Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droih
riktigt nice måste vara skoj att packa upp .rar filer ^_^

Hinner man ha skoj när det går så fort o.0?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Om man kör Vista hur ofta ska man köra Intel SSD Toolbox? Varje vecka? Missar skiten när man ställt in den en dag på en speciell tid så glömmer den bort den och väntar tills nästa tillfälle samma tidpunkt dag o tid inträffar.

Kan man komma runt det så att den inte missar?

Permalänk
Medlem

Vill bara försäkra mig, det räcker alltså att installera Windows 7 som jag gjorde med min mekaniska disk?
Alltså:

1. stoppar i USB minnet
2. bootar
3. formaterar partitionen i installationen
4. installerar Windows 7

Har jag förstått rätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Vill bara försäkra mig, det räcker alltså att installera Windows 7 som jag gjorde med min mekaniska disk?
Alltså:

1. stoppar i USB minnet
2. bootar
3. formaterar partitionen i installationen
4. installerar Windows 7

Har jag förstått rätt?

Absolut, glöm bara inte att stänga av automatisk defragmentering och allt annat som råds i första inlägget.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataviruset
Absolut, glöm bara inte att stänga av automatisk defragmentering och allt annat som råds i första inlägget.

Defragmentering och sånt vet jag. Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Vad gäller egentligen med nya RST?
Står att det bara fungerar på vissa desktops. Installerade det på en laptop, gick bra ett tag, sen fick jag bsod för korrupta systemfiler och fick installera om allt.
Kan vara helt orelaterat dock...

Permalänk

Vad står RST för?

Permalänk
Medlem

[2.3] Fråga:Hur ser man vilken firmware SSD:n har?
Installera Intel SSD Toolbox --> View Drive Information --> välj SSDn --> rulla ner lite till Firmware Version.. ta daaa

Visa signatur

Intel Core i5-3570k@4,2GHz | H50 | Asus P8Z68-V/GEN3 | Gigabyte Radeon HD7970 | Corsair 2x4GB@1866Mhz | Intel X25-M G2 80GB | Corsair Force 3 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droih
riktigt nice måste vara skoj att packa upp .rar filer ^_^

Väntar på en kabel så ska jag posta vad man får med 8st diskar

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

När man kikar på ultimatebootcd så har hdderase version 3.1 ej 3.3
Apropå faqen...

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R4 svart | Kubuntu 23.04

Permalänk
Medlem

@Orici

Jag låter windows search vara aktiverat i windows 7 (sorry för sent svar, varit lång arbetsvecka

@dj christian
Jag kör manuell TRIM en gång i veckan, det räcker. Däremot har jag inte prövat schemaläggningen i SSD Toolbox.

@jaqob och @mrgoodcat

RST = Rapid Storage Technology

Drivrutinen är riktad till användare som kör RAID konfiguration i datorn men den innehåller även senaste AHCI drivrutiner från Intel som är anpassade till SSD enheter.

Däremot fungerar enbart drivrutinen på Intel's controllers.

@Kvist90_ och @nubb3

Tack för infon, ska uppdatera i FAQ:en framöver

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
@Kvist90_ och @nubb3

Tack för infon, ska uppdatera i FAQ:en framöver

Inga problem hittade de när ja kollade igenom toolboxen och såg att det inte fanns i FAQ glad att hjälpa till

Visa signatur

Intel Core i5-3570k@4,2GHz | H50 | Asus P8Z68-V/GEN3 | Gigabyte Radeon HD7970 | Corsair 2x4GB@1866Mhz | Intel X25-M G2 80GB | Corsair Force 3 120GB |

Permalänk
Medlem

Så, Då var en sån här SSD inköpt.

Har två frågor.

Fråga #1
Läste någonstans här på forumet om olika klonings verktyg för att klona den gamla disken till den nya. Men hittar inte skiten igen.

Tänkte om det gick att bara klona själva Windows in på nya disken. Inte dokument osv. Tips?

