Test: Speltester (DirectX 12)

Med prestandan under DirectX 11 avklarad vänder vi blickarna mot det färskare gränssnittet DirectX 12. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt fem olika DirectX 12-titlar i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti.

I samband med en ny uppdatering till Civilization VI optimerades prestandan i titeln vid processorbundna scenarion. Med anledning av detta har samtliga kort testats om i detta spel med senaste tillgängliga drivrutin för respektive modell.

Då anländer vi vid gränssnittet DirectX 12 och börjar med upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar. Geforce RTX 2060 Super tar ett märkbart kliv upp från RTX 2060 och presterar mellan 11 och 19 procent bättre. Modellen har här heller inga problem att hävda sig mot RTX 2070 prestandamässigt.

Geforce RTX 2070 Super klättrar mot den övre delen av tabellen och utpresterar Geforce RTX 2070 med mellan 14 och 22 procent högre bildfrekvens. Modellen kan i vissa titlar även mäta sig med GTX 1080 Ti prestandamässigt.

Upplösningen vrids upp till 2 560 × 1 440 pixlar och Geforce RTX 2060 Super erbjuder återigen ett beskedligt prestandakliv upp från RTX 2060 på mellan 10 och 21 procent. Nykomlingen landar generellt sett marginellt bakom RTX 2070 samt strax ovanför GTX 1080.

Nvidia Geforce RTX 2070 Super kliver återigen upp en bit ovanför RTX 2070, där prestandavinsterna varierar mellan 13 och 21 procent. Modellen tappar mer prestanda i DirectX 12 än GTX 1080 Ti, men tar vinsten i vissa speltitlar.

Sista anhalten vid upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar och Geforce RTX 2060 Super presterar mellan 12 och 17 procent bättre än RTX 2060. Nykomlingen lägger sig ovanför GTX 1080 och strax bakom RTX 2070.

Geforce RTX 2070 Super presterar här mellan 12 och 37 procent bättre än RTX 2070. Kortet lägger sig ännu en gång nära GTX 1080 Ti.