Permalänk
Medlem

Kylpasta på i5?

Tjena, köpt mig min första bygga-ihop-själv dator och i den ingår då en i5 750. Vad jag kan se sitter det ingen kylpasta på den, och ingen har följt med.

Så då är ju faktiskt frågan helt om det ska vara någon kylpasta på? Har jag bara missat den? Klarar jag mig utan eller ska jag kila iväg och köpa det?

Notera att jag är ny till datorbyggandet så var skonsamma, tack.

Permalänk
Medlem

Re: Kylpasta på i5?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusiob
Tjena, köpt mig min första bygga-ihop-själv dator och i den ingår då en i5 750. Vad jag kan se sitter det ingen kylpasta på den, och ingen har följt med.

Så då är ju faktiskt frågan helt om det ska vara någon kylpasta på? Har jag bara missat den? Klarar jag mig utan eller ska jag kila iväg och köpa det?

Notera att jag är ny till datorbyggandet så var skonsamma, tack.

Borde sitta på kylaren

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem

Kan inte se nånting speciellt, vad ska jag kika efter?

Permalänk

om det är något grått klet på kylaren du fick med i5:an?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
om det är något grått klet på kylaren du fick med i5:an?

Ser verkligen inte ut som det, dock är jag inte 100.

På undersidan utav kylaren är det en kopparplatta, sen är det något på kopparplattan. Dock ser det inte ut som kylpasta, även om jag inte är helt säker på hur kylpasta ser ut.

2a EDIT; Men då är de ju det som är kylpastan Aja, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Byggde också precis ihop en dator med en i5a. (mitt första bygge)

Letade som fan efter kylpastan jag med... Men det satt under kylaren redan

Tryck fast fläkten sedan kan du ju ta bort den direkt och kolla om det blivit någon kylpasta på processorn.

Visa signatur

~Intel Core i5 2.66GHz~ ~Radeon HD5770~

Permalänk
Medlem

Sitter på koppar platan under. 3 linjer med grå tunn pasta följer med. Men rekommenderar dig tvätta bort den kylpastan med rensprit lr bensin och införskaffa dig Artic silver pasta.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
Sitter på koppar platan under. 3 linjer med grå tunn pasta följer med. Men rekommenderar dig tvätta bort den kylpastan med rensprit lr bensin och införskaffa dig Artic silver pasta.

+1

eller MX-2

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
+1

eller MX-2

eller MX-3

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
Sitter på koppar platan under. 3 linjer med grå tunn pasta följer med. Men rekommenderar dig tvätta bort den kylpastan med rensprit lr bensin och införskaffa dig Artic silver pasta.

Nah, för vanligt bruk gör det ingen större skillnad. Det skiljer bara någon grad. Om man däremot tänkt sig att maxklocka processorn kan det vara värt det (fast då byter man till en bra towerkylare ändå ju...)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Till ett första bygge så om man är lite osäker på sin sak i början så är nog ArcticSilver (5) inte att rekommendera då den är elektriskt ledande och kan kortsluta processorn tex om det skulla hamna lite på pinnarna eller så.

MX-3 är en finfin pasta som inte är elektriskt ledande med utmärkt prestanda (om man vill ha det bästa)

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Mx-3 är kanon, har testat det mesta och den är helt klart bland dom bästa

Visa signatur

2600k Asus Maximus IV extreme b3, Asus GTX 580 dcII, 16GB CL8 VENGEANCE, Force 3 120gb, 1200W Thermaltake
SFF i5760 H55n-USB3 4gb 5850 Force 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acc3pt
Byggde också precis ihop en dator med en i5a. (mitt första bygge)

Letade som fan efter kylpastan jag med... Men det satt under kylaren redan

Tryck fast fläkten sedan kan du ju ta bort den direkt och kolla om det blivit någon kylpasta på processorn.

Ja vad lysande! Eller inte! Har folk helt glömt hur pasta INTE ska behandlas!
Efter din rekommendation av TEST! så är pastan konsumerad. Den har gjort sitt. Finito!
Bara torka av och applicera ny.
Och jag behöver väl tala om varför med då. Luft Fickor!

Ska ALDRIG ta av en kylare och återmontera utan att byta pastan. Du får in luft, partiklar etc etc.

Varför har folk börjat rekommendera totala felaktigheter som varit absolut självklarhet att undvika i hur många år som helst? Höjden av dumheter.

Pastan kyler inte den hjälper till att sänka termiska resistansen mellan två objekt. Därför det ska kallas och kallas för Termisk pasta. Vad du rekommendera går helt emot pastans uppgift.

