Permalänk
Medlem

Val av gamingmus?

Efter flera års intensivt användande har min Intellimouse Explorer 3.0 gett upp. Eventuellt relaterat till att den tappats i golvet en hel del. Nu söker jag en ny mus.

Har tittat mest på MX518, Deathadder och självklart även IE3.0 om inget bättre finns.
Jag har ganska stora händer, kör på medelhög sens och spelar i regel ganska så "twitchigt". Vad gäller priset betalar jag det som behövs för att få en mus som passar, men att gå över 500kr känns överilat.

Vad för möss kan rekommenderas?
Tack på förhand!

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Logitech G9. Tycker den fungerar bra. Jag hade en Deathadder ett tag, den var väl också bra. Tyvärr så pajade den efter ca 1 år ...

Permalänk
Medlem

Använder själv en mamba, och tycker den är helt underbar. Men om jag inte kommer ihåg helt fel är en Deathadder i stort sett samma sak, bara med permanent sladd? Isåfall skulle ja definitivt föreslå den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JMicke
Jag gillar min Logitech G9. Tycker den fungerar bra. Jag hade en Deathadder ett tag, den var väl också bra. Tyvärr så pajade den efter ca 1 år ...

Vet inte riktigt när jag skulle använda on-the-fly ändring av DPI, eller så hög DPI som 3200 överhuvudtaget. Har kört med 400 än så länge men ergonomin är bra, och den hänger med snabba ryck och sådant?

Deathadder har garanti i 2 år, du ska kunna byta din mus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vakz
Använder själv en mamba, och tycker den är helt underbar. Men om jag inte kommer ihåg helt fel är en Deathadder i stort sett samma sak, bara med permanent sladd? Isåfall skulle ja definitivt föreslå den

Mjo, det är ju samma design, men Mamban har 5600 DPI mot Deathadderns 1800 DPI. Säkert något annat också som Razer passat på att byta ut

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Vet inte riktigt när jag skulle använda on-the-fly ändring av DPI, eller så hög DPI som 3200 överhuvudtaget. Har kört med 400 än så länge men ergonomin är bra, och den hänger med snabba ryck och sådant?

Deathadder har garanti i 2 år, du ska kunna byta din mus.

Möjligt den har garanti i 2 år men jag ids inte börja leta fram kvitto. Dessutom så hade jag inte kvar kartongen till musen. Enklare att bara köpa en ny...

3200 dpi är då att föredra när man spelar spel i 1920 x 1080 upplösning. Att spela med 400 dpi i den upplösningen skulle nog vara väldigt frusterande. Även när man surfar så känns det en otrolig skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JMicke
Möjligt den har garanti i 2 år men jag ids inte börja leta fram kvitto. Dessutom så hade jag inte kvar kartongen till musen. Enklare att bara köpa en ny...

3200 dpi är då att föredra när man spelar spel i 1920 x 1080 upplösning. Att spela med 400 dpi i den upplösningen skulle nog vara väldigt frusterande. Även när man surfar så känns det en otrolig skillnad.

Själv kör jag 1920x1080 med en 3.0, har fått höja till 8/11 i windows men nu funkar de finfint

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Mjo, det är ju samma design, men Mamban har 5600 DPI mot Deathadderns 1800 DPI. Säkert något annat också som Razer passat på att byta ut [/B]

Deathadder 3.5G/ReSpawn har 3500DPI och bättre sensor har jag för mig

DA Respawn [VS] DA

Lägg märke till att respawn är både billigare och bättre

Personligen säger jag en till IE3.0 om du gillade den, eller en Naos/Xai/5K, alternativt. MX518 (tkr jag iaf) känns fel efter att man använt en 3.0 i typ 2 veckor, "böjen" på den är för snäv. Går inte riktigt att förklara (Har båda mössen, säger 3.0 alla dar i veckan).

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JMicke

3200 dpi är då att föredra när man spelar spel i 1920 x 1080 upplösning. Att spela med 400 dpi i den upplösningen skulle nog vara väldigt frusterande. Även när man surfar så känns det en otrolig skillnad.

