Ny bil, Mercedes CLA Shooting brake

Permalänk
Medlem

Ny bil, Mercedes CLA Shooting brake

Hej!

Jag tänkte beställa mig en ny bil i dagarna. Jag har idag en Mercedes A-klass coupe som jag har varit väldigt nöjd med i snart 3 år.
Sedan jag köpte denna så har mycket hänt, jag har träffat tjej, blivit sambo och nu har vi börjat prata om barn.
Så nu funderar jag på en likadan igen fast en kaross nyare samt en kombimodell av den.
Jag tänkte kolla om det är någon här som har erfarenhet av shooting brake-modellen när det kommer till bagageutrymme för barnvagn och lastutrymme osv.

Alternativt är att man kollar på en C-Klass, men jag tycker den nya CLA modellen är så förjordat snygg i interiör osv.

Tacksam för svar

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ställer mig i led för jag är själv nyfiken just kring dem bitarna för CLA SB då det kan hända en "happy accident" där hemma och en barnvagn måste få plats.
Väntar just nu svar på en offert gällande CLA Shooting brake 250e som jag fastnat för.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Ställer mig i led för jag är själv nyfiken just kring dem bitarna för CLA SB då det kan hända en "happy accident" där hemma och en barnvagn måste få plats.
Väntar just nu svar på en offert gällande CLA Shooting brake 250e som jag fastnat för.

Ja okej! haha vet hur det känns!
Jag är ute efter exakt samma där, 250e. Kollat på C-klassen också men den är ju inte lika hightec som cla är invändigt. Jag såg på någon bloggerska som visade bilder dock. Kan länka denna under.

https://www.isastar.se/2020/04/19/on-the-road/

Det ser ju ut som att det finns plats dock av bilderna att döma. Men jag skulle vilja höra av någon som har en

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hej!

Jag tänkte beställa mig en ny bil i dagarna. Jag har idag en Mercedes A-klass coupe som jag har varit väldigt nöjd med i snart 3 år.
Sedan jag köpte denna så har mycket hänt, jag har träffat tjej, blivit sambo och nu har vi börjat prata om barn.
Så nu funderar jag på en likadan igen fast en kaross nyare samt en kombimodell av den.
Jag tänkte kolla om det är någon här som har erfarenhet av shooting brake-modellen när det kommer till bagageutrymme för barnvagn och lastutrymme osv.

Alternativt är att man kollar på en C-Klass, men jag tycker den nya CLA modellen är så förjordat snygg i interiör osv.

Tacksam för svar

Min upplevelse av alla shooting brake-aktiga kombibilar är att luckan och framför allt bakrutan blir väldigt liten, kanske inte bästa kombon med en rejäl barnvagn.

Så klart kan man skaffa bilen först och anpassa barnvagnen efter bagageutrymmet, men det är inte säkert att din sambo tycker likadant

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja okej! haha vet hur det känns!
Jag är ute efter exakt samma där, 250e. Kollat på C-klassen också men den är ju inte lika hightec som cla är invändigt. Jag såg på någon bloggerska som visade bilder dock. Kan länka denna under.

https://www.isastar.se/2020/04/19/on-the-road/

Det ser ju ut som att det finns plats dock av bilderna att döma. Men jag skulle vilja höra av någon som har en

Jag gillar C-klassen men börjar man kolla på en C 300e med liknande utrustning så drar den iväg väääldigt snabbt i slutpris
Får se vad slutnotan hamnar på CLAn då den var rätt så fullutrustad när jag kände mig nöjd med confen. Tack för länken ska kolla. Ska även se till att låna en CLA SB 1-2dagar innan jag bestämmer mig för att själv känna efter hur den är att pendla i.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Så länge ni bara skall få plats med en barnstol och barnvagn funkar nog det mesta. Vi har en Polo som andrabil och får in både babyskydd och bakåtvänd barnstol i kupén och en liten barnvagn i skuffen. När man däremot vill ha dubbelvagn och hundbur så får man problem (hej sjusits...)

