Socialdemokraterna vill införa ID-krav på sociala medier

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Du får ju säga vad du tycker fast det skulle finnas bank id!

Det funkar inte så, det vet du också.
Säger du något som inte är accepterat inom de normer politiker och medier förmedlar för tillfället kommer det finns tokar som kommer ringa din arbetsgivare och liknande, för att få dig kancellerad.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunk:

Tycker det vore fantastiskt. Sker extremt mycket mobbing och sprids skit som folk aldrig blir dömda för då det är anonyma/nya konton.

Håller med, tycker man ska göra skillnad på sociala medier och internet i stort. Det är skillnad på Fejjan och någe random chat forum.

Så jag ser inte problemet, klockrent förslag!

Permalänk
Skrivet av SotarnAnton:

sikken baksmälla!

Mmm det kan man ju minst tycka

Detta är nog det roligaste som hänt på väldigt länge.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Killgissar på att alla partier har eller har haft "trollfabriker" i olika utsträckningar, kålsupare allihopa

Bäst är ju när Strandhäll glömmer byta konto, modern klassiker

Permalänk
Medlem

En viktig skillnad här är: du kanske fortfarande kan vara anonym jämtemot andra användare på plattformen, men plattformen kan förhindra dubbla konton och ryska troll och polisen kan veta vem du är när du trakasserar folk.
För vi kan väl alla hålla med om att mängden olaga hot på twitter är helt fruktansvärd?

Permalänk
Medlem

Den meningen förstörde för partiet resten av mitt liv iaf, nu är det bara 6 partier kvar att välja. Vi skall icke ha sånt här i Sverige. Eller ens EU för den delen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske skulle kunna leva med att man måste identifiera sig vid skapande av konto, men att det sen inte visas när man väl är inloggad och gör inlägg.

Då kan polisen göra sitt jobb genom att kontakta den som driver webbsidan, men gemene man kan inte se vem jag är.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Socialdemokraterna kommer arbeta för att ”begränsa anonymiteten på internet”

Ytterliggare ett steg mot ett totalitärt samhälle, Wiho!

Tycker de e skit bra, skillnad på att håna och förminska eller rent av mobba tex i ett forum på Sweclockers en på Fejjan som är sociala medier.

Tycker det är helt ok me Id krav så att polis anmälda konton kan identifieras och knytas till person som får ta ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ja, låt trollfabriken vara...

Vilken trollfabrik..? Du menar satir och humorsidorna? Är nyfiken på vilken typ av humor och satir som S vill tillåta i sitt "kina" samhälle? Mest så att jag inte får KGB,Stasi,SS eller liknade organisation på mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

Troll är bara ett negativt laddat ord för olikhetstänkande. Bara för att man stödjer ryssland, trump eller sd så är man ett troll.

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

Internet ska förbli fritt och anonymt. Troll är bara ett negativt laddat ord för olikhetstänkande. Bara för att man stödjer ryssland, trump eller sd så är man ett troll. Jag tycker folk ska skärpa sig och fatta som det var förr att inte ta illa upp för internet är just internet. Sen när det gäller mordhot och sånt. Sånt är olämpligt men fortfarande kan man skriva anonyma brev. Så problemet är inget nytt

Hur menar du att internet inte är fritt om inför id-krav?
Jag är väl fri att säga och skriva vad jag vill ändå?

Jag tror du missar poängen; påverkansoperationer är ett faktum och sker dygnet runt.
Vissa av dem är öppna andra mer dolda.
Jag tror att folk skulle inte vara så hätska och hatiska om man på något sätt kan spåra upp avsändaren.

På internet har de flesta glömt bort devisen "tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Sämst förslag. De borde anställa någon som kontrollerar deras korkade förslag innan de går ut till media med dem.
Gång på gång så föreslår de något som endast påverkar det vanliga samhället och kringgås av de som de säger sig vilja stoppa.

Men är ju inte förvånande. De tycker ju ChatControl 2.0 är ett bra förslag också.

Skulle inte säga nej till ett lagförslag som förhindrar ett svenskt riksdagsparti från att skapa trollkonton och sprida hat och desinformation. Men dra inte in hela svenska folket i era draman.