Är inte så säker på att så mycket DPI verkligen kan uppfattas, även på sådana höga upplösningar. Själv kör jag på 1800 DPI i 1920x1200 och känner ingen märkbar skillnad på precisionen jämfört med om jag kör i 5040 DPI.
Dock är 400 DPI väldigt lågt och där känner man garanterat (i de flesta fall om man inte kör väldigt låg sens och upplösning) av en DPI höjning.

Här är mouseguiden där jag såg en formel för hur mycket DPI som behövs för "pixel accuracy" i spelet :

http://www.overclock.net/computer-peripherals/173255-cs-s-mou...

Jag citerar :

"Just because some mice can do a very high dpi, does not mean you should upgrade to them for dpi alone. There is a simple formula for approximating how much dpi your mouse actually needs to have to not cause any problems with precision. The ideal is that each input from the mouse turns you just one pixel or less on the game screen. This formula works because the standard CS:S field of view is 90 degrees at a 4:3 aspect resolution. The number of vertical pixels is the second number in your resolution. (like 768 in 1024x768 or 1200 in 1920x1200)

[(Vertical # of pixels at in-game resolution) x 2.667] / (inches needed to make a 180 turn) = (Necessary DPI)

This shows how much dpi is actually useful for the sensitivity and resolution you wish to play at. For example if I play at 1024x768 and want to turn 180 in 3 inches, it would say I need at least 700dpi to do that and still have pixel accuracy inside the game. "

Tar jag mig själv som exempel så kör jag med ca 17 cm för en 360 i TF2. Det motsvarar 3.35 inch för en 180 graders vändning.
Det är relativ hög sens i de flesta spel.
Sedan kör jag dessutom på hög upplösning, 1920x1200.
Stoppar jag in alla värden i formeln får jag lite över 1500 DPI.
Så allt över detta värde är överflödigt.

För övrigt kan jag varmt rekommendera Mionix Naos. Kan inte tänka mig någon skönare mus. Det där med ergonomi märks verkligen efter längre spelpass, där de flesta andra möss ger någon sorts problem.
Musen är dessutom mycket exakt och responsiv i sina rörelser.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Mionix Naos 5000 <--- KÖP KÖP KÖP

Bästa jag känt på... köpte den för ett par dagar sen och älskar den.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk

Om du tycker om att hålla musen med hela handen är den första versionen av Deathaddern mycket bra. Undvick dock den andra versionen med 3500 DPI om du använder tygunderlag.
Om du inte har något emot att använde fingrarna lite mer är mx518 sjukt bra.

Mionix Naos some många rekommenderar är inte alls bra eftersom man får positiv acceleration efter ca 1-1.2 m/s precis som med alla andra Avago 9500 möss. Funkar dock OK om du är högsensare.

Permalänk
Medlem

Usch för lasermöss har haft 3st nu, ingen fungerar som den ska..
Har beställt en mx518, får förhoppningsvis normal aim igen

EDIT: Har 2st Deathadders 1800, de fungerar inte på min func musmatta, lite probs på min tygmatta, går inverterat utan USB2 drivers och scrollknappen har slutat att fungera korrekt, sen var jag tvungen att uppdatera firmware i mössen för att dom skulle sluta dubbelklicka vid random enkelklick.

Permalänk
Medlem

Jag tror det bästa är att köra på med den mus du har vant dig vid. Allt annat kommer att innebära en omställningsfas där ditt aim inte fungerar som det ska. Och antagligen kommer du bara att uppnå ditt gamla aim som bäst.
Så här kommer ett råd från en CS spelare som växlat alldeles för mkt mellan olika möss:
Köp en ny 3.0a!

Permalänk
Medlem

Logitech MX518 är grejen. Bra prestanda, intelligent placerade extraknappar (inkl. höj/sänk av känslighet) samt allmänt bra ergonomik - till ett av de lägsta priserna du hittar prestandaapparater för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbull
Jag tror det bästa är att köra på med den mus du har vant dig vid. Allt annat kommer att innebära en omställningsfas där ditt aim inte fungerar som det ska. Och antagligen kommer du bara att uppnå ditt gamla aim som bäst.
Så här kommer ett råd från en CS spelare som växlat alldeles för mkt mellan olika möss:
Köp en ny 3.0a!

