Flitig hörlursanvändning sätter unga i riskzonen för nedsatt hörsel

Permalänk
Medlem

Som hörselskadad bryr jag mig inte så mkt om volymen i mina hörlurar då min hörsel redan är fucked up. Men har man normal hörsel tycker jag man ska vara rädd om den o tänka på hur högt ljud man har. 👍🙂

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bit010:

Som hörselskadad bryr jag mig inte så mkt om volymen i mina hörlurar då min hörsel redan är fucked up. Men har man normal hörsel tycker jag man ska vara rädd om den o tänka på hur högt ljud man har. 👍🙂

Om du redan är hörselskadad borde du tvärt om vara ännu mer försiktig med din hörsel. Var rädd om dig!

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid följa mina örons klagomål. Känns det jobbigt med ljudet sänker jag eller så slutar jag. Är att kolla hur hög frekvens man kan höra en god indikation på hörselhälsan? Alltså om man hör högt (för sin ålder) så har man sannolikt god ljudvana?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Om du redan är hörselskadad borde du tvärt om vara ännu mer försiktig med din hörsel. Var rädd om dig!

Beror väl på typ av hörselskada. Om man har nedsatt hörsel så krävs en högre volym på hörlurar och hörapparater för att ljudnivån ska motsvara vad en normalt hörande person hör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Ljud utsätts vi för hela iden på olika nivåer.
Har jobbat i bullrig miljö, spelat trummor i rockband och lyssnat på massor musik/film på hög volym. Tack å lov klarat hörseln.

Har fått för mig att det är vissa frekvenser som är elakare än andra för hörseln?
Har också fått för mig att "dåligt" ljud är sämre och framförallt jobbigt för öronen.

Ett behagligt ljud gör att man vill lyssna längre tid på musik än om man har kasst ljud i lurar eller stereo.

Tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Tveksamt, tror hörsel är precis samma som syn, dvs ärftligt. Älskar musik och har alltid lyssnat på för hög musik sedan jag var 7 år gammal.

Går på universitetet idag och har i genomsnitt varit på studentklubb 1-2 gånger i veckan, idag är jag 21 och kan höra 18500hz, vilket motsvarar 18 år. När jag gick i högstadiet kunde jag höra 21-22000hz, vilket är samma som nyfödd.

Ganska dramatisk försämring dom senaste åren då eller? 21 - 18 är 3 år över genomsnittet, det är max en standard avvikelse. Från högstadie så 14-16 ish till nyfödd är klart mer än en standardavvikelse. Du hade superhörsel, låg långt ut på svansen av normalfördelningen och nu är du normal. Din anekdot tycker jag snarare befäster att hög musik har påverkan på ens hörsel.

Permalänk
Medlem

Haft tjut i skallen i över 20 år. Fick det bla av för hög volym i hörlurarna. Det var ju enda sättet att dölja tunnelbanans gnissel och tjut. Nu har jag ofta lurar med noice canceling. Dock utan musik men så övriga världen blir lite tystare. Det jobbigaste med tinnitus (för mig iaf) är inte tjutet utan ljudkänsligheten.

I nuläget klarar jag knappt ens av en vanlig middag hos vänner utan att efter en stund behöva stoppa in öronproppar för att inte få massa extra ljud dagarna efter. Så ni som inte har fått detta ännu, var rädd om era öron. Man har bara ett par och de går inte att byta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Ganska dramatisk försämring dom senaste åren då eller? 21 - 18 är 3 år över genomsnittet, det är max en standard avvikelse. Från högstadie så 14-16 ish till nyfödd är klart mer än en standardavvikelse. Du hade superhörsel, låg långt ut på svansen av normalfördelningen och nu är du normal. Din anekdot tycker jag snarare befäster att hög musik har påverkan på ens hörsel.

Det stämmer, men det jag syftar på är att majoriteten av det som bestämmer är ärfligt.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

Tveksamt,

Vi datornördar har ju suttit med hörlurar på huvudet i minst 8 timmar per dygn sedan 90 talet.
borde ju alla vara stendöva om det tidsmässigt innebär en fara vid det här laget.

lufttäta inears med hög volym eller något kanske skulle kunna vara farligt däremot.
Tycker även att det låter märkligt att folk inte skulle kunnat lyssna på lika mycket musik innan streaming, vilka är dessa ungdomar som inte hade mp3 spelare eller annan lokal lagring för musik innan dess?

https://i.imgur.com/oNjo9G5.jpg

Är ju viss skillnad på vanliga hörlurar, och inears som används idag.
Inears sitter ju direkt vid trumhinnan typ och står och flåsar vrålhög musik.

Märks iaf att en hel del med airpods har dålig hörsel.

Permalänk
Medlem

Har använt in-ear hörlurar vid jobbet i närmare 17 år.
Kan inte påstå att min hörsel blivit sämre eller upplever någon tinitus, förutom den normala små tjuten som kommer ibland och försvinner lika fort.
Däremot har jag väldigt många gånger haft svårt att uppfatta vad folk säger då man pratar med någon man inte känner.