Japp är ju det enda partiet som inte kan se bortom fördelarna med ChatControl 2.0. För vi ska ju även göra det straffbart att vara kriminell på nätet också.... 🤦‍♂️ är deras andemening.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Vi har redan en form av CBDC idag, visst kan det bli värre så man har negativ ränta på sina sparkonton. Sen så är ekonomin grovt centralplanerad av Riksbanken, ett tydligt exempel på det är hur de använder räntan inte för att det ska bli lönsammare att spara och planera ekonomin utan pengarna ska succesivt förlora köpkraften så man känner att man måste spendera dem.

Lycka till att leva i Sverige utan en bank idag.

Med äkta CBDC kommer de att kunna tvinga oss att spendera pengar så som de vill..med olika incitament typ att du måste köpa något "grönt" alternativ annars förlorar man sin kreditvärdighet och i det långa loppet tillgång till sina digitala pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur vet man om t.ex. en affär behandlar alla lika om man inte kan handla av dom anonymt?
Kolla klipp som Beve Sturke på YouTube, där en kunnig person låtsas köpa som en vanlig Svensson och se hur man blir behandlad.
Edit: länk https://www.youtube.com/watch?v=PTni-Vfrf9c&list=PLIDq52ViG5_...

Fattar verkligen inte vad detta inlägg har med tråden / ämnet att göra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Det funkar inte så, det vet du också.
Säger du något som inte är accepterat inom de normer politiker och medier förmedlar för tillfället kommer det finns tokar som kommer ringa din arbetsgivare och liknande, för att få dig kancellerad.

Det är ju sjuk överdrivet rädsla.

Det måste börja bli mer uppstyrt visa delar av internet,

Permalänk
Medlem

Jag är så gammal att jag minns att S på 80-talet ville förbjuda paraboler (för tv) så att folk inte skulle kunna titta på utländska program. Sossarna har alltid sett de som problematiskt när folk inte gör och tycker som sossarna med tillbehör (SVT...) vill.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Det är roligt när det går bra för svenska utvecklare men fattar dom inte att Helldivers är satir, inte en instruktionsmanual.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är ju sjuk överdrivet rädsla.

Det måste börja bli mer uppstyrt visa delar av internet,

Det är inte överdrivet. Tvärtom är det vanligt med att vänsterfolk ringer arbetsgivarna och upplyser om att nån anställd är aktiv i SD.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Står fast vid att "sociala medier" borde förbjudas.

Skulle varit intressant att se hur samhället sett ut om vi stannat vid IRC/E-post-stadiet vad gäller kommunikation över internet. Hur skulle exempelvis de ideologiska klyftorna mellan två särskilt stora politiska block sett ut på andra sidan Atlanten?

Ska man vara frank kan man säga att "sociala medier" är farliga - inte bara för att gemene man kan sitta anonym och sprida skit omkring sig, utan för att även politiker själva kan sitta och sprida skit omkring sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det är ju sjuk överdrivet rädsla.

Det måste börja bli mer uppstyrt visa delar av internet,

Nej. Vi har sett det hända många gånger förut.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Det är inte överdrivet. Tvärtom är det vanligt med att vänsterfolk ringer arbetsgivarna och upplyser om att nån anställd är aktiv i SD.

Jag har nog aldrig hört någon nämna meningen "Visste du att person X röstar på parti Y" mer än när det gäller SD eller kanske MP. Så jag får nog hålla med där.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Man behöver inte vara begåvad för att blir politiker, hon tycker det är helt okej att lila Sverige ska ha stark ID kontroll på nätet men resten av världen behöver det inte, det kommer ändå inte hjälpa mot alla i u-länder som försöker blåsa än på Facebook marketplace.

Tycker det ändå räcker med att många sidor redan nu kräver bankid, Blocket är på gång att tvinga på alla det.
Om jag skulle behöva använda mitt riktigt namn så kommer jag behöva utså massa hot igen.

Permalänk
Medlem

och där kom anledningen till hela "trollfabrik"-snacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Hon kan säkerligen konsultera med Xi jinping om hur det kan införas...

Nee, bedrövligt förslag...Yttrandefriheten är inte till för åsikter som är bekväma.

Utan att lägga någon värdering i förslaget i sig, men hur exakt hindrar detta din yttrandefrihet mer än att du behöver stå för vad du häver ur dig? Folk tenderar att vara snabba på att säga att man får stå för sina handlingar och dess konsekvenser, men detta gäller tydligen inte vad man häver ur sig på internet?

Har man inte "bollarna" att stå för sin obekväma åsikt känns det rätt tvivelaktigt hur stark/övertygad man är om den åsikten.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Sämsta idén jag någonsin hört. Varför tävlar bägge sidorna i vårat politiska spektrum om vem som kan snabbast skapa Kina 2.0? Mer kontroll är absolut inte rätt väg att gå.

Fast är det verkligen det? Facebook, tiktok osv osv är så EXTREMT skadligt för dom yngre just nu att man som förälder inte kommer kunna göra något annat än att höka över dom och man kommer bli konstant hatad då "deras vänner får juuh"

Sen tänker jag på dom säkert miljoner med kronor som folk blir lurade på varje år av annonser på Facebook och liknande med lite tur även kan sjunka en aning.

Liksom måste du promt vara anonym på Facebook då är det väll bara att skippa Facebook?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dool:

Jag är så gammal att jag minns att S på 80-talet ville förbjuda paraboler (för tv) så att folk inte skulle kunna titta på utländska program. Sossarna har alltid sett de som problematiskt när folk inte gör och tycker som sossarna med tillbehör (SVT...) vill.

Var det inte en myt? Har hört den förr men inte lyckats hitta något konkret. Var dock ett tag sedan jag letade

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vad är en trollfabrik i detta fall?
Är inte all massmedia trollfabriker, de framför sin sanning med envägskommunikation och åsikter som inte passar in är fel.
Den så kallade pressetiken är i högsta grad en trollfabrik där några få bestämmer vad som är rätt eller fel.

"Ett samhälle som ger upp lite frihet för att vinna lite säkerhet förtjänar varken eller och kommer att förlora bägge"
- Benjamin Franklin

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det kan ju vara bra om man har med exakt varför MPF har anmält programmet hellre än att bara ta med en rubrik. Då framgår det att anmälan inte är så dramatisk, men verkar vara väl befogad trots allt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/myndigheten-anmaler-tv4s-k...

Ja, verkligen befogat. Det eftersom flera som bråkat om den så kallade trollfabriken har hänvisat till just vad myndigheten påstods ha sagt det hela. Arga Magda trodde ju det i alla fall i debatten Jimmie när hon inte ville svara på några frågor utan bara hänvisade till att MPF hade sagt si och så.

Hoppas verkligen inte att dom lyckas sopa den här under mattan nu sett till när TV4s granskning börjar granskas.

Trollen spricker i solen sägs det och vi får nog fråga oss vilken sida det är som är troll här.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Precis!

Nivå 2, om man kan lösa det på ett säkert och smidigt sätt tror jag löser ganska mycket. Även om man är publikt anonym så vet man om att det går att hitta vem man är relativt enkelt och förhoppningsvis får man bort dom grova sakerna men att man ändå vågar skriva saker som är inom lagens gränser. Problemet är ju såklart dom åsikter man för fram nu som senare blir olagliga eller ses som förkastliga (opinionen har ju en tendens att vända).

Så vem ska äga kopplingen, och vem ska kunna knyta ihop ett anonymt konto med den riktiga identiteten? Hur säkerställer man att denna information aldrig kan komma på villovägar? Hur säkerställer man att man inte senare inför nya lagar som breddar nyttjanderättigheten, och så vidare?

När det gäller nivåsystemet, så är risken stor att folk kommer blockera allt från nivå 1 och kanske även nivå 2, vilket gör det mycket svårare för viktig information som inte passar i vanliga kanaler att nå fram. Om man anser att åsiktskorridorerna är starka idag, så lär de bli ännu starkare med en sådan här lösning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Utan att lägga någon värdering i förslaget i sig, men hur exakt hindrar detta din yttrandefrihet mer än att du behöver stå för vad du häver ur dig? Folk tenderar att vara snabba på att säga att man får stå för sina handlingar och dess konsekvenser, men detta gäller tydligen inte vad man häver ur sig på internet?

Har man inte "bollarna" att stå för sin obekväma åsikt känns det rätt tvivelaktigt hur stark/övertygad man är om den åsikten.

Opopulära åsikter brukar inte ses som positivt. Då är det lättare att man INTE säger något alls och därmed går alltid i den riktning som styrs av den sittande ledningen.
Prova säg något negativt om Putin eller Xi i deras länder om du inte vore svensk tex. Det är nog inte så uppskattat och ett besök är potentiellt på väg hem till familjen.

Vi behöver inte ens prata om extrema åsikter.

På kort sikt är vi inte i närheten av det som nämns men om 20-30-40 år? När alla är vana vid att man inte får säga vad man tycker. Det är ju inte som att Kina stängde ned på en dag utan det har ju pågått under lång tid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.