Fråga #2
Säkert tagits upp tidigare nånstans. Men ska Swapfilen ligga på SSDn eller den vanliga disken. Tänkte det där med många skrivningar.

Tack för en fin FAQ annars. Mycket nyttig läsning.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Jag personligen har inaktiverat swapfil. Behöver man den så... Ja, lägg den på din vanliga disk om du har en.
Det behövs inte ens om du har tillräckligt mycket fysiskt RAM-minne (enligt mig)

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem

Hmm, laddade ner Clonezilla och skulle flytta över min c-partition till den nya disken. Efter att ha anget målpartition i programmet hänger det sig, och nu är allt stendött. Ingen bildsignal ut alls.
Hjälper inte om jag kopplar ur ssd:n.
Nån som har tips på vad som gick åt h-e, och hur jag löser det utan att byta moderkort?

Permalänk

köpte 80 giggaren och satte in i min bärbara. det är en asus 1000HE utan ACHI option i bios. mycket snabbt jämfört med den mekaniska som satt i innan. frågan är bara. utan achi i bios som val, köpte jag en "onödigt" snabb disk? hade jag lika gärna kunnat köpa en kingston SSDnow value series och fått samma prestandaökning? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=446079

Visa signatur

Son, when you attend sporting events, it's not whether you win or lose, it's how drunk you get. Homer Simpson

Permalänk

Jag kör också min X25-M 80 GB i IDE-mode. Har ett Intel ICH9-chipset.
Jag tror inte det spelar någon stor roll, det är ändå så mycket snabbare, det är skillnaden mellan en mekanisk hårddisk och en SSD som gör det mesta, I guess...

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataviruset
Jag kör också min X25-M 80 GB i IDE-mode. Har ett Intel ICH9-chipset.
Jag tror inte det spelar någon stor roll, det är ändå så mycket snabbare, det är skillnaden mellan en mekanisk hårddisk och en SSD som gör det mesta, I guess...

Men om man kör ide och har win7 så får man väl inte trim etc (antar att det kvittar i xp dock)
Sen fick jag ut några extra hästar ur min disk när jag slog över till ACHI även om boot tar längre tid i och med extra steget i bios.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Citerar första inlägget lite...

Citat:

IDE mode: Microsoft's ursprungsdrivrutiner i Win 7 = Automatisk TRIM
AHCI mode: Microsoft's ursprungsdrivrutiner i Win 7 = Automatisk TRIM

Så det beror alltså på vilka drivrutiner man kör.
Jag har inte forskat så mycket i mina, så jag har även schemalagt manuell TRIM i Intel SSD Toolbox. Funkar super.
Däremot undrar jag om jag inte kör rätt drivrutiner ändå, för TRIM tar alltid bara ett par sekunder. Ja, jag vet inte

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att win7 inte kände av att min var en ssd förrens jag ändra till AHCI.
Kanske var för gamla drivisar på den skivan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Är det värt att köra raid-0 ifall trim inte fungerar? Hur lång tid kan man köra innan datorn segar ihop? Har 2st 80gb G2 och hade ju föredragit raid-0 före att ha 2st enskilda diskar...

Permalänk

När jag kör Intel SSD Toolbox's Intel SSD Optimizer dyker detta upp:

The VSS (Volume Shadow Copy) service is either disabled or not functioning properly. If you run the Intel® SSD Optimizer with the VSS service disabled, previously-created restore points or other shadow copies created by the operating system or third-party applications may become corrupt. If you intentionally disabled the VSS service for performance or other reasons and wish to continue running the Intel SSD Optimizer, click Continue.

Huh?!?! Någon som har koll?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzt
Så, Då var en sån här SSD inköpt.

Har två frågor.

Fråga #1
Läste någonstans här på forumet om olika klonings verktyg för att klona den gamla disken till den nya. Men hittar inte skiten igen.

Tänkte om det gick att bara klona själva Windows in på nya disken. Inte dokument osv. Tips?

Fråga #2
Säkert tagits upp tidigare nånstans. Men ska Swapfilen ligga på SSDn eller den vanliga disken. Tänkte det där med många skrivningar.

Tack för en fin FAQ annars. Mycket nyttig läsning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataviruset
Jag personligen har inaktiverat swapfil. Behöver man den så... Ja, lägg den på din vanliga disk om du har en.
Det behövs inte ens om du har tillräckligt mycket fysiskt RAM-minne (enligt mig)

Ännu en gång. Lägg swappen på ssd! Det är en av de största fördelarna med en SSD - du märker inte av om swappen används.

Om du vill så kan du ju prova att inaktivera den om du har mycket minne (dock så vill vissa applikationer använda swappen hur mycket minne man än har...)

Så igen: lägg den på ssd och inte på den vanliga disken!

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uni'Verse
När jag kör Intel SSD Toolbox's Intel SSD Optimizer dyker detta upp:

The VSS (Volume Shadow Copy) service is either disabled or not functioning properly. If you run the Intel® SSD Optimizer with the VSS service disabled, previously-created restore points or other shadow copies created by the operating system or third-party applications may become corrupt. If you intentionally disabled the VSS service for performance or other reasons and wish to continue running the Intel SSD Optimizer, click Continue.

Huh?!?! Någon som har koll?

SSDs gillar inte System Restore. Prova utan.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
Ännu en gång. Lägg swappen på ssd! Det är en av de största fördelarna med en SSD - du märker inte av om swappen används.

Om du vill så kan du ju prova att inaktivera den om du har mycket minne (dock så vill vissa applikationer använda swappen hur mycket minne man än har...)

Så igen: lägg den på ssd och inte på den vanliga disken!

Jo, det var därför jag frågade. Den ena säger si och den andra så.

Har helt klart förståelse varför man vill/bör ha den på SSDn. Men eftersom swapen skrivs till en hel del. Och på ett ofta dedicerat ställe, lär ju den sektorn bli rätt så förstörd snabbt på SSDn.

Upplys mig!

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Jag har inaktiverat swap, det känns inte riktigt som att det behövs alltid. Så, ja. Det är väl upp till var och en

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dataviruset
Jag har inaktiverat swap, det känns inte riktigt som att det behövs alltid. Så, ja. Det är väl upp till var och en

Efter mycket grävande av information så slår jag fast att SWAP filen kan ligga kvar på SSDn. Det är av gammal vana folk pratar om att inte lägga den på SSDn. Var så i SSDn tidiga ålder. Men intel har ju konstaterat att deras diskar SKA fungera normalt i över 5 år och helt normalt användande. Det vill säga som en vanlig HDD.

Enda saken man ska slå av är defrag. Annars ska de nya inte ha några problem med andra funktioner.

Läste även en mycket intressant sak. Att dessa hårddiskar har 16gb som inte användaren kan nyttja. Och när en cell bli sliten så byts den helt enkelt ut mot en av de "undan-stoppade" cellerna.

Känns som Intel har tänkt på allt.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Vill bara informera om att min X25-M G2 80G (bulk) som jag köpte från inet kom med 02HD firmware.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzt
Läste även en mycket intressant sak. Att dessa hårddiskar har 16gb som inte användaren kan nyttja. Och när en cell bli sliten så byts den helt enkelt ut mot en av de "undan-stoppade" cellerna.

Känns som Intel har tänkt på allt.

Om du kommer ihåg var så länka gärna. Verkar vara intressant läsning

Sen har dom väl att disken inte skall skriva till samma cell hela tiden utan sprida ut skrivningarna så mycket det går.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tjo, vad är exakta storleken man får när man installerat SSDn(40 och 80)? T.ex min 1Tb ger 931 GB

En till fråga, hur stor är en windows 7 installation?