Förbaskade dumheter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ja vad lysande! Eller inte! Har folk helt glömt hur pasta INTE ska behandlas!
Efter din rekommendation av TEST! så är pastan konsumerad. Den har gjort sitt. Finito!
Bara torka av och applicera ny.
Och jag behöver väl tala om varför med då. Luft Fickor!

Ska ALDRIG ta av en kylare och återmontera utan att byta pastan. Du får in luft, partiklar etc etc.

Varför har folk börjat rekommendera totala felaktigheter som varit absolut självklarhet att undvika i hur många år som helst? Höjden av dumheter.

Pastan kyler inte den hjälper till att sänka termiska resistansen mellan två objekt. Därför det ska kallas och kallas för Termisk pasta. Vad du rekommendera går helt emot pastans uppgift.

Förbaskade dumheter.

Jag undrade precis samma sak. sen är det väll allmänt känt att Kylpasta som är för monterad ofta inte kletar utan är i en fastare form den pastan kläms ut när den blir mjukare av värmen från CPUn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Till ett första bygge så om man är lite osäker på sin sak i början så är nog ArcticSilver (5) inte att rekommendera då den är elektriskt ledande och kan kortsluta processorn tex om det skulla hamna lite på pinnarna eller så.

Man är fasen inte frisk om man inte lyckats förstå att man inte ska kleta på en hel jävla tub på processorn. Att använda AS5 utan att kortsluta är fasen ingen jävla konst. Man är helt enkelt blåst om man köttar på en halv tub, och inte lyckas hitta någon säger att man ska ha typ ett riskorn. Står till och med i deras manual. Läser man inte manualen ska man inte ens försöka förstå sig på saker alls. Då ska man bara sitta i ett hörn och långsamt vittra bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Jag undrade precis samma sak. sen är det väll allmänt känt att Kylpasta som är för monterad ofta inte kletar utan är i en fastare form den pastan kläms ut när den blir mjukare av värmen från CPUn.

Gamla kylare avsedda för exponerat kisel typ AThlon på socekt A eller Pentium 3 så var det ofta ett metalmembran med en trög pasta på var sida i stil med tuggumi.

Numera är det en pasta mer i konsistensen med den vi köper på tub fast lite mer kletig och trögare då den ska stanna kvar på kylare. Men den är ändå relativt mjuk anser jag. Har använt stock kylare på athlon 64 X2 bland annat och har i7 och C2D stock kylare liggandes där man tydligt ser pastan. Traditionellt en grå pasta som är lite trög men ändå kletig så den kommer pressa ut sig med tiden mellan ytorna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traeskapa
Man är fasen inte frisk om man inte lyckats förstå att man inte ska kleta på en hel jävla tub på processorn. Att använda AS5 utan att kortsluta är fasen ingen jävla konst. Man är helt enkelt blåst om man köttar på en halv tub, och inte lyckas hitta någon säger att man ska ha typ ett riskorn. Står till och med i deras manual. Läser man inte manualen ska man inte ens försöka förstå sig på saker alls. Då ska man bara sitta i ett hörn och långsamt vittra bort.

Nej, man är inte blåst bara för att man kanske köttar på med en halv tub kylpasta. Man är bara ovetandes.

Och det är en stor jävla skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Nej, man är inte blåst bara för att man kanske köttar på med en halv tub kylpasta. Man är bara ovetandes.

Och det är en stor jävla skillnad.

Är man dum nog att inte läsa manualen så. Står i den hur mycket pasta som ska på respektive CPU. Både Artic Silver har det och Noucta.
I princip alla kylare med medföljande past har en manual som tydligt redovisar hur man ska göra.

Aldrig begripit hur folk kan ursäkta sig med saker som manualerna täcker. Ungefär som folk som skyller sina handlingar på att jag var full. Nej jag visste inte det jag läser inte manualerna dom är för idioter. Hör båda ursäkterna av Svenssons jämt. Båda två är lika korkade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Är man dum nog att inte läsa manualen så. Står i den hur mycket pasta som ska på respektive CPU. Både Artic Silver har det och Noucta.
I princip alla kylare med medföljande past har en manual som tydligt redovisar hur man ska göra.

Aldrig begripit hur folk kan ursäkta sig med saker som manualerna täcker. Ungefär som folk som skyller sina handlingar på att jag var full. Nej jag visste inte det jag läser inte manualerna dom är för idioter. Hör båda ursäkterna av Svenssons jämt. Båda två är lika korkade.

Hehe, ja det verkar vara mer eller mindre standard nu för tiden. Liksom varför läsa manualen när man kan ställa frågan på internet *ironi*.

Är det den gamla klassikern om att vi karlar inte behöver läsa manualen för att vi redan kan allt?