Test: Anno 2070

anno2070.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Anno 2070

Utvecklare

Related Designs

Genre

RTS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-11-17

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2 GHz eller motsvarande

  • Grafikkort (512 MB) med stöd för DirectX 9.0C

  • 2 GB RAM

Med Anno 2070 tar Related Designs sin historiska spelserie in i framtiden. Titeln utspelar sig efter att polarisarna smält och översvämmat stora delar av världen. I vad som närmast kan liknas en kombinerad RTS och stadsbyggarsimulator tar spelaren kontroll över en av tre spelbara fraktioner med målet att dominera de få landsmassor finns kvar. Spelets grafikmotor har putsats upp från föregångarna och har numera DirectX 11-stöd som ger en helt klart vassare visuell upplevelse.

För prestandamätningen används introduktionen till första uppdraget i spelets demoversion, där mängder av realtidsrenderade objekt sätter ordentlig press på systemet. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran Fraps.

