Liten C: och stor D:

Permalänk
Medlem

Liten C: och stor D:

Jag har en bärbar msi VX600 och vad jag förstår så är den en hårddisk uppdelad till två (C och D). Det som är lite jobbigt är att C: är mycket mindre (43,9 GB) än D: (246 GB). Även fast jag installerar program och spel på D: så läggs det ofta saker i C: vilket gör att den ofta säger till att det börjar bli klent med utrymme.

Är det möjligt att lägga ihop diskarna till en enda?

Permalänk

Ja med Formatering Då tar Du bort C partionen plus den andra så blir det orginal storleken

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

EXAKT vilket OS du kör med?

Permalänk
Medlem

Rensa C:

En systempartition behöver inte vara större än 10GB (XP) - 20GB (Vista/Win7) om man håller den ren från skit som inte skall ligga i en systempartition.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en fördel att ha en liten C: systempartition bliir lättare att behålla hemladdat på D: och sedan bara rensa C:. Så jag ser bara fördelar att ha det som du redan har det, det gäller bara att kolla så att det du installerar lägger sig rätt, vilket är ganska lätt om man kollar när man installerar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

En systempartition behöver inte vara större än 10GB (XP) - 20GB (Vista/Win7)

Går även att klara sig på ännu mindre partitioner XP-7GB / W7-15GB Och då har man även några GB över

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Hm, min windowskatalog (Vistax64) ligger över 30 GB och den har inte räknat klart än, då har jag inte äns tagit med 32 bitars & 64 bitars programmen :S

Har bara nödvändiga grejer inlagda, även om det är många.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Hm, min windowskatalog (Vistax64) ligger över 30 GB och den har inte räknat klart än, då har jag inte äns tagit med 32 bitars & 64 bitars programmen :S

Har bara nödvändiga grejer inlagda, även om det är många.

Man rensar bort skit som Win samlar på sig för att hålla storleken nere.

Har en sjua körd i ett halvår på 15 GB, en annan ligger på 7 GB.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av jookeer
Man rensar bort skit som Win samlar på sig för att hålla storleken nere.

Har en sjua körd i ett halvår på 15 GB, en annan ligger på 7 GB.

Installerar ni program på en egen disk med egen partition eller lägger ni program under c alltså på system partition

Permalänk
Medlem

Kör en diskrensning på C: Högerklicka i windows explorer, egenskaper sedan ser du diskrensningen under cirkeldiagrammet.
kör en rensning med ccleaner med. Tempmappen växer rätt bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Hm, min windowskatalog (Vistax64) ligger över 30 GB och den har inte räknat klart än, då har jag inte äns tagit med 32 bitars & 64 bitars programmen :S

Har bara nödvändiga grejer inlagda, även om det är många.

Om du har installerat något servicepack kan du frigöra många GB om du tar bort backup-filerna för dessa (förutsatt givetvis att du inte planerar av avinstallera servicepacks)...

http://techie-buzz.com/how-to/delete-windows-vista-sp2-backup...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heptagenia
Installerar ni program på en egen disk med egen partition eller lägger ni program under c alltså på system partition [/B]

Jag lägger alla mina program på C-Partitionen Men ett bra tips är ju att direkt man installerat ett operativsystem börja avinstallera och ta bort saker som är onödiga och som man inte behöver + avaktivera hibernate systemåterställningar osv

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

G:la återställningspunkter suger mycket disk - bort me' dom!

Stora feta apps installeras på annan partition, små skitproggie, typ CCleaner kan installeras på systempartitionen.

Dela upp pagefilen, 512MB på systempartitionen resten på annan disk, borde bli bättre prestanda oxå pss.

Garys Utilities går oxå att rensa me', gratis e' gott.

Permalänk
Medlem

Går ju att peka om "Mina Dokument" med mera till D:\ istället för Windows-partitionen som är standard. Gör man inte specifika inställningar i diverse olika program så sparas det nog rätt mycket där.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.