Ny Tystgående Speldator för 1440p

Permalänk
Medlem

Ny Tystgående Speldator för 1440p

Hej

Jag har suttit och kikat igenom på forumet med olika dator delar för ett pc bygge.
Det jag kommer använda datorn till är främst spel i 1440p då många rekommenderar detta i olika trådar, men kommer även lyssna musik och surfa på nätet och kommer streama ibland också.
Har försökt valt delar som det inte ska vara nå strul med dator och att den inte ska lagga, därför tänkte kunde vara bra med 64gb ram då jag har rätt så mycket saker uppe samtidigt ibland och att nya spel verkar kräva mer ram.

Har valt vad jag tror ska vara rätt så bra komponenter baserat på olika trådar och även gammal tråd jag lade upp för c:a 1 år sedan, men det kan ju ha hänt en del sedan dess tänkte jag.

Uppskattar synpunkter på om det är några delar som bör bytas ut till några andra, har försökt sätta ihop en dator med delar som ska göra datorn tystgående förhoppningsvis då.

Har även kikat på en skärm som jag såg att det var rea på nu
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
Men tar gärna emot mer förslag på även den om det är något mer att tänka på med skärmen också.

Budget är max 35000kr inklusive dator och skärm.

Permalänk
Medlem

Ska du ha ett tyst RTX 4080 så är inte ProArt det rätta valet, titta på Asus TUF, Gainward Phoenix, Inno3d Ichill, MSI Suprim eller kanske Gigabyte Aorus.

Tror Techpowerup gör bra test med noise normalized resultat med många olika märken och modeller.

Gigabyte RTX 4070s Aorus har den absolut mest löjligt stora kylaren av all 4070s kort, osäker om det stämmer för 4080 Aorus korten.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

ASUS TUF/Strix-kort är tystast bland 4080 Super-korten enligt TechPowerUp. Denna PSU är passiv upp till hela 470 W så fläkten kommer inte ens dra igång med det här bygget. Bytte till lite snabbare RAM också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Ska du ha ett tyst RTX 4080 så är inte ProArt det rätta valet, titta på Asus TUF, Gainward Phoenix, Inno3d Ichill, MSI Suprim eller kanske Gigabyte Aorus.

Tror Techpowerup gör bra test med noise normalized resultat med många olika märken och modeller.

Gigabyte RTX 4070s Aorus har den absolut mest löjligt stora kylaren av all 4070s kort, osäker om det stämmer för 4080 Aorus korten.

Skrivet av Alastor Moody:

ASUS TUF/Strix-kort är tystast bland 4080 Super-korten enligt TechPowerUp. Denna PSU är passiv upp till hela 470 W så fläkten kommer inte ens dra igång med det här bygget. Bytte till lite snabbare RAM också.

https://komponentkoll.se/bild/pIwAG.png

Tack för svaren.

Har suttit och kollat på olika youtube jämnförelser och reviews på vissa av korten, men får kika lite mer på olika grafikkort imorgon, såg att det var en del som inte fanns inne för tillfället för beställning.
Är inte så mycket för rgb, men det kanske går att stänga av så det inte lyser eller välja något annat minne som är lika bra?

Permalänk
Medlem

TBH, är vattenkylare overkill / mer ljud än nödvändigt. Köp typ en peerless Assassin istället. Luftkylare = mindre rörliga grejer (ingen pump som kan börja låta) och du kommer aldrig overclocka din processor. Om du vill spendera lite mer finns ju alltid legenden Noctua D15. Vidare har Meshify nog med airflow för att tillåta tyst gång av även en luftkyld 7800x3D. Ditt största problem ljudmässigt kommer alltid vara GPUn i det här fallet.

Men, oavsett vilken kylare du väljer. Glöm inte bort att konfigurera fan-curves! Kan göra vilken dator som helst dödstyst för youtube osv.

Permalänk
Medlem

Ja det går utmärkt stänga av RGB, det gör det på mitt Gigabyte kort, kan ej svara på hur Asus, MSI och andra har det, borde gå med dem med kan tyckas?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaurdios:

Hej

Jag har suttit och kikat igenom på forumet med olika dator delar för ett pc bygge.
Det jag kommer använda datorn till är främst spel i 1440p då många rekommenderar detta i olika trådar, men kommer även lyssna musik och surfa på nätet och kommer streama ibland också.
Har försökt valt delar som det inte ska vara nå strul med dator och att den inte ska lagga, därför tänkte kunde vara bra med 64gb ram då jag har rätt så mycket saker uppe samtidigt ibland och att nya spel verkar kräva mer ram.

Har valt vad jag tror ska vara rätt så bra komponenter baserat på olika trådar och även gammal tråd jag lade upp för c:a 1 år sedan, men det kan ju ha hänt en del sedan dess tänkte jag.

Uppskattar synpunkter på om det är några delar som bör bytas ut till några andra, har försökt sätta ihop en dator med delar som ska göra datorn tystgående förhoppningsvis då.

https://komponentkoll.se/bild/NkaNO.png

Har även kikat på en skärm som jag såg att det var rea på nu
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
Men tar gärna emot mer förslag på även den om det är något mer att tänka på med skärmen också.

Budget är max 35000kr inklusive dator och skärm.

Du skulle nog kunna hitta en Liquid Freezer III för samma peng om du är intresserad av det.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Anses detta bygge vara lika tyst eller tystare?