Alla inmatningsdon har sin inlärningskurva, så att säga. Vare sig det är tangentbord eller möss, om kanske t.om. andra underlag. Men att stanna vid det man vant sig vid för det låter konstigt - för även om man känner sig ovan vid en ny apparat så finns det antagligen många kvaliteter som visar sig ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

Bytte från en Razer Copperhead 1000Hz 2000DPI till en Razer Imperator 1000Hz 5600DPI och oj vilken skillnad mycket stabilare, tål mindre rörelser mycket bättre, skönare mus med knappar på rätt ställen. Kollade på en Naga först, om det är den som har hur många knappar som helst, men den verkade inte vara min stil eftersom man inte kunde vila tummen för knapparna...

Har försökt att stängt av mus acceleration genom razer programmet, samt register i vista och det verkar fungera hyffsat...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Usch för lasermöss har haft 3st nu, ingen fungerar som den ska..
Har beställt en mx518, får förhoppningsvis normal aim igen

EDIT: Har 2st Deathadders 1800, de fungerar inte på min func musmatta, lite probs på min tygmatta, går inverterat utan USB2 drivers och scrollknappen har slutat att fungera korrekt, sen var jag tvungen att uppdatera firmware i mössen för att dom skulle sluta dubbelklicka vid random enkelklick.

Vad för slags underlag är Func mattan?
Jag har hört en massa om att den nya har problem på tygmattor men inte den gamla. Jag har även haft båda, jag hade massa problem med den nya versionen men inga med den gamla. (På QcK+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeHaggarKJ
Vad för slags underlag är Func mattan?
Jag har hört en massa om att den nya har problem på tygmattor men inte den gamla. Jag har även haft båda, jag hade massa problem med den nya versionen men inga med den gamla. (På QcK+)

Första funcen 1030 i "plast"

Permalänk
Medlem

deathadder funkar bra, har den till min laptop

Permalänk
Medlem

dra till en affär och prova ett par möss, ta den du tycker är skön. skit i om den har 4 knappar eller 400, ingen mening att köpa en mus man inte kommer tycka är skön
grymt nöjd med min logitech g5 fast den är trasig nu :/ ska köpa en ny snart ^^ har en typ 100kr mus nu kan säga att jag trodde inte de va så stor skillnad, g5'an är så grymt mycket skönare.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Razer Lachesis

Permalänk
Medlem

Har både Razer imperator, razer Mamba och razer Deathadder.

Tycker du ska ta Razer deathadder då den inte har vissa barndomsproblem, vilket det har visats att dom andra ovanstånde mössen har , visserligen är razer mamba trådlös men Deathadder är ett riktigt bra val.

Jag spelade sönder min första och har beställt en ny. Sitter nu med Razer imperator vilket är en riktigt skön mus men har vissa problem med fireware osv som man tröttnar på till slut

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 4.5GHz |Mobo: ASUS Maximus IV Extreme |RAM: Corsair Vengeance DDR3 8 GB (4x2) 1600MHz |Grafik: 2x RadeonHD 5870 CrossFire |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Corsair Obsidian 800D |Hårddisk: Intel 80GB X25 |Nätagg: Corsair 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aggiz89
Sitter nu med Razer imperator vilket är en riktigt skön mus men har vissa problem med fireware osv som man tröttnar på till slut

Får man fråga vad? fick hem min för ett par dagar sedan, flashade till 1.04 och använder driver 1.01.

Kör max Hz & DPI i configurator, men lite under hälften i windows & den går så jäkla smooth, jämfört med gamla copperhead som man spelat sönder i stort sätt. Sitter på en gammal musmatta, eller en revoltec lightpad av plast aktigt material, väldigt bra glid.

Permalänk

Razer diamondback Har haft den i 4-5 år funkar super ännu (:

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk

Mionix Saiph 1800 har jag, och är mye nöjd. Annars hört att Naos 5000 ska vara riktigt soft.