Låna en liggvagn av någon polare som har barn och åk till bilhallen för att prova.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Föreslår att du testkör eftersom A-klassen numera är framhjulsdriven. Det är mycket det som göra att A är billigare. Alla större modeller är enligt tysk tradition bakhjulsdrivna. Själv uppskattar jag bakhjulsdrivet. Kör själv E-klass. Men samtidigt har framhjulsdrivet blivit mycket bättre på senare tid med hjälp av avancerad kraftfördelning.

Permalänk
Medlem

Planerar ni att skaffa barn inom närmsta tiden eller att du tänkt behålla bilen en stund tycker jag även att du ska kolla upp hur det funkar med bakåtvänd barnstol. Enligt texten i din länk "Stolen tar helt klart mer plats än babyskydd och när han sitter i den så måste vi dra fram passagerarsätet en hel del (man får plats men det blir lite trångt)".

Ser spontant rätt trångt ut i bagageutrymmet när vagnen är på plats och om man väljer att lasta ovanför insynsskyddet så kolla om det finns uppdragbart lastförskjutningsskydd för det är nog inte så skoj när lasten flyger in i kupén vid kraftig inbromsning/krock. På den tiden när jag hade småbarn med tillhörande barnvagn kändes det som att man aldrig kunde få nog av lastutrymme när man skulle på längre turer. När det begav sig hade jag en Audi A4 Avant (B6) som utan jämförande mätning av utrymme ser ut att ha större bagageutrymme än den på bilden. Så rådet är, underskatta inte behovet av lastutrymme (även om visst behov kan lösas med t ex takbox).

Permalänk
Medlem

Nej, alltså jag har generellt bilar i ish-3 år. Vi pratar om att skaffa barn nästa år, (i slutet på nästa år) så barnet kanske är max 2 år när det är dags att byta bil igen, Ja gillar ju som sagt utrustningen i A klassen, C klassen ipad-liknande plattor som instrumentpanel, dom har ju mer det klassiska, dock som @Forbidden säger så drar ju priset iväg med en C-klass, och den känns inte lika moderniserad invändigt som A-klassen, samt att C-klass karossen är ju "gammal" nu.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Allt är väl en fråga kring hur "kräsen" man är. CLA är väldigt snygg, men den har inte jättelika utrymmen. Baksätet är exempelvis relativt trångt, så med en barnstol där skulle jag tippa på att den främre passagerarstolen får flyttas mer eller mindre max framåt och antagligen ganska högt och upprätt ryggstöd. Så i mina ögon blir den platsen mer eller mindre obrukbar, annat än för relativt små/smidiga personer och under inte allt för långa resor.

Men en rekommendation kan ju vara att gå till en handlare och prova köra fram och upp sätet och se vad ni tycker om det.

Gällande bagageutrymmet så är det relativt stort, men som redan påpekats i tråden så slukar barn-tillbehören utrymme. Att få in en barnvagn såg ju inte ut att vara några konstigheter. Men planerar ni att åka iväg på resa till släkt och vänner så räcker det inte med en barnvagn. Då ska ni kanske få med en resesäng, leksaker, packning, etc. Då har jag lite svårt att se att utrymmet i en SB skulle räcka. Men allt beror som sagt på vad man har för personlig preferens. Min syster med familj har en V60 (första generationen) och har just nu två små barn, och de tycker de fungerar bra, medans jag har en kompis som har ett barn och också en V60, han tittar däremot på att byta och är då inne på V90 eller XC90 för att slippa packningstetris varje gång man ska iväg.

Gällande C-klass, i kombination med hybrid, så får man ta i beaktande att batteriet är lite sent påtänkt och "intvingat" så att det sticker upp som en liten klump i mitten av bagageutrymmet (samma på E-klass). Så man har inget plant lastutrymme.

Permalänk
Medlem

Vi har en CLA Shooting Brake 2018, 220d (AMG stylad)
Numera optimerad med lite mer hästar och vridmoment.
Riktigt skön bil måste jag säga.
Vi hade en Saab 9-5 kombi tidigare och den hade mer lastutrymme än CLA'n så det saknar jag lite, men man får vara kreativ i packningen...

Permalänk
Medlem

köpte en audi a6 när vi skulle få barn, med bakvänd babyskydd bak blir där inte mycket plats till passagerare fram. Shooting break har ju väldigt speciellt utrymme bak, kan tänka mig att där får plats en vanlig barnvagn men inte mer.. I vår audi kan vi storhandla och ha med barnvagn väl när man har barn så föredrar man plats framför lull lull (enligt mig).

