När Google avtäckte speltjänsten Stadia var ett av de stora argumenten för tjänstens Pro-prenumeration att spelaren där bjuds på 4K-upplösning. Efter lanseringen har det visat sig att vissa tidigare utlovade 4K-titlar skalar upp upplösningen från 1080p, vilket bland annat gäller för Destiny 2 som var Pro-abonnemangets stora dragplåster.
► Google Stadia – tekniskt lyckat, uselt lanserat
I samband med lanseringen meddelade utvecklaren Id Software att kommande storspelet Doom Eternal skulle bli ett av flera spel som körs i äkta 4K-upplösning på Google Stadia. Nu visar det sig att spelet istället renderas i äkta 1800p, eller 3 200 × 1 800 pixlar, som sedan skalas upp till 4K. Tidigare utlovat stöd som 60 Hz bilduppdatering och HDR är dock fortfarande intakt.
Doom Eternal är en av flera speltitlar som backar från utlovat 4K-stöd. Utöver tidigare nämnda Destiny 2 körs även västernspelet Red Dead Redemption 2 i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar, eller 1440p, vilket sedan skalas upp till 4K. Varför dessa titlar inte kan nå den utlovade upplösningen är oklart.
Sett till teknisk kapacitet är Stadia-servrarna utrustade med processorer och grafikkort vars beräkningskraft anges vara 78 procent högre än hos spelkonsolen Xbox One X. Doom Eternal renderas i 1800p även på Xbox One X vilket skalas upp till 4K. Varför den högre beräkningskraften hos Stadia inte möjliggör 4K-upplösning framgår inte.
En del av det kunder betalar 99 kronor per månad för med Stadia Pro är just 4K-upplösning. Denna kostnad kan bli svårmotiverad när Google lanserar gratisabonnemanget Stadia Base, där målupplösningen stannar vid 1080p.
Googles officiella hållning är att upplösning bestäms av utvecklaren och inte av tjänsten i sig.
Källa: Bethesda