen) men jag har läst att man skall göra det i BIOS.

Hur gjorde du för att stänga av CnQ?

Du går in i bios, oftast genom att trycka delete när du startar datorn.
Sedan letar du upp där det står cool and quiet och ändrar till disable. Skulle du råka ändra något annat kan man bara ta "exit whitout saving"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du går in i bios, oftast genom att trycka delete när du startar datorn.
Sedan letar du upp där det står cool and quiet och ändrar till disable. Skulle du råka ändra något annat kan man bara ta "exit whitout saving"

Jag uttryckte mig lite klumpigt. Får skylla på att jag inte hade druckit kaffe än

Jag har varit inne och pillrat i BIOS och jag hittar inte någonting som heter Cool n Quiet. Det var det första jag gjorde (kolla i bios efter flummiga inställningar) när det började dampa.

Tack för snabbt svar, btw.

Jag laddade ned MSI Update och den hittade ingenting, så jag verkar ha senaste bios..