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Ska till mercedes på torsdag o jämföra lite men de kan bli en cla 😁

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Föreslår att du testkör eftersom A-klassen numera är framhjulsdriven. Det är mycket det som göra att A är billigare. Alla större modeller är enligt tysk tradition bakhjulsdrivna. Själv uppskattar jag bakhjulsdrivet. Kör själv E-klass. Men samtidigt har framhjulsdrivet blivit mycket bättre på senare tid med hjälp av avancerad kraftfördelning.

A-klass har varit framhjulsdriven ända sedan den (in)famösa "Vältklasse". Senare modeller har dock gått att få med fyrhjulsdrift också. Även B-klass och derivat är framhjulsdriven med möjlighet att välja fyrhjulsdrift.

Permalänk
Medlem

Har provkört CLA och äger själv en C-klass.
För min del är cla alldeles för liten med barnvagn och barnstol.
Tycker även min c-klass är på gränsen faktiskt för att kännas smidig när det kommer till packning och att ha bra med utrymme i framsätet och att slippa köra fram det något extremt mycket för att få in barnstolen bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Har provkört CLA och äger själv en C-klass.
För min del är cla alldeles för liten med barnvagn och barnstol.
Tycker även min c-klass är på gränsen faktiskt för att kännas smidig när det kommer till packning och att ha bra med utrymme i framsätet och att slippa köra fram det något extremt mycket för att få in barnstolen bakom.

Okej, jasså. Ja jag vet inte. Det är svårt de där. Dock känns det skit att köpa en gammal kaross i C-klass nu, och den har inte alls de morderna med plattor som displayer och hastighetsmätare. Så de lutar nog åt en CLA.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Hej!

Jag tänkte beställa mig en ny bil i dagarna. Jag har idag en Mercedes A-klass coupe som jag har varit väldigt nöjd med i snart 3 år.
Sedan jag köpte denna så har mycket hänt, jag har träffat tjej, blivit sambo och nu har vi börjat prata om barn.
Så nu funderar jag på en likadan igen fast en kaross nyare samt en kombimodell av den.
Jag tänkte kolla om det är någon här som har erfarenhet av shooting brake-modellen när det kommer till bagageutrymme för barnvagn och lastutrymme osv.

Alternativt är att man kollar på en C-Klass, men jag tycker den nya CLA modellen är så förjordat snygg i interiör osv.

Tacksam för svar

Tycker min ML kan kännas lite trång när man skall i med vuxna och ett knippe ungar med allt som behövs till det.
Och det syns ju tydligt på "bloggen" du länkade till hur trång CLA'n är.
Den sluttande rumpan gör ju att gapet ser stort ut, men du kan inte stänga skuffen.
Första resan till IKEA och kriget är ett faktum
Inte en chans att jag skulle kört på nånting mindre än en e-klass när det handlar om en familjebil.
Om det nu måste vara en Mercedes, andra märken är ju betydligt mer praktiska (åker själv bara Merca).

Mitt tips är att lugna dig till det faktiskt är dags.
Det är ju inte så att det är brist på bilar i Sverige.
Och utnyttja alla former av lånebilar, leasing hyrbil etc. för att få en bättre bild av hur en bil faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nej, alltså jag har generellt bilar i ish-3 år. Vi pratar om att skaffa barn nästa år, (i slutet på nästa år) så barnet kanske är max 2 år när det är dags att byta bil igen

Baserat på detta fungerar garanterat en CLA SB alldeles utmärkt, men ni måste vara medvetna om att det kommer vara en kompromiss utrymmesmässigt och om det är värt det kan bara ni avgöra. När ni byter bil om några år kommer ni garanterat välja något lite rymligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Baserat på detta fungerar garanterat en CLA SB alldeles utmärkt, men ni måste vara medvetna om att det kommer vara en kompromiss utrymmesmässigt och om det är värt det kan bara ni avgöra. När ni byter bil om några år kommer ni garanterat välja något lite rymligare.

