Permalänk

Sjunger på sista versen?

Hej! Vad tror ni skapar detta problem? Är det en dålig kabel eller börjar skärmen säcka ihop? 😅 Det försvinner alltid efter ca 20-30 sekunder. Tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

När uppstår det? Har du testat en annan kabel eller DP/HDMI (vilken du nu inte använder just nu)? Eller tipset som @Laxpudding är känd för numera: Fungerar skärmens menyer felfritt när det händer? Om det sista är ja så är det troligtvis något i andra änden av kabeln som inte mår bra.

Om jag får killgissa är det ett kretskort som börjar ge upp, alternativt någon kondensator som håller på att ge upp men det skadar ju inte att fullt utesluta det innan man skickar in på garanti eller till tippen.

Permalänk

@tonii Det uppstår varje gång jag startar datorn och slår på skärmen. Jag har inte haft problemet om jag stänger av skärmen när datorn väl är på och väcker den igen 🤔 Jag har inte testat en annan kabel så kanske ska börja med det enkla tipset och även se över om menyn poppar upp under de sekundrarna 👍🏻

Så om menyerna poppar upp när problemet uppstår är det troligtvis något problem med grafikkortet då med andra ord?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losecontrol:

@tonii Det uppstår varje gång jag startar datorn och slår på skärmen. Jag har inte haft problemet om jag stänger av skärmen när datorn väl är på och väcker den igen 🤔 Jag har inte testat en annan kabel så kanske ska börja med det enkla tipset och även se över om menyn poppar upp under de sekundrarna 👍🏻

Så om menyerna poppar upp när problemet uppstår är det troligtvis något problem med grafikkortet då med andra ord?

Om menyerna renderas korrekt så är det inte panelen, bara en sak i kedjan att utesluta. Alltså öppna skärmens inställningar.

Permalänk

@dlq84 Ja då förstår jag. I annat fall kan det i princip vara vad som helst, kabel, grafikkort eller t.om. moderkort?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Losecontrol:

@dlq84 Ja då förstår jag. I annat fall kan det i princip vara vad som helst, kabel, grafikkort eller t.om. moderkort?

Jag hade rangordnat det såhär utifrån det lilla vi vet just nu, från mest troligt till minst troligt (men inte omöjligt)
Kretskort/Kondensator i skärmen
Kabel/port på antingen skärm/gpu
GPU
Moderkort/nätagg längst ner då chansen att dom står för problemet är oerhört liten då du borde uppleva andra bekymmer än bara vid boot.

Permalänk

@tonii Tack för snabba svar, ska kika närmre på det imorgon 👍

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB | Cooler: NZXT Kraken X62
GPU: Gigabyte Radeon RX 5700 XT | Screen: Samsung C27HG70 Curved 144Hz
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3600Mhz
MOBO: Gigabyte X570 Aorus Elite
PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Case: Phanteks Eclipse P400S