Dagens paranoida diskussion: Hur skyddar jag mitt lösenord från mig själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Flytta berget till mohammed.
Vad händer om de har datorn på plats?

------------
För övrigt är min egen idé ganska sugig då programeringen beror på människan och det går att komma förbi systemet så fort man vet hur det är uppbyggt. Källkoden måste skyddas, helst förstöras. Programmeraren måste tas bort. Programmet måste skapas i lönndom.
O/Lyckosam slump kan förstöra allt.

Förstår inte vad du menar med datorn? Planen är ju att ha en nyckel som du kan använda när du är vid datorn. Du kan förstöra den när du vill på ett enkelt smidigt sätt, oavsett vilket tillstånd du är i, samt att den inte funkar när du är medvetslös/död. Om datorn är på plats eller inte spelar ju ingen roll?

2:a chippen är ju smått redundant, men ett säkerhetsnät ifall dom lyckas veta att du har hardkeyn i kroppen. Den svaga länken är ju dock att ifall dom tagit reda på hur dom hittar hardkeyn och lurar dess sensorer att den fortfarande är kvar i din kropp är ju risken stor att dom vet om 2:a systemet också.

EDIT: Ah, jag förstår vad du menar. Man får vä helt enkelt se till att placera chippen såpass nära att maxgränsen kan minskas till 20-30 cm, så nära lär dom ju inte hålla dig till datorn. hardkeyn i axeln och 2:a chippet i bakhuvudet/nacken nånstans.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på en lösning, som faktiskt är realistisk. Den extrema versionen: Lägg nyckeln i RAM på en trådlös enhet i hemmet, förslagsvis en router. Om datorn som ska låsas upp av denna nyckel förlorar kontakten med den trådlösa enheten, ska nyckeln automatiskt förstöras.

+ Sjukt säkert så länge Staten (fiktivt namn på skurken) inte vet hur lösningen fungerar. Bryts strömmen (såsom sker vid beslagtagande) på dator eller router, är datan låst förevigt.
- Din data går förlorad om routern eller datorn tappar spänning av annan anledning än Statens inverkan.
- Omhändertas både dator och router, och dessa oavbrutet strömförsörjes, eller om Staten sitter i ditt hem utan att förflytta hårdvaran, är datan okrypterad.

Om man tycker att det är en för instabil lösning, kan man alltid kompromissa. Man kan ju backupa nyckeln på extern media och gömma någonstans, eller ha lösenord för att återställa en förstörd nyckel.

+ Lättare att återskapa till synes förevigt låst data
+ Fortfarande lätt att påstå att nyckeln är förstörd förevigt
- Kan man inte stå på sig är man rökt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Om man utgår ifrån att du har blivit övertalad att avslöja lösenordet och att systemet är intakt, har jag svårt att tänka mig att det finns någon lösning som kan förhindra åtkomst till datat.

Det jag snackar om är dock att permanent hindra åtkomst (t.o.m. för dig själv) innan övertalningen påbörjats. Jag har redan listat upp tre möjliga (om än problematiska) lösningar. Ett annat sätt vore att bädda in hårddiskarna i termit som antänds med en knapptryckning eller kanske en rörelsedetektor.

Ifall det bara handlar om att man ska "förstöra" information så att ingen kan komma åt den så finns det mängder med enkla lösningar ja.

Men vill man bara göra den oåtkomlig under en viss tid är det däremot lite problematiskt o få ihop en lösning som fungerar tillräckligt bra för att den ska kunna användas.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Kan man inte ha en anonym, extern källa som helt enkelt loggar in mig för varje session? Denna externa källa skulle ha ett antal villkor som måste uppfyllas för att sessionens lösenord ska delas ut. Exempelvis skulle man förmodligen inte bli inloggad om det sitter två gorillor med teleskopbatonger bredvid och väntar otåligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
låt din hund bestämma lösenordet.

Hon snarkar mest :S mitt nya pw är zzzz

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johey
Jag har länge funderat på en lösning, som faktiskt är realistisk. Den extrema versionen: Lägg nyckeln i RAM på en trådlös enhet i hemmet, förslagsvis en router. Om datorn som ska låsas upp av denna nyckel förlorar kontakten med den trådlösa enheten, ska nyckeln automatiskt förstöras.