Ja men absolut, dock vet jag inte vad jag skulle vilja ha istället, jag kan som sagt tänka mig en C-klass också, ska kolla på båda på torsdag o jämföra, men absolut, ska du ha fullt utrymme, då blir det ju en prisfråga istället, då behöver du slanta upp ganska duktigt mycket mer. Samtidigt som jag trivs väldigt bra med Merca.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det är en snygg bil du funderar på men efter nu tredje barnet så har min prioritering på bil ändrat sig. Stor kombi kommer man långt med men fasen vad smidigt det är att packa in familj, barnvagn och all packning i tex touran, sharan, alhambra, s-max. (har provkört och super för familjen och packning, men tråkig komfort och allmänt tråkigare att köra)

Har just nu en Lexus rx400h som funkar med babyskyddet (2månaders bebis) och 3åring + 7åring i baksätet.
Men är rädd att jag måste byta till nån av ovan nämnda bilar när bebis blir runt 9-12månader då det är en stor bakåtvänd stol som ska ersätta babyskyddet (förutom då de andra barnens stolar).
Hejdå komforten från Lexusen och välkommen parkbänk 😆

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Det är en snygg bil du funderar på men efter nu tredje barnet så har min prioritering på bil ändrat sig. Stor kombi kommer man långt med men fasen vad smidigt det är att packa in familj, barnvagn och all packning i tex touran, sharan, alhambra, s-max. (har provkört och super för familjen och packning, men tråkig komfort och allmänt tråkigare att köra)

Har just nu en Lexus rx400h som funkar med babyskyddet (2månaders bebis) och 3åring + 7åring i baksätet.
Men är rädd att jag måste byta till nån av ovan nämnda bilar när bebis blir runt 9-12månader då det är en stor bakåtvänd stol som ska ersätta babyskyddet (förutom då de andra barnens stolar).
Hejdå komforten från Lexusen och välkommen parkbänk 😆

Haha jag hör dig! Detta kommer ju bli vårat första barn, så frågan är om inte en CLA kommer fungera iallafall då. (till 1 barn)
Får man mer behöver man väl byta, men känns otroligt ovärt att köra en SUV eller ett hangarfartyg för ett barn

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Efter provkörning och diverse tester, så landade valet på att beställa en CLA Shooting Brake

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Grattis till bilköpet! Den är snygg!
Jag säger passa på och ta ett par år till och njut av bil, frun/sambon, friheten samt "öva" lite till.
Hade en BMW 335 E91 när det begav sig. Älskade bilen och valde att ha kvar den. Allt går ju såklart men tittar man bakåt så var det ibland både trångt och krångligt.
Egentligen som trängst det första halvåret när liggdelen skall med och ALLT annat som anses nödvändigt. Sen blir det trängst för den som inte kör när man vänder stolen.

Permalänk
Rekordmedlem

Välj en EQV om det tvunget måste vara MB.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en sak att få in alla prylar och stolar, en annan omständighet är att när väl bebisen sitter så händer det inte sällan att han/hon blir ledsen. Av det skälet sitter alltid min fru bak i bilen, så att hon kan trösta och underhålla barnet när skiten träffar fläkten. Av det skälet har vi kollat mycket på benutrymme i passagerarsätet. Håller med dig att CLA och C-storleken generellt är attraktiv på flera sätt, men de är rätt små imo. Hursomhelst, om det är nån gång ni ska rocka en så kör nu. Lycka till och stort grattis!

Permalänk
Medlem

Ja alltså, vi kommer ju ha bilen drygt 1 år innan vi får barnet, så vi får väl njuta av det innan då ja lite trångt kommer det att bli, men vafasen den gick gött och är jävligt snygg, så det fick bli så Men som ni säger, bilen efter det kanske blir en större modell

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Välj en EQV om det tvunget måste vara MB.

Eller också köper man två stycken av den bil frågeställaren var intresserad av. Bör gå ungefär på ett ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Eller också köper man två stycken av den bil frågeställaren var intresserad av. Bör gå ungefär på ett ut.

Men det är allt mycket svårare att lasta och köra 2 småbilar jämfört med en större familjebil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det är allt mycket svårare att lasta och köra 2 småbilar jämfört med en större familjebil.

Yes, precis

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

När CLA:n gjort sitt har du förmodligen också möjlighet att köpa en väldigt fin, lätt begagnad, GLC för ungefär samma pris som en ny CLA.