Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk

Köpte ett nytt moderkort, glömde distanserna. Det slog gnistor när jag skulle boota upp för första gången. Kortet fungerar dock. Lite senare efter den incidenten så råkade jag välta en kaffekopp mot chassit, som har ett perforerat tak med fläkt vilket ledde till att kaffe kom på moderkortet och ljudkortet. Även efter allt det här så fungerar allt som det ska.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Hade nyss byggt ihop en ny dator, som inte startade. Satt och felsökte i en hel dag innan jag såg att jag hade fått in kylpasta under CPU:n, som blockerade pinsen.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Synd om dom som kör med kompressor och liknande då, dom kletar ju dit de med flit

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Köpte ett nytt moderkort, glömde distanserna. Det slog gnistor när jag skulle boota upp för första gången. Kortet fungerar dock. Lite senare efter den incidenten så råkade jag välta en kaffekopp mot chassit, som har ett perforerat tak med fläkt vilket ledde till att kaffe kom på moderkortet och ljudkortet. Även efter allt det här så fungerar allt som det ska.

fyf** vilken tur du har alltså!

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
Synd om dom som kör med kompressor och liknande då, dom kletar ju dit de med flit

Hur menar du med det där? Är kompressor inte rekommenderat att köra rent datorn från damm med?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Hhaha vilka tabbar alla har gjort speciellt SwedishPshyco fick mig ett gott skratt.

Jag köpte ett splirrans nytt EX58-UD3R och precis när jag skulle köra i processorn öppnade morsan dörren och skulle skälla på mig, jag ryckte till och peta ner processorn i moderkortets pins, helt sanslöst, slutade med att jag skällde ut morsan. INTE KUL :(:( fick köpa ett nytt P6T SE

Permalänk
Medlem

Jag skulle upgradera ddr minnerna på datorn, men det gick inget vidare. Minneshållarna var så dåliga att jag fick ta i så att jag nästan sket på mig. Efter det insåg jag att de var åt fel håll och testade att montera minnena åt andra hållet.

Efter det starta jag upp datorn och hörde massa fina beep sounds. Det var visst så att jag hade skapat en fin liten spricka i moderkortet ^^. Eftersom moderkortet var några år gammalt blev det att byta varenda del på datorn. :S

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FaniSkogen
Hur menar du med det där? Är kompressor inte rekommenderat att köra rent datorn från damm med?

Jo visst, men då säger man tryckluft. Inte "kompressor"

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

fast tryckluft är inte rekommenderat medan processorn är av, eftersom damm och skit kan blåsa in där

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pokelia
fast tryckluft är inte rekommenderat medan processorn är av, eftersom damm och skit kan blåsa in där

Varför inte? Även om processorns fläkt är på så samlas det dam i den. Jag gjorde rent en dator förra veckan och processorn hade mycket dam mellan fläkten och kylflänsen.
Jag monterade ut alla komponenter och gjorde rent dem var för sig, det gick jättebra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perrish91
Hhaha vilka tabbar alla har gjort speciellt SwedishPshyco fick mig ett gott skratt.

Jag köpte ett splirrans nytt EX58-UD3R och precis när jag skulle köra i processorn öppnade morsan dörren och skulle skälla på mig, jag ryckte till och peta ner processorn i moderkortets pins, helt sanslöst, slutade med att jag skällde ut morsan. INTE KUL :(:( fick köpa ett nytt P6T SE

Herregud! Precis samma sak hände mig! Fast min morsa skrek inte på mig. Jag var för ivrig efter att jag fått min nya dator från komplett. Så jag "råkade" böja en cpu pin. Nu har jag en p6t deluxe och den äger! SOFT att man kan starta det moderkortet utan att koppla in en startknapp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq
Hade nyss byggt ihop en ny dator, som inte startade. Satt och felsökte i en hel dag innan jag såg att jag hade fått in kylpasta under CPU:n, som blockerade pinsen.

Haha, den har jag inte hört förut. Fick du bort pastan sedan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Varför inte? Även om processorns fläkt är på så samlas det dam i den. Jag gjorde rent en dator förra veckan och processorn hade mycket dam mellan fläkten och kylflänsen.
Jag monterade ut alla komponenter och gjorde rent dem var för sig, det gick jättebra.

Jag är ganska säker på att pokelia menade att det kan tryckas ner damm i hålen för pinsen om man har plockat ut processorn.

Permalänk

Kompressor tryckluft är rent generellt inte att rekommendera, tex: För att producera 1m3 tryckluft så går det åt 8m3 luft. Vid rumstemp så kan 1m3 luft innehålla ca 18g vatten. När luften komprimeras så blir den varm, den kan då hålla ännu mera vatten/m3(vid 40C kan den hålla ca 50g vatten/m3). När tryckluften svalnar och sedan tillåts expandera så utfälls stora mängder fritt vatten.

En kompressor behöver dessutom smörjning så lite olja kommer alltid med, finns filter som filtrerar bort endel av detta men långt ifrån allt. I större trycksystem där man använder mycket tryckluftsverktyg så tillsätter man olja i luften för att det ska smörja tryckluftsverktygen.

Så jag skulle rekommendera ren tryckluft på burk.

Även om jag själv blåst med kompressor och det har inte vart nåt problem, men generellt så är det ej att rekommendera att blåsa 8bar skitig luft rakt på ett känsligt kretskort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Kompressor tryckluft är rent generellt inte att rekommendera, tex: För att producera 1m3 tryckluft så går det åt 8m3 luft. Vid rumstemp så kan 1m3 luft innehålla ca 18g vatten. När luften komprimeras så blir den varm, den kan då hålla ännu mera vatten/m3(vid 40C kan den hålla ca 50g vatten/m3). När tryckluften svalnar och sedan tillåts expandera så utfälls stora mängder fritt vatten.

En kompressor behöver dessutom smörjning så lite olja kommer alltid med, finns filter som filtrerar bort endel av detta men långt ifrån allt. I större trycksystem där man använder mycket tryckluftsverktyg så tillsätter man olja i luften för att det ska smörja tryckluftsverktygen.

Så jag skulle rekommendera ren tryckluft på burk.

Även om jag själv blåst med kompressor och det har inte vart nåt problem, men generellt så är det ej att rekommendera att blåsa 8bar skitig luft rakt på ett känsligt kretskort.

Så kompressor med filter är sämre än luft på burk? rofl
Sen exempel 8m3 till 1m3 ger bara 3bar
Sen mer fakta... du ska blåsa ditt mobo, vi tillåter ditt värde av 15g vatten 1000l luft, du kommer å förbruka ½ burk mängd 125ml
(0.125/1000)x8(x15)=0,015g vatten, jag känner din oro

Edit: Svar post nedanför...
Så burkluften som ska vara tillverkad efter industristandard som tillåter ens vatten, förvaras i burk för å rosta lite på insidan å sen besprutas mot ett moderkort är mer sunt än färsk luft med så lite kondens (utspritt på area) är så relativt låg att du kan inte ens kan se kondens.
Varenda dumburk som jag blåstrent har funkat klockrent

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Nu är jag inte med på hur du räknar, googla på boyles lag.

8m3 ger 1m3@7bar(i praktiken). En vanlig hemma kompressor har inga filter alls oftast, det finns professionella filter som gör att du får ren luft ur en kompressor. Men då pratar vi dyra professionella system.

Vanliga filter tar endast bort kondensvatten, inte det vatten som finns i luften. När du komprimerar luften så blir den ordentligt varm och kan hålla väldigt mycket mera vatten.

Alltså problemet med en kompressor, filter eller ej är att luften blir varm sen kyls den ner snabbt när den expanderar och då släpper den allt vatten.

Prova själv att ta använda en vit ren trasa som filter framför munstycket så får du se själv hur ren din kompressorluft är.

Permalänk
Medlem

Haha efter att ha läst lite i denna tråd så fattar man verkligen att man inte är ensam idiot i alla fall.
Min tur!
Här är två ganska färsk-lösta fails

Fail Nr.1:
Köper ett grafikkort (xfx 4890 xxx) och inser efter en månad att 90Grader Celsius inte är normal-temp i load. Håller på med massa olika "lösningar" och pratar med support och allt möjligt. Efter 5 månader av chassi-moddande och fläktköpande inser jag att jag lyckats installerat kortet utan att ta bort andra plåten på baksidan altså den plåten under utgången till dvi. Det är altså här luften vanligt vis skall ta vägen. Idag går den på fina 74 grader max.

Fail Nr.2:
Köper ny dator-i-delar som många andra gjort från inet på denna hemsida.
Sätter ihop allt på under 2 timmar och slår igång den. Inget händer...
Självklart kollar jag alla kablar och allt stämmer, efter funderande, forumläsande och quck-install-läsande i 3 timmar kommer jag på att jag glömt distanserna. Det var då dock för sent att sätta igång med att göra om allt.
OBS alla data-byggar-noobs!! GLÖM ALDRIG DISTANS-SKRUVARNA!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlssonn
Haha efter att ha läst lite i denna tråd så fattar man verkligen att man inte är ensam idiot i alla fall.
Min tur!
Här är två ganska färsk-lösta fails

Fail Nr.1:
Köper ett grafikkort (xfx 4890 xxx) och inser efter en månad att 90Grader Celsius inte är normal-temp i load. Håller på med massa olika "lösningar" och pratar med support och allt möjligt. Efter 5 månader av chassi-moddande och fläktköpande inser jag att jag lyckats installerat kortet utan att ta bort andra plåten på baksidan altså den plåten under utgången till dvi. Det är altså här luften vanligt vis skall ta vägen. Idag går den på fina 74 grader max.

Fail Nr.2:
Köper ny dator-i-delar som många andra gjort från inet på denna hemsida.
Sätter ihop allt på under 2 timmar och slår igång den. Inget händer...
Självklart kollar jag alla kablar och allt stämmer, efter funderande, forumläsande och quck-install-läsande i 3 timmar kommer jag på att jag glömt distanserna. Det var då dock för sent att sätta igång med att göra om allt.
OBS alla data-byggar-noobs!! GLÖM ALDRIG DISTANS-SKRUVARNA!

Inte lätt alla gånger Pontus

Själv har jag inga roliga fails, kanske när jag tömde vattenkylningen å det blev baksug så nästan allt vatten rann ut över mitt knä och golvet

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Satt nyss och kopplade i några fläktar och hade en sån molex till 2st 5v och 2st 12v adapter. Sladdarna var då svarta, som jag antog var 5v för dom brukar vara de alltid och de vita trodde jag var 12v. Försökte på många olika sätt och efter några timmars strul testade jag slutligen de svarta sladdarna och plötsligt började fläktarna snurra -.- hur fan kan dom svänga på det så att svarta e 12v och vita 5v

Permalänk

Har böjt ett otaligt antal CPU pinnar men lyckats räta upp dem igen som tur är!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Har böjt ett otaligt antal CPU pinnar men lyckats räta upp dem igen som tur är!

+1

Visa signatur

INTEL 6950X@ 4,2Ghz, GTX 1070Ti gigabyte SLI, 64GB DDR4, 1TB SSD, 1200w , 3x24" 5760x1080

Permalänk
Medlem

10/4-10 Jag var oskyldig, men snälla små barn ...
Sätter mig i lung å ro vid burken på kvällen... avstängd??? hmm ett verktyg på bordet *klia på huvudet* tittar in i dator, för å säkerställa inga dumheter.
Ni som har barn förstår, å ni som inte har, haha glöm kassaskåp, dom hittar på nå sätt å ta sig in ändå
Iallafall, hmm varför hänger de nå kablar här, hängandes mot gpu? aa går till en fläkt, tar ut 3pin+bit av sladd å andra halvan+fläkt fram med lödkolv å eltejp.
Vid återmontering, hmm cpu fläkt utdragen å.
Så till magiska ögonblicket, trycka på on/off knappen. Som ren magi så hade inte trådarna som hängde löst från mobo mot gpu gjort nån skada, startar å hälsar glatt med ett *pip* phuu tänkte man å börja sen låsa dörren till rummet

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Tabbe

Jag skulle dammsuga datorn. Den var otroligt dammig. Det gick väl bra så långt till dess att jag skulle rengöra CPU-kylflänsen. Den var helt igendammad. Jag vet ju att den sitter lös på CPU:n så jag tänkte att jag skulle ta bort den och tvätta den. Men det gick inte så bra så jag använde mer våld (tänk på att jag egentligen aldrig hade varit inne i en dator då). Till slut fick jag då lös flänsen. Men det var något konstigt på undersidan av den (naturligtvis var det CPU). Jag hade ryckt loss hela härligheten. Utöver det så hade jag böjt två ben. Inget litet verktyg att böja tillbaka med, inget förstoringsglas att se med. Men jag fick tillbaka dem. Prövade att sätta tillbaka CPU. Går ej. Tittar på den igen och ser att två andra ben är böjda. Kallsvettig försöker jag (med en inre vetskap om att det är kört) att böja tillbaka de också. Som tur är så går det och CPU glider tillbaka på plats. Nu gör jag inte DET misstaget igen.

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk

Re: Tabbe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goliath69
Kallsvettig försöker jag (med en inre vetskap om att det är kört) att böja tillbaka de också.

