Databasen borta, hur återställa?

Permalänk
Medlem

Databasen borta, hur återställa?

Tjena.

Jag är någon slags webdesigner och gjorde för någon månad sedan en sida i php och mysql till min kund.

Nu har en extern konsult trollat bort databasen.

Det enda jag har i backup är en sql-fil som är gammal, men en phpMyAdmin-mapp som är fräsch.

Kan man återställa en databas med phpMyAdmin-mappen, eller måste man exportera/importera en sql-fil? Borde inte databasen lagras i phpMyAdmin-mappen, eller var lagras den?

Sjukt tacksam för hjälp.

MVH Axel.

Permalänk
Medlem

phpMyAdmin är ett verktyg för att administrera en MySQL-databas, inte en databas i sig. Det sparas sålunda inga databaser i phpMyAdmin-mappen, såvida du inte exporterar databasen dit då naturligtvis.

Beroende på vad du menar med "trollat bort" så kan databasen fortfarande finnas kvar, men om den verkligen har blivit raderad så får du importera den på nytt från din backup.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Grejjen är att de inte tagit backups.

Jag gjorde sidan för ca 2 mån sen och sedan har den varit i deras händer.

Finns det något sätt att rädda den, eller är enda möjligheten att köra min 2 mån gamla databas?

Permalänk
Medlem

du kan ju köra något recoveryprogram på din disken där filen låg innan den försvann. T.ex. filescavenger (minst V 3.2). Kör en "Long" search på disken och välja att den ska visa borttagna filer. Det kan ta lite tid att söka igenom hela disken, men det är det ofta värt!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa att ett webbhotell hostar hemsidan? Kontakta i så fall dem och be dem om en återställning av databasen. Detta kan kosta en liten slant men ber du snällt så kanske du får det gratis.

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare