Silverstone ST45SF-G – nätaggregat för SFX

Permalänk
Medlem

Sakta men säkert börjar PSU marknaden bli intressant.
Trevlig format på denna PSU dock hade jag helst sett en 250 Wattare Gold.
Saknar dock en viktig testparameter: [10% belastning]

felstavningar
Permalänk
Medlem

Förbenat synd på fläktljudet - väldigt trevlig gulligt litet agg annars!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog tills det kommer bättre modeller. Fläkten förstör allt. En 92mm-fläkt med traditionella 25mm djup borde gå att pressa in, tillsammans med en ordentligt justerad fläktkurva.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ett guld agg SFX med 450Watt seriöst. Varför bygger de små lådor bara för att folk skall dunka i fulllängdskort och pressa watt systemen. Summan blir att fläkten blir högljud på den lilla fläkten i den turbulenta SFX och än värre fläkten på fulllängdskortet.

Själv skulle jag vilja ha ett passivt GOLD SFX 300Watt som jag aldrig andvänder 200Watt på och ett passivt grafikkort.
Men jag valde ett micro-ATX och ett ATX passivt, PCI-E grafikkort passivt i min HTPC låda så jag är nöjd.

Dock tycker jag att Fortress FT03-mini är skitsnyggt och stilrent. Men att smacka in ett SFX nätagg med fläkt och ett fulllängdskort skulle jag personligen aldrig göra.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Ett guld agg SFX med 450Watt seriöst. Varför bygger de små lådor bara för att folk skall dunka i fulllängdskort och pressa watt systemen. Summan blir att fläkten blir högljud på den lilla fläkten i den turbulenta SFX och än värre fläkten på fulllängdskortet.

Själv vill jag ha ett passivt GOLD ATC 400Watt som jag inte ens andvänder 200Watt på och ett passivt grafikkort om jag skulle bygga för att få ner ljudet. Men jag valde ett micro-ATX och ett ATX passivt, PCI-E grafikkort passivt i min HTPC låda så jag är nöjd.

Dock tycker jag att Fortress FT03-mini är skitsnyggt och stilrent. Men att smacka in ett SFX nätagg med fläkt och ett fulllängdskort skulle jag personligen aldrig göra.

Bygger just en burk
Lian li q25 låda bl.a
asus H77 itx mobo
corsair dominator (16gb 1600mhz)
asus 7770 gfx.
kontors dator, yes lite overkill
men till poängen:
ANTEC EARTHWATTS EA-450 PLATINUM 450W
riktigt nice!
icke modulärt dock
men va inte allt för mycket onödigt kablage
förstår dock än idag inte poängen med floppy kontakter!

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det gör Silverstone egna nätaggregat.
Första jag tänkte på är att klistermärket var misstänkt likt Seasonic X-serie, så hoppas de inte blir stämda för det här.

Intressant formfaktor men högljuddheten som Jonas nämnde är en dealbreaker för min del...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Som jag förstått det gör Silverstone egna nätaggregat.

Näe, de shoppar nog hos större OEM:er som de flesta andra märken såvitt jag vet.
Enligt den här sidan så är det här agget ett Enchance bygge:
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page998.htm
(förra 300 och 450Wattaren var FSP såvitt jag vet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Näe, de shoppar nog hos större OEM:er som de flesta andra märken såvitt jag vet.
Enligt den här sidan så är det här agget ett Enchance bygge:
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page998.htm
(förra 300 och 450Wattaren var FSP såvitt jag vet)

Där ser man, tack för länken.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Men, jag trodde det var en universiell sanning att ett nätagg har högst verkningsgrad vid ca 50% belastning...
Att denna har högst v.g. vid lägst och sen bara sjunker får mig att känna att dom byggt den annat sätt än brukligt, men det är säkert bara min fantasi. Konstigt är det dock!

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

Bygger just en burk
Lian li q25 låda bl.a
asus H77 itx mobo
corsair dominator (16gb 1600mhz)
asus 7770 gfx.
kontors dator, yes lite overkill
men till poängen:
ANTEC EARTHWATTS EA-450 PLATINUM 450W
riktigt nice!
icke modulärt dock
men va inte allt för mycket onödigt kablage
förstår dock än idag inte poängen med floppy kontakter!

Finns vissa LED belysta fläktkontrollers och annat som andvänder floppy strömkontakten. Men rent generellt, nej, onödigt. FSP skickade med en molex (5.25") ström till floppy ström som bara kommer ligga och damma i lådan. Jag har en USB IBM floppy (TEAC) för mina servers där jag lägger drivrutiner för kontrollerkort på som andvänds för installation på inbyggda floppys i servers.

Problemet är att floppy tappar information med tiden, speciellt om de ligger nära elfält (magnetfält). USB minnen är ju bra nu förtiden. Ett 32GB för 199:- kostar de nu. Kom ihåg när jag köpte mina första 8MB USB minnen som var stora som jag vet inte vad

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

För den som vill ha ett modulärt SFX agg men undvikit detta agg pga den höga fläktvolymen bör nu utvärdera detta agg igen!

http://hardforum.com/showpost.php?p=1040030040&postcount=309
Silverstone har släppt en version 2.0 med ca 300rpm lägre varvtal vid idle och ca 200rpm lägre varvtal vid medelbelastning! (vid maxlast är varvtalet detsamma)
Förut varvade fläkten nästan 1800rpm vid idle, men nu är det istället drygt 1300

Det ska finnas en klisterlapp på lådan och på agget som säger v2.0 på de nya aggen, och de bör redan finnas i butik även i Sverige såvitt jag förstår.

Nya grafen finns även på Silverstones egen hemsida:
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=342
(längst ner under special features)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

För den som vill ha ett modulärt SFX agg men undvikit detta agg pga den höga fläktvolymen bör nu utvärdera detta agg igen!

http://hardforum.com/showpost.php?p=1040030040&postcount=309
Silverstone har släppt en version 2.0 med ca 300rpm lägre varvtal vid idle och ca 200rpm lägre varvtal vid medelbelastning! (vid maxlast är varvtalet detsamma)
Förut varvade fläkten nästan 1800rpm vid idle, men nu är det istället drygt 1300

Det ska finnas en klisterlapp på lådan och på agget som säger v2.0 på de nya aggen, och de bör redan finnas i butik även i Sverige såvitt jag förstår.

Nya grafen finns även på Silverstones egen hemsida:
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=342
(längst ner under special features)

Crap! Jag som köpte mitt för en vecka sedan
Undrar om det ens finns nån rimlig möjlighet att man kan modda styrelektroniken på V1 i efterhand för att sänka varvtalet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Crap! Jag som köpte mitt för en vecka sedan
Undrar om det ens finns nån rimlig möjlighet att man kan modda styrelektroniken på V1 i efterhand för att sänka varvtalet.

Har du dubbelkollat vad som står på ditt nätagg och på lådan? Du kanske har ett v2 redan

Tror det är svårt att modda elektroniken. Antagligen enklare att byta fläkten istället.
(Eller att vara jobbig kund och försöka returnera varan...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Har du dubbelkollat vad som står på ditt nätagg och på lådan? Du kanske har ett v2 redan

Tror det är svårt att modda elektroniken. Antagligen enklare att byta fläkten istället.
(Eller att vara jobbig kund och försöka returnera varan...)

Behövde inte ens kolla, kortsluta grön/svart kabel och lyssna i några sekunder räckte ganska bra.
Men jo, det är ettan. V1.1 tillåmed.

Fläkten är redan bytt, och tja den är betydligt tystare än originalet, men det höga varvtalet gör ändå att den inte matchar dom tystaste nätaggen på marknaden.
Tröttnar jag helt på den får jag stoppa in en egen tempsensor + pwm-drivare.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*