Efter att ha varit en teknik som många avfärdat under lång tid återvände VR på marknaden under 2012, då företaget Oculus påbörjade sin Kickstarter-kampanj för utvecklingen av VR-headsetet Rift. En av medgrundarna var Palmer Luckey, som lämnade företaget under 2017 – mindre än ett år efter att headsetet Rift lanserats.

Trots många försök och stora investeringar från bland annat Facebook, som sedan 2014 äger Oculus, har virtuell verklighet ännu inte slagit igenom hos den stora massan. I ett inlägg på sin blogg talar Palmer Luckey om detta och berättar vad han tror det beror på. Enligt honom är det stora problemet idag att inget nuvarande eller kommande VR-headset erbjuder en bra och enkel användarupplevelse.

Why the lack of use? Quality of experience. [...] Recent market experiments with cheap VR hardware have shown that there are millions of people willing to buy said hardware, but very few among them continue to use the hardware or invest in the software ecosystem for very long. [...] No existing or imminent VR hardware is good enough to go truly mainstream, even at a price of $0.00. You could give a Rift+PC to every single person in the developed world for free, and the vast majority would cease to use it in a matter of weeks or months.

Priset nämns ofta som den avgörande faktorn för teknikens genomslag, men enligt Luckey skulle dagens VR-headset kunna vara gratis men ändå inte nå stora framgångar. Anledningen är att användarupplevelsen samt kvaliteten på sådant som mjukvara idag är undermålig, vilket gör att alla utom de mest inbitna teknikanvändarna snabbt tappar intresset.

Diskutera virtuell verklighet i SweClockers forum

Luckey förutspår att VR som mest kan nå upp till 50 miljoner användare inom de kommande två åren, och då endast efter "orimligt stora" investeringar. Enligt honom borde pengarna istället läggas på sånt som gör VR lättare och mer intuitivt att använda, istället för att fokusera på att bara nå ut till så många som möjligt med lägre priser och billigare teknik.