Permalänk
Medlem

tycker du ska köpa en deathadder, 3.0a eller en ikari optical.. (om man ska hålla 500kr) för mig kommer 3.0an alltid vara den bästa musen ever och det finns inget som slår trackingmotorn i den:P Dock så kör jag på qpad 5k och steelseries xai nu för att jag har slagit sönder 10st 3.0or och det är fett lätt tror mig:E

Visa signatur

CPU: 5800X @4,85 | Kylare: Phanteks Glacier One 360 | RAM: 32GB @3800 CL14| Hårddisk: Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 960 Evo 1TB | PSU: Corsair AX860i| GPU: 3080 10GB Chassi: Fractal Design Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Qpad 5k säger jag bara, skitskön och enkel, inte en massa DPI-lägen och det räcker bra med 2st, slipper tappa bort sig.

Men den största fördelen är komforten, uttrycket "passar som en handske" är sanning för denna mus enligt mig själv.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag tvivlar inte en sekund att Mionix Naos 5000, Qpad 5K och SteelSeries Xai är klockrena möss, men de kostar med frakt 700-850 kr i vettiga affärer. I och med det som JesperT skrev verkar 5040 DPI (vet dock inte vad Xai har) också vara onödigt mycket för min medelsens och upplösning på 1680x1050.

De möss som inte kostar skjortan och rent tekniskt duger verkar vara MX518, Deathadder, Ikari Optical och Mionix Saiph 1800. 3.0an har jag ju haft några år och tycker faktiskt att den kan vara lite svår vid finlir, och jag antar att detta är på grund av den låga upplösningen. Sen vill jag förstås prova något nytt också

MX518 verkar hålla måttet rent tekniskt och prismässigt, med ergonimiskt kan den vara lite obekväm för vissa människor så jag förstår. Jag har själv haft en MX500 för många år sedan och den passade då, men jag ska känna på min brorsas MX518 nu på söndag och se om den passar mig bra även nu.

Om inte den passar verkar Deathadder mycket intressant. Den har ett ganska högt pris, men bra specifikationer och ergonimiskt verkar den likna 3.0an och därför per automatik passar mig.

Ikari Optical och Mionix Saiph 1800 har jag ingen erfarenhet av eller kunskap om så dessa är jag ganska likgiltig till, men båda verkar som helt vettiga möss både tekniskt och prismässigt som ett mellanting mellan MX518 och Deathadder. Om de ergonomiskt passar mig är de absolut intressant kandidater.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2st 3.0'or båda har dött pga vredesutbrott hehe.
Köpte mig en deathadder efter dessa och tycker den passar kanon! den är inte någon enorm förändring från 3.0'an och jag tycker den funkar kanon!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Antingen SteelSeries ikari .. Optical /laser beror på vad du spelar ;P

Eller Mionix Saiph 3200..

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Deathadder är faktiskt långt mycket bättre än Mionix Naos, Qpad 5k och Xai rent tekniskt sett iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeHaggarKJ
Deathadder är faktiskt långt mycket bättre än Mionix Naos, Qpad 5k och Xai rent tekniskt sett iallafall.

men obekväm..(tkr jag)

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CusmaR
Jag har haft 2st 3.0'or båda har dött pga vredesutbrott hehe.
Köpte mig en deathadder efter dessa och tycker den passar kanon! den är inte någon enorm förändring från 3.0'an och jag tycker den funkar kanon!

Vad väl något i den stilen som tog livet av min 3.0a med ^^
Men det är ungefär det jag läst på andra håll, folk som byter från och gillade 3.0an kommer att tycka om Deathadder, den ska ha en liknande ergonomi. Men någon större förändring kan man inte förvänta sig när 3.0an fungerade så bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeHaggarKJ
Deathadder är faktiskt långt mycket bättre än Mionix Naos, Qpad 5k och Xai rent tekniskt sett iallafall.

Really? Menar du Respawn då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konichiwa
men obekväm..(tkr jag)

Det är ju personligt, men tror den passar mig iaf då jag gillade 3.0ans simplistiska form.

Har läst lite om att Deathaddern, speciellt Respawn, ska ha något problem med tygmattor, och jag kör på en Qpad. What gives?

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX