Testsystem, mjukvara och metod
Under huven på The Division återfinns den purfärska grafikmotorn Snowdrop som gör premiär i titeln. Motorn ska bland annat erbjuda avancerad ljussättning och miljöer med omfattande förstörelse, vilket ska sätta ordentlig press på senaste generationens grafikhårdvara.
Svenska Massive har varit snälla nog att integrera ett prestandatest i The Division som är åtkomligt från spelets menyer. Testet kör en förbestämd slinga genom Manhattan och avslutas med en stor eldstrid med mängder av effekter och karaktärer på skärmen.
Testsystem
Komponent | Modell |
---|---|
Processor | Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz |
Moderkort | Asus Z170 Pro Gaming |
Minne | 8 GB Corsair Vengeance, 2 666 MHz |
Grafikkort |
|
Lagring | Samsung 850 Evo 250 GB |
Nätaggregat | Corsair RM750x 750 W |
Skärm | Dell P2415Q |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit |
Som bas används SweClockers vinterdator 2015, vilken med Intel Skylake och fabriksöverklockade grafikkort under huven innebär lagom med prestanda för de allra flesta. För att ge ytterligare kött på benen varieras grafikkortet med ytterligare elva modeller, allt från flaggskeppet Geforce GTX Titan X från Nvidia ned till mer måttliga AMD Radeon R9 380 i mellanklassen.
Drivrutinerna för grafikkorten är Nvidia Geforce 364.47 samt AMD Radeon Software Crimson Edition 16.2.1 Hotfix. Prestandasiffrorna hämtas via mjukvaran Fraps under en 130 sekunder lång sekvens, och efterbehandlas i Microsoft Excel.
Fotnot: Till skillnad från Nvidia har inte AMD någon ny drivrutin färdig för Tom Clancy's The Division vid publiceringstillfället. Av denna anledning rekommenderar AMD senaste tillgängliga drivrutinen Radeon Software Crimson 16.2.1 Hotfix.