Corsair XG3 är universellt vattenblock för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Corsair XG3 är universellt vattenblock för grafikkort

När modellspecifika vattenblock lyser med sin frånvaro kommer Corsair till undsättning med en universalvariant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk. Men blir gärna motbevisad

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kommer någon mer ihåg NZXT Kraken G10? En bracket så man kunde installera valfri (asetek?) CPU-vattenkylare på sin GPU. Detta känns lite som nästa steg kanske på något sätt. 10 år senare då. Tyvärr inget vidare snygg vare sig den eller denna, sällan så med universalsaker. Jag tänker att folk bygger väl för det mesta vattenkylning för att det ska se riktigt snyggt ut bakom en fönsterpanel. Om man vill ha det svalt och tyst är undervolt och vettig luftkylning avsevärt enklare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Watercools heatkiller universella GPU block är så gammalt att det snart är slut https://shop.watercool.de/HEATKILLERZ-GPU-Xl-Core-LT

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kommer någon mer ihåg NZXT Kraken G10? En bracket så man kunde installera valfri (asetek?) CPU-vattenkylare på sin GPU. Detta känns lite som nästa steg kanske på något sätt. 10 år senare då. Tyvärr inget vidare snygg vare sig den eller denna, sällan så med universalsaker. Jag tänker att folk bygger väl för det mesta vattenkylning för att det ska se riktigt snyggt ut bakom en fönsterpanel. Om man vill ha det svalt och tyst är undervolt och vettig luftkylning avsevärt enklare.

Jag har en G10 med H100i tror jag det är, tycker det ser bra ut och kyler mitt 3080 väl godkänt. Kan skruva ner fläktarna så man inte hör datorn något speciellt och ändå ha låga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kommer någon mer ihåg NZXT Kraken G10? En bracket så man kunde installera valfri (asetek?) CPU-vattenkylare på sin GPU. Detta känns lite som nästa steg kanske på något sätt. 10 år senare då. Tyvärr inget vidare snygg vare sig den eller denna, sällan så med universalsaker. Jag tänker att folk bygger väl för det mesta vattenkylning för att det ska se riktigt snyggt ut bakom en fönsterpanel. Om man vill ha det svalt och tyst är undervolt och vettig luftkylning avsevärt enklare.

Kör G12 just nu, kanske snäppet fulare än G10 t.o.m. Rätt schyst lösning fast mem. och vrm kylningen är lite kass då det är tight att klämma in kylflänsar mellan kortet och plåten. Natt och dag gentemot blower kylaren som satt på kortet, samtidigt dumpas större delen utav värmen utanför chassit så tummen upp på G12.
Skulle inte förvåna med att fler och fler bygger vattenkylningen bara för att det ska se snyggt ut.

Bra att sånt här släpps, relativt få gånger man ser ett referenskort nu för tiden. Hade dock sett att man fick installera fläkt själv även fast det hade sett fulare ut.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

@JonasT försök att charma till dig ett till testlabbet så får vi se vad den går för

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kunna tänka mig att använda den här. Sätta lösa kylflänsar på VRM borde duga för att kyla dem också.

AlphaCool körde tidigare med en liknande lösning där de hade ett vattenblock av universalmodell (för GPU) som skruvades fast på en platta med kylflänsar som var heltäckande för grafikkortet, med kontaktytor för RAM och VRM. Bytte man kort behövde man "bara" byta kylflänsen.