Haha jag vet den känslan.
Böjde 2st pins när jag byggde datorn på min sign.

Permalänk
Medlem

För 3 år sedan (jag var 11):
Mamma och pappa hade köpt en ny dator. En kontorsdator, så den var billig, men ändå. Vi hade den i ungefär en månad, och plötsligt fick jag lust att kolla in i datorn. Jag ser kylflänsen till processorn, och tycker att det skulle vara "coolt" att se hur processorn såg ut. Amds stock-flänsar har ju ett spänne som håller fast hela härligheten. Hmm, tänkte jag. Allting lossnar nog om jag släpper på spännet. När jag drar i det tycker jag att det går ganska trögt, men plötsligt släpper den, och gör ett ljud likt att något hade gått sönder (knäckt typ). Flänsen ville inte släppa, fast spännet satt och vinglade, vilket förstärkte känslan av att jag gjort något fel. Jag blir orolig och kopplar in datorn igen. Den börjar boota, men efter 10 sekunder hörs ett BIIP och datorn stängs av. Jahapp.
3 månader senare, och vi ska slänga datorn på skroten, tänker jag att nu kan jag ju knappast göra något värre, och öppnar datorn och trycker fast spännet igen. Jag kopplar in datorn och den startar! (Lite sent dock, för dem hade redan köpt en ny dator )
Kände mig lite dum då...

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_mufc
För 3 år sedan (jag var 11):
Mamma och pappa hade köpt en ny dator. En kontorsdator, så den var billig, men ändå. Vi hade den i ungefär en månad, och plötsligt fick jag lust att kolla in i datorn. Jag ser kylflänsen till processorn, och tycker att det skulle vara "coolt" att se hur processorn såg ut. Amds stock-flänsar har ju ett spänne som håller fast hela härligheten. Hmm, tänkte jag. Allting lossnar nog om jag släpper på spännet. När jag drar i det tycker jag att det går ganska trögt, men plötsligt släpper den, och gör ett ljud likt att något hade gått sönder (knäckt typ). Flänsen ville inte släppa, fast spännet satt och vinglade, vilket förstärkte känslan av att jag gjort något fel. Jag blir orolig och kopplar in datorn igen. Den börjar boota, men efter 10 sekunder hörs ett BIIP och datorn stängs av. Jahapp.
3 månader senare, och vi ska slänga datorn på skroten, tänker jag att nu kan jag ju knappast göra något värre, och öppnar datorn och trycker fast spännet igen. Jag kopplar in datorn och den startar! (Lite sent dock, för dem hade redan köpt en ny dator )
Kände mig lite dum då...

Varför tryckte du inte bara tillbaka det från första början?
och nu fick ju du en till dator

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Hade ett X800 med en Zalmankylare på, då den satt i en burk jag skulle bygga om till server tänkte jag att jag kunde flytta den till mitt dåvarande 2900 Pro för att få skiten att vara tyst. När jag monterat loss flänsen tänker jag att det är lika bra att ta bort kylflänsarna till minneskretsarna också, tar bort ett par stycken och har två kvar. Då stöter jag på ett litet problem; den vägrar lossna! "Äsch, lite bruteforce fixar nog det" tänker jag. Visst, "lite bruteforce" fixade biffen, på köpet fick jag med en halv minneskrets...

Inte nog med det, den kylde helt värdelöst på mitt 2900 Pro, voltmoddat och rejält klockat, så det blev helt enkelt att byta tillbaka till stock-kylare.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Herregud! Precis samma sak hände mig! Fast min morsa skrek inte på mig. Jag var för ivrig efter att jag fått min nya dator från komplett. Så jag "råkade" böja en cpu pin. Nu har jag en p6t deluxe och den äger! SOFT att man kan starta det moderkortet utan att koppla in en startknapp

Hur startar du något utan startknapp? o.O

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Skrivet av Mrheadbanger:

Hur startar du något utan startknapp? o.O

Räcker att hålla något strömförande över pinsen för startknappen Jag brukar köra med en skruvmejsel.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Skrivet av Mrheadbanger:

Hur startar du något utan startknapp? o.O

Haha. På moderkortet kan jag trycka på en knapp som lyser rött. Det betyder att jag att jag kan starta moderkortet om jag skulle köra ett test i öppen miljö. Det är mycket praktiskt att ha när man installerar nya komponenter. Jag skickar med en bild på hur knappen ser ut och vart den sitter (den lyser rött)