+ Sjukt säkert så länge Staten (fiktivt namn på skurken) inte vet hur lösningen fungerar. Bryts strömmen (såsom sker vid beslagtagande) på dator eller router, är datan låst förevigt.
- Din data går förlorad om routern eller datorn tappar spänning av annan anledning än Statens inverkan.
- Omhändertas både dator och router, och dessa oavbrutet strömförsörjes, eller om Staten sitter i ditt hem utan att förflytta hårdvaran, är datan okrypterad.

Om man tycker att det är en för instabil lösning, kan man alltid kompromissa. Man kan ju backupa nyckeln på extern media och gömma någonstans, eller ha lösenord för att återställa en förstörd nyckel.

+ Lättare att återskapa till synes förevigt låst data
+ Fortfarande lätt att påstå att nyckeln är förstörd förevigt
- Kan man inte stå på sig är man rökt

Innebär inte detta att datorn alltid måste vara påslagen?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Visst, men om de fortsätter tortera dig kommer du nog bju' på det riktiga lösenordet också.

Tror mer på "tidslås" a la lösenord som byts om man inte loggar in på en viss tid.

Hur ska de veta vad det riktiga lösenordet är? Hela poängen är ju att det är omöjligt att skilja från det man vill dölja, och det man låtsas dölja.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Innebär inte detta att datorn alltid måste vara påslagen?

Det är väl ingen skillnad mot hur det är för genomsnittsswecaren idag, så varför ens den frågande frågan?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Hur ska de veta vad det riktiga lösenordet är? Hela poängen är ju att det är omöjligt att skilja från det man vill dölja, och det man låtsas dölja.

Går att se genom att kolla ifall delar av diskarna inte förändras vid upprepad omskrivning.
Iofs, man kan ställa in det så pass att ifall första lösenordet används, eller möjligtvis ett tredje lösenord (som man såklart ger först), så upphör programmet som sköter övervakningen av skrivningen för att inte skriva över skyddade delar att upphöra med sin övervakning och alla delar skrivs över med tiden. Men datan är förlorad.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Hur ska de veta vad det riktiga lösenordet är? Hela poängen är ju att det är omöjligt att skilja från det man vill dölja, och det man låtsas dölja.

Det spelar ingen roll. Skurken kan utsätta dig för en situation där du bara tigger om att få avslöja ditt riktiga lösenord, oavsett om något sådant lösenord faktiskt existerar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det spelar ingen roll. Skurken kan utsätta dig för en situation där du bara tigger om att få avslöja ditt riktiga lösenord, oavsett om något sådant lösenord faktiskt existerar.

Hur ska de veta att det man ger ut är det riktiga lösenordet, det kan lika gärna vara lösenordet man VILL ge ut.

Alakai: Det är så truecrypt iaf fungerar som standard. Om man monterar bluffpartitionen utan att lägga till det riktiga lösenordet som argument så kommer man skriva över det som finns på partitionen man vill dölja.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Hur ska de veta att det man ger ut är det riktiga lösenordet, det kan lika gärna vara lösenordet man VILL ge ut.

Alakai: Det är så truecrypt iaf fungerar som standard. Om man monterar bluffpartitionen utan att lägga till det riktiga lösenordet som argument så kommer man skriva över det som finns på partitionen man vill dölja.

Tortyr och liknande är ur etik och moral väldigt tvivelaktiga. Det fungerar inte heller bra för att ta reda på förhållanden och annat som inte direkt kan bekräftas. Däremot fungerar det alldeles ypperligt för saker som direkt kan bekräftas på plats.

Dvs om du ger felaktigt lösenord så riskerar du alltså mer tortyr och lidande. osv.

En korrekt genomförd tortyr kommer göra att du ber om att få berätta allt och lite till.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

1. Exakt hur hemliga filer har man eg?

2. Vad är värdet på dom? I pengar, känslomässigt etc.

3. Vad är konsekvenserna ifall nån eller några andra ser dom?

Nä, så länge som ingen ens känner till mitt redundant lagrade och krypterade 8TB-scatarkiv så sover jag tryggt... O.o

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
1. Exakt hur hemliga filer har man eg?

2. Vad är värdet på dom? I pengar, känslomässigt etc.

3. Vad är konsekvenserna ifall nån eller några andra ser dom?

Nä, så länge som ingen ens känner till mitt redundant lagrade och krypterade 8TB-scatarkiv så sover jag tryggt... O.o

1. Endast andra vet hur hemliga dina filer är.
2. Värdet bestämmer du och andra, värdet varierar från person till person.
3. Konsekvenserna kan vara allvarliga eller inte, beroende på person, tid och plats osv osv.
4. Man kan inte i förväg veta ifall ens filer behöver hållas hemliga eller ej.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt funderat på exakt samma sak, och kommit fram till ett par saker, det första är att man aldrig någonsin vill bygga ett perfekt sådant system.

Att bygga ett perfekt system innebär nämligen att man redan när man lägger in informationen bestämmer sig för att informationen är viktigare än liv och leverne för en själv och alla man känner (egentligen gör man valet att informationen är viktigare än samtliga saker som en potentiell förövare har möjlighet att nå och skada). Tar man i riktigt så innebär det att man föredrar att jorden (eller universum) förintas framför att informationen kommer ut, och någon information som är så viktig har jag svårt att tänka mig.

Om man istället väljer att fundera över ett icke-perfekt system, där valet att göra informationen oåtkomlig skjuts upp tills ett hot föreligger (men innan man har hunnit få omdömet påverkat av hotet), och man kan avgöra om informationen är värd att hotet blir verklighet, blir det mer användbart. Det viktiga i denna typ av situation är att man, oavsett händelseförlopp, hinner förstöra informationen innan skurkarna får tag på den. Här följer några alternativ:

Nyckel att bära med sig:
Den krypterade informationen är lagrad på datorn, en lång kryptonyckeln (krypterad med lösenord) bärs omkring lagrat på ett USB-minne. Vid hot förstör man USB-minnet (vill man att det ska gå fort kan man alltid fästa en automatkörnare mot minneskretsen, bara att trycka mot något) och informationen blir då förlorad för alltid.
+ Väldigt lätt att implementera, allt finns tillgängligt idag och kostnaden blir endast ca 100 kr för ett vanligt USB-minne.
+ Förhållandevis god säkerhet, även om USB-minnet tappas krävs lösenord.
+ Litet merarbete för användaren.
- Blir man sövd/övermannad innan man har insett hotet försvinner möjligheten att förstöra nyckeln
(krypteras hela minnet med TrueCrypt, och nycklarna läggs i en dold partition kan man fortfarande köra plausible denial)
- Är man klantig kan datan på USB-minnet kopieras utan att man märker det.

Alternativt kan man göra en lösning liknande ovan, men med krypteringsnyckel på smart kort av säker sort i stället för USB-minne. Då blir man av med problemet med kopieringsrisken för nyckeln men får istället svårare implementering.
Extra notis: att använda smarta kort för inloggning med dosa i stil med banker fungerar inte så bra, ett sådant system kräver att nyckeln för upplåsning av filerna lagad permanent och åtkomligt på datorn. Den information som fås ur dosan är unik för varje runda och kan ej användas som krypteringsnyckel.

Nyckel från extern källa:
Som någon redan nämnt kan man låta den datorn där informationen ligger (dator 1) ansluta till en annan dator (dator 2) som lagra kryptonyckeln. När dator 1 ska öppna den krypterade informationen frågas användaren efter ett lösenord, och den ansluter (via något väl krypterat protokoll) till dator 2. Genom denna skickas sedan lösenordet till dator 2, om lösenordet är korrekt returneras krypteringsnyckeln, om lösenordet är fel (alternativt ett förvalt destruktionslösenord) förstörs krypteringsnyckeln ordentligt.
+ Lätt att implementera med existerande teknik.
+ Litet merarbete vid användande
+ Val ända in i sista sekund om man vill förstöra informationen, valet görs när man lämnar ut destruktionslösenordet.
- Datorn måste vara ansluten till något typ av nätverk.
- Dator 2 måste hållas säker, kan man inte lita på det faller det hela.
- Är datorerna ansluta via internet kan man se att de har med varandra att göra, och plocka dem samtidigt.
- Måste kunna skådespela så väl att de går på att destruktiosnlösenordet är det äkta.

Specialbyggd nyckelhanterare:
En kombination av de båda ovanstående. Krypteringsnyckeln sparas på någon typ av specialbyggd nyckelhanterare med inbyggd egen hårdvarukryptering. Nyckeln returnerar rätt krypteringsnyckel om rätt lösenord skickas till den, och kan förstöra hårdvarukrypteringsnyckeln med ett förbestämt lösenord. (Bonus mot smart kort: extra möjlighet att förstöra datan med lösenord).
+ Val ända in i sista sekund om man vill förstöra informationen, valet görs när man lämnar ut destruktionslösenordet.
+ Extremt god säkerhet för krypteringsnycklarna om hårdvaran designas rätt.
+ Litet merarbete för användaren.
+ Lösenord krävs för kopiering
+ Kan lätt förstöras fysiskt om tid finns.
- Kräver specialbyggd elektronik.
- Måste kunna skådespela så väl att de går på destruktiosnlösenordet är det äkta, om man inte lyckas förstöra den fysiskt.

Sen får man inte glömma de grundläggande säkerhetskraven för att det ens ska vara någon poäng att göra allt detta:
* Filerna ska inte gå att komma åt genom att att använda datorn (tangentbord och skärm), undantaget när man arbetar med den. Förslagsvis genom att aldrig ha dem okrypterade utom just då.
* Filerna får aldrig cachas på beständigt lagringsmedium.
* Filerna ska aldrig, ens när de är arbetas med, gå att komma åt genom nätverket eller annan extern anslutning. Om möjligt skippas nätverk helt.
* RAM-minnen som är ordentligt fastlimmade i moderkortet, och brytare i chassisidan som slår av strömmen till datorn. På detta sett säkras att ingen info plockas från RAM.

Några tankemissar, eller förbättringsutrymme?

Om man trots allt vill bygga ett perfekt system bör en nyckellagring som är icke-kopierbar och förstörs av kroppsliga icke-kontrollerbara signaler vara ganska bra. Om den övervakar blodtryck, adrenalinnivå, puls, hjärnaktivitet m.m. bör man systemet kunna märka när man befinner sig i en extremt pressad situation och förstöra informationen. Då kan man också få behålla informationen om situationen är såpas o-allvarlig att man klarar av att hålla sig lugn och ljuga sig ur den.

Permalänk
Medlem

jag förvånas aldrig över swecares paranoia... jag ser mig själv som oerhört paranoid med det här känns lite overkill. men better safe the sorry som man brukar säga. dock duger en dubbel krypering åt mig då jag tvivlar att Pontén är man nog och låta tortera någon.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Varför inte bara ha ett "extra" lösenord som man ger "dem" efter en lagom mängd tortyr.

Vad som händer när de sedan loggar in med detta lösen är att ditt "riktiga" lösen upphör och det blir då omöjligt för dem att komma åt din data, även om du ger dem ditt riktiga lösenord.

Visst datan är för alltid förlorad men det syns inte utanpå och de vet inget förens det är försent.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Varför inte bara ha ett "extra" lösenord som man ger "dem" efter en lagom mängd tortyr.

Vad som händer när de sedan loggar in med detta lösen är att ditt "riktiga" lösen upphör och det blir då omöjligt för dem att komma åt din data, även om du ger dem ditt riktiga lösenord.

Visst datan är för alltid förlorad men det syns inte utanpå och de vet inget förens det är försent.

För att när du blivit torterad så kommer du tigga och be om att få berätta för dem att du har två olika lösenord, ena som förstör allt och den andra som är den riktiga.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
För att när du blivit torterad så kommer du tigga och be om att få berätta för dem att du har två olika lösenord, ena som förstör allt och den andra som är den riktiga.

Jo självklart, men som jag skrev får man ju i en tidigare fas av tortyren ge det felaktiga så resten blir oanvändbart, därefter kvittar det om jag berättar att jag har två.

Men visst, det gäller ju att man ger "rätt" lösen först.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Jo självklart, men som jag skrev får man ju i en tidigare fas av tortyren ge det felaktiga så resten blir oanvändbart, därefter kvittar det om jag berättar att jag har två.

Men visst, det gäller ju att man ger "rätt" lösen först.

Tänk dig att du blir brutalt torterad, det du vill är att tortyren ska ta slut. Tror du tortyren kommer ta slut när de upptäcker att du gett dem fel lösenord? Det är det som är själva grejjen, tortyren innebär inte att du ger dem ett lösenord, tortyren innebär att du gör på det sättet att de slutar tortera dig. Det är din högsta önskan, inte att ge dem lösenordet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Äsch man gör bara ETT lösenord och är inte lösenordet rätt så förstörs all data för alltid. Sen ger man dem ett falskt lösenord -> de skriver in det och vips

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Problemet är bara att det första några som vill åt informationen på datorn gör (förutsatt att dessa inte är idioter) är att ta en exakt kopia på allt som finns på hårddisken. Så när du har lämnat ut förstöringslösenordet testar de och inser att det förstör all data. Då laddar de in all data från sin backup igen, slår din mor lite mer med skiftnyckeln och frågar igen.

Av den anledningen måste man ha byggt systemet så att det inte går att kopiera någon nödvändig sak (t.ex. kryptonyckeln) och att ett förstöringslösenord har sönder det enda exemplaret av den nödvändiga saken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
jag förvånas aldrig över swecares paranoia... jag ser mig själv som oerhört paranoid med det här känns lite overkill. men better safe the sorry som man brukar säga. dock duger en dubbel krypering åt mig då jag tvivlar att Pontén är man nog och låta tortera någon.

Detta är ett akademiskt ämne och vi diskuterar ett problem ur ett hypotetiskt perspektiv. Det är inte säkert att någon alls här på forumet har vare sig viljan eller behovet att implementera ett säkerhetssystem av den sort som diskuteras. Det finns nog gott om personer som, liksom jag, inte krypterar något, men ändå är intresserade av ämnet. Vad Pontén är och inte är kapabel till är irrelevant.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Alltid intressant att vet den optimala krypteringsmetoden.

Hade själv en liten krypterad fil på ett usb minne, i den filen fanns alla lösenord för alla krypterade diskar, hade lösenordet till den lilla filen på minnet i klartext på skrivbordet. Planen var att utan minnet skulle allt vara obrukbart, tänkte lära mig lösenordet för att slippa ha något i klartext. Tröttnade dock när jag insåg att jag inte skulle kunna memorera 64 tecken och att förenkla lösenordet kändes lamt så jag tog bort allt efter ett halvår.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johey
Jag har länge funderat på en lösning, som faktiskt är realistisk. Den extrema versionen: Lägg nyckeln i RAM på en trådlös enhet i hemmet, förslagsvis en router. Om datorn som ska låsas upp av denna nyckel förlorar kontakten med den trådlösa enheten, ska nyckeln automatiskt förstöras.

+ Sjukt säkert så länge Staten (fiktivt namn på skurken) inte vet hur lösningen fungerar. Bryts strömmen (såsom sker vid beslagtagande) på dator eller router, är datan låst förevigt.
- Din data går förlorad om routern eller datorn tappar spänning av annan anledning än Statens inverkan.
- Omhändertas både dator och router, och dessa oavbrutet strömförsörjes, eller om Staten sitter i ditt hem utan att förflytta hårdvaran, är datan okrypterad.

Om man tycker att det är en för instabil lösning, kan man alltid kompromissa. Man kan ju backupa nyckeln på extern media och gömma någonstans, eller ha lösenord för att återställa en förstörd nyckel.

+ Lättare att återskapa till synes förevigt låst data
+ Fortfarande lätt att påstå att nyckeln är förstörd förevigt
- Kan man inte stå på sig är man rökt

UPS starkt rekommenderat?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har faktiskt en fungerande lösning... Kan bara lösenordet i fingerrörelser och det sker direkt via ryggraden, därmed kan jag aldrig komma åt det jag behöver om jag är stressad (t.ex när jag har bråttom och snabbt måste komma åt något på datorn... ) och jag kan aldrig berätta lösenordet då jag inte vet vilka tecken det innehåller.

Permalänk
Medlem

Hypotesen går alltså ut på att skapa ett säkerhetssystem som är skyddat ifrån dig själv vid utpressning, men som du ändå kan använda i normala fall. Då krävs att systemet kan ta reda på ifall du är du, samt ifall du är utpressad eller inte när du skall använda det. Du känner inte till och kan inte kringgå de mekanismer som byggts, och den som byggt det hela är död. Det är det närmsta jag kommer en lösning på problemet.

Såhär tänkte jag först:

Kanske man skulle kunna skapa ett säkerhetssystem som tar hand om situationen till viss del genom att lura utpressarna. Genom att ha två lösenord; ett "vitt" som ger åtkomst till denna extremt hemliga information. Samt ett "svart" lösenord som startar systemet och presenterar rimliga hemligheter, tillräckligt relaterade till dina egentliga hemligheter för att lura utpressarna, men som är felaktiga (och som inte kan skada dig naturligtvis). Målet här är att bara du kan avgöra om hemligheterna är de du vill dölja eller inte. Samtidigt som det svarta lösenordet anges, förstörs hemligheterna eller flyttas någon annanstans.

Men sen kom jag på att man antagligen ändå inte skulle få leva när de väl fått tag på vad de tror är hemligheterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Har faktiskt en fungerande lösning... Kan bara lösenordet i fingerrörelser och det sker direkt via ryggraden, därmed kan jag aldrig komma åt det jag behöver om jag är stressad (t.ex när jag har bråttom och snabbt måste komma åt något på datorn... ) och jag kan aldrig berätta lösenordet då jag inte vet vilka tecken det innehåller.

Dvorak? Ryggradsskada? Fingertortyr? Om inte annat så kommer du kunna trycka ned fingrarna efter inlärd rörelse på ett befintligt tangentbord (eller vad som nu används), vilket såklart spelas in osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Hypotesen går alltså ut på att skapa ett säkerhetssystem som är skyddat ifrån dig själv vid utpressning, men som du ändå kan använda i normala fall. Då krävs att systemet kan ta reda på ifall du är du, samt ifall du är utpressad eller inte när du skall använda det. Du känner inte till och kan inte kringgå de mekanismer som byggts, och den som byggt det hela är död. Det är det närmsta jag kommer en lösning på problemet.

Såhär tänkte jag först:

Kanske man skulle kunna skapa ett säkerhetssystem som tar hand om situationen till viss del genom att lura utpressarna. Genom att ha två lösenord; ett "vitt" som ger åtkomst till denna extremt hemliga information. Samt ett "svart" lösenord som startar systemet och presenterar rimliga hemligheter, tillräckligt relaterade till dina egentliga hemligheter för att lura utpressarna, men som är felaktiga (och som inte kan skada dig naturligtvis). Målet här är att bara du kan avgöra om hemligheterna är de du vill dölja eller inte. Samtidigt som det svarta lösenordet anges, förstörs hemligheterna eller flyttas någon annanstans.

Men sen kom jag på att man antagligen ändå inte skulle få leva när de väl fått tag på vad de tror är hemligheterna.

Om vi bortser från levats vara eller icke vara..
Spegling av diskar, försök efter försök visar att de har fel lösenord. Tillbaka till ritbordet (tortyrkammaren), och försöka tills de får vitt lösenord.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Om vi ska ta det här till extrema nivåer så får vi två stora problem. Det första är att bovarna inte under några omständigheter inte får komma åt annat än en lösenordsprompt. Kan de göra systembackuper så har de redan vunnit, även om de kan behöva ett bra tag på sig att knäcka nyckeln. Det andra problemet är dig själv, att du kan ge med dig under tortyr, vilket i princip skulle kräva ett sätt som din teknik tar hänsyn till ifall du gör någonting frivilligt eller ej. Det första må inte vara så svårt, det löses lätt genom lagring på annan ort i en rejäl betongbunker som spränger sig själv om någon försöker bryta sig in. Det andra däremot blir riktigt svårt och om man inte har ett intelligent datorsystem som kan bedöma din avsikt fullkomligt felfritt så skulle man behöva ett system som gör informationen otillgänglig redan innan man blir tillfångatagen. Hur detta löses utan en fungerande tidsmaskin har jag dock inget vettigt svar på...

Permalänk

http://www.yubico.com/products/yubikey/ den kan ju säkert komma till pass iaf?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS