Microsoft visar upp Copilot Plus PC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Det spelar enormt stor roll, dels så fort man hanterar kunders data så kan gdpr göra det till en mardröm! Sen som för mig som gör ritningar för drivsystem och mer eller mindre alla dokument som jag hanterar/använder får inte lämna företaget utan att flera personer godkänner det hela, att ha minsta lilla risk att något hamnar på en server utanför företaget gör att dessa går bort, samma kommer gälla alla större företag mer eller mindre.

Nu är det möjligt att jag missförstod vad du menade med

"Well halva grejen är väll att ha dedikerad hårdvara för att köra ai på, att köra på gpu eller cpu blir ganska ointressant då speciellt om det ska användas produktivt."

för det jag refererade till var "Spelar väl egentligen ingen roll var [som i på NPU, GPU eller CPU] man kör det hela [lokalt på egen HW], bara det blir bra?".

Går ju att köra saker helt lokalt, men det kommer krävas en hel del utveckling av PC-HW för att det ska vara en trevlig upplevelse att köra det helt lokalt om man ger sig på lite större modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Den här 'integrationen' kommer vara lika välkommen som Clippy, och lika smidigt genomförd som IE-bundlingen.

Precis, dom tom gör reklam för copilot i Outlook appen för Android när man minst anar det. Morsan klickade på nån PDF räkning i outlook appen och skrev ut den och sen när hon klickade "tillbaka" så kom hon inte tillbaka till mejlet, utan MS hade lagt in ett mellansteg med fullskärmsreklam för copilot, så man var tvungen att klicka "tillbaka" två gånger... Ock så undrar dom varför man inte gillar sån här skit...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Okej, nu hänger jag med. Tack för en bra beskrivning.

En CPU kan utföra samma beräkningar som en NPU, men fruktansvärt långsamt
Ett grafikkort från någon senare generations mellanklass och uppåt kan göra dessa beräkningar lika snabbt som en NPU
En NPU kan göra beräkningarna fort och framförallt mer energieffektivt (mer relevant för bärbart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En CPU kan utföra samma beräkningar som en NPU, men fruktansvärt långsamt
Ett grafikkort från någon senare generations mellanklass och uppåt kan göra dessa beräkningar lika snabbt som en NPU
En NPU kan göra beräkningarna fort och framförallt mer energieffektivt (mer relevant för bärbart)

Ah tack för mer info. Så grafikkort duger hittils. Men känns då som att de skulle vara bäst att ha Npu antingen inbyggt i cpu eller gpu också eller ha en separat npu i datorn, vad som nu blir möjligt. Då behöver grafikkortet inte anstränga sig på saker som npu kan klara för lägre energiförbrukning dessutom. Spännande ska bli kul att se nästa generation av data delar.

Permalänk
Medlem

skiter fullständigt i "AI", ge mig en robust arm64 processor som klarar win11 och kanske nåt hw x86 emulation layer för de appar som inte har arm64 natives.

ta bort allt som heter copilot...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

skiter fullständigt i "AI", ge mig en robust arm64 processor som klarar win11 och kanske nåt hw x86 emulation layer för de appar som inte har arm64 natives.

ta bort allt som heter copilot...

Man är så trött på detta ja. Är jättenyfiken på nya chippet och hur emuleringen fungerar i Windows. Men det enda man får reda på är allt om Copilot och AI. Likadant med nyaste I/O från Google. Allt är jättehäftigt men jag vill inte, vill inte... Är säkert en gammal gubbe, men jag vill trycka på knapparna själv, jag vill bestämma vad min dator ska göra.
Som tur är har jag inte sett något AI än i varken min Windows, Office eller andra program (startar aldrig Edge). När Windows börjar poppa upp saker i ansiktet på mig och det inte bara finns ett enkelt sätt att ta bort sådana rutor, då byter jag till linux. AI är både skrämmande och asbra, men jag vill bestämma när jag ska använda det...

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Precis, dom tom gör reklam för copilot i Outlook appen för Android när man minst anar det. Morsan klickade på nån PDF räkning i outlook appen och skrev ut den och sen när hon klickade "tillbaka" så kom hon inte tillbaka till mejlet, utan MS hade lagt in ett mellansteg med fullskärmsreklam för copilot, så man var tvungen att klicka "tillbaka" två gånger... Ock så undrar dom varför man inte gillar sån här skit...

Det där är rätt fult och irriterande! Jag skulle direkt byta till en annan klient (k-9 Mail, snart thunderbird). Din morsa kommer inte byta till någon annan, men en annan skulle ju göra det direkt. De flesta människor finner sig i mycket olika saker, de blir liksom vana vid ett visst mönster. Reklam på linjär-tv är en sådan sak.

Att läsa en sådan sak tillsammans med allt annat som MS gör nu (läs copilot) blir iaf jag mer anti-MS. Synd för Windows fungerar ju bra som OS.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Ah tack för mer info. Så grafikkort duger hittils. Men känns då som att de skulle vara bäst att ha Npu antingen inbyggt i cpu eller gpu också eller ha en separat npu i datorn, vad som nu blir möjligt. Då behöver grafikkortet inte anstränga sig på saker som npu kan klara för lägre energiförbrukning dessutom. Spännande ska bli kul att se nästa generation av data delar.

Ja, ett 4090 har garanterat mer TOPS än en dessa NPU som pratas om här, men såklart en helt annan prisklass och inte optimalt i alla lägen

Moderna grafikkort har ju tensor-kärnor, och det är ju precis detta som är en NPU egentligen

Skillnaden är nu att dessa byggs in i CPU/SoC så de finns tillgängliga för annat än spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, ett 4090 har garanterat mer TOPS än en dessa NPU som pratas om här, men såklart en helt annan prisklass och inte optimalt i alla lägen

Moderna grafikkort har ju tensor-kärnor, och det är ju precis detta som är en NPU egentligen

Skillnaden är nu att dessa byggs in i CPU/SoC så de finns tillgängliga för annat än spel

Okej, det jag hör att jag vill ha npu inbyggd i allt i mitt nästa bygge. 😅

Men får kanske duga med Grafikkort ett tag till då.

Permalänk

Jag har ett tips till Microsoft!! Sparka alla på utvecklings avdelningen och ersätt den med något intiligent! Lösningen kan finnas såå nära..så man nästan kan ta på den.. Rent seriöst AI är spännande och jag tror på massor av bra saker i framtiden men just nu känns det som en hajp helt baserad på (vi tar din data och du hjälper oss, sen när vi är färdiga så tar vi din data och du får betala för tjänsten ps vi är Microsoft du kan lita på oss din data är säker och ska inte sammankopplas med våra osäkra OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det spelar enormt stor roll, dels så fort man hanterar kunders data så kan gdpr göra det till en mardröm! Sen som för mig som gör ritningar för drivsystem och mer eller mindre alla dokument som jag hanterar/använder får inte lämna företaget utan att flera personer godkänner det hela, att ha minsta lilla risk att något hamnar på en server utanför företaget gör att dessa går bort, samma kommer gälla alla större företag mer eller mindre.

Copilot for Microsoft 365 isolerar din data från omvärlden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Vet inte om jag skulle ta det löftet från Microsoft och satsa mitt företags framtid på det. Finns det så går det att ta.

Permalänk

Värt att notera att Copilot+ verkar inte fungera på någon annan "AI-PC hårdvara" än Qualcoms nya Snapdragon X serie.

"Existing AI PCs with Intel, AMD, and Nvidia hardware aren’t getting Windows 11’s big AI features. Those neural processing units just don’t meet Microsoft’s hardware requirements."
https://www.pcworld.com/article/2341861/microsofts-copilot-pc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Värt att notera att Copilot+ verkar inte fungera på någon annan "AI-PC hårdvara" än Qualcoms nya Snapdragon X serie.

"Existing AI PCs with Intel, AMD, and Nvidia hardware aren’t getting Windows 11’s big AI features. Those neural processing units just don’t meet Microsoft’s hardware requirements."
https://www.pcworld.com/article/2341861/microsofts-copilot-pc...

@LessHack
Mer info på länken där