Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Doom Eternal stöder inte äkta 4K UHD på Google Stadia

Doom Eternal stöder inte äkta 4K UHD på Google Stadia

Trots tidigare löften får kommande actionspektaklet Doom Eternal inte stöd för äkta 4K UHD på Googles speltjänst Stadia.

Läs hela artikeln här

Helt logiskt, att köra 4k i 60+ native drar massor beräkningskraft.

Samtidigt så kommer nya konsoler kosta 10k eller så klarar inte dom heller 4k 60p utan någon form av uppskalning eller nedskärningen i grafik, alt optimerade titlar som ser mycket bättre ut på pc.

4K native 60p är en dröm som ligger före sin tekniska utvecklingen om man inte ska byta prisklass helt på konsol och spelstreaming mot vad den är idag.

Inte så konstigt om man tittar på systemkraven för spelet. Ser ju inte ut som ett Vega kort ska palla det i native 4K.
Lite synd att dom inte lyckades nå sitt mål men är nog ändå inte speciellt tydligt då det även tillkommer komprimeringen på videoströmmen vilket som.

Skrivet av hakd:

Samtidigt så kommer nya konsoler kosta 10k...

Det där vet vi inte ännu.

Skrivet av Fatmajk:

Det där vet vi inte ännu.

Jodå. Det är nu skrivet på internet.

Skrivet av Fatmajk:

Det där vet vi inte ännu.

Du missade resten av meningen:

Samtidigt så kommer nya konsoler kosta 10k eller så klarar inte dom heller 4k 60p utan någon form av uppskalning eller nedskärningen i grafik, alt optimerade titlar som ser mycket bättre ut på pc.

Jag tror mest på att det landar i uppskalning (med något fint namn) och att titlarna kommer se sämre ut än pc.

Skrivet av SCORPIUS:

Jodå. Det är nu skrivet på internet.

Källa?

Skrivet av SCORPIUS:

Jodå. Det är nu skrivet på internet.

Och hur var det om allt på internet var sant?

Skrivet av Fatmajk:

#18329192

Fast det är ju ju det här. Samma sak om och om igen.

Det är väldigt luddigt definerat. Google säger visst att dom klarar 4K/60FPS, men vad? Ms-röj, förmodligen.

Problemet är väl att det är allt annat i motorn till Doom, samt övriga "settings", som gör att dom får cappa vid 1800p.
Det är förmodligen en avvägning. Ställer dom allt på "LOW" så får dom säkert snurr på 4K native, men då kommer ju istället gnället att spelet ser fult ut som stryk.
Dom har väl efter att ha pillat på allting i olika kombinationer kommit fram till att den bästa kompromissen blev att rendera i 1800p.

Så... tycker det är en så tröttsam definition, 4K/60FPS säger ju ingenting eftersom det är så många andra parametrar som utelämnas....

Skrivet av SCORPIUS:

Haha wow...

Skrivet av BasseBaba:

Fast det är ju ju det här. Samma sak om och om igen.

Det är väldigt luddigt definerat. Google säger visst att dom klarar 4K/60FPS, men vad? Ms-röj, förmodligen.

Problemet är väl att det är allt annat i motorn till Doom, samt övriga "settings", som gör att dom får cappa vid 1800p.
Det är förmodligen en avvägning. Ställer dom allt på "LOW" så får dom säkert snurr på 4K native, men då kommer ju istället gnället att spelet ser fult ut som stryk.
Dom har väl efter att ha pillat på allting i olika kombinationer kommit fram till att den bästa kompromissen blev att rendera i 1800p.

Så... tycker det är en så tröttsam definition, 4K/60FPS säger ju ingenting eftersom det är så många andra parametrar som utelämnas....

Precis, det visar sig att det är svårt att sätta ord på grafisk kvalitet. Vem kunde ana det?

Det är speciellt sant för plattformar. Spel är snyggare mot slutet av en plattforms livstid då mjukvaran har utvecklats för att utnyttja resurserna bättre. Hur skulle du då beskriva grafiska kvaliteten på plattformen?

Jag tycker nog Stadia gör rätt för sig här. De stödjer 4k/60fps, men det betyder inte att alla spel kommer köra det (ungefär som om du köper en 4k/60hz skärm). I slutändan handlar det nog mest om hur det marknadsförs.

De kan nog köra 4k, men får dra ner inställningarna lite sett mot nu. Vi vet ju trots allt inte vilka inställningar som det är på stadia.

De kör ju med DSR , så golvet är nog på 1800p och taket på 2160p. För övrigt sa Stratton "Capable of running at true 4k 60" , vilket inte nödvändigtvis betyder att den alltid kommer att göra det.

Khan säger att specifikationerna är väldigt konservativa. Här snackar han om vilka ändringar de gjorde till idTech7.

Själv är jag rätt så säker på att stadia går i graven snart om de inte gör förändringar. Udda betalningsmodell, mycket svagare hårdvara än vad xCloud och PSNow kommer att ha, sämre kontakter och mycket arbete att porta till det.

Skrivet av SCORPIUS:

Haha, tack för dagens skratt! 😆

Skrivet av tyvar1:

Haha, tack för dagens skratt! 😆

🤣👍

Skrivet av hakd:

Helt logiskt, att köra 4k i 60+ native drar massor beräkningskraft.

Samtidigt så kommer nya konsoler kosta 10k eller så klarar inte dom heller 4k 60p utan någon form av uppskalning eller nedskärningen i grafik, alt optimerade titlar som ser mycket bättre ut på pc.

4K native 60p är en dröm som ligger före sin tekniska utvecklingen om man inte ska byta prisklass helt på konsol och spelstreaming mot vad den är idag.

Enl Bethesda så ska det ju räcka med ett Radeon VII för Ultra-Nightmare och 2160p60.

Vi får väl se hur det blir med den saken (finns ju all anledning att tvivla eftersom de pekar ut 2080Ti oxå) men om R VII räcker så kommer iaf Series X se till att din profetia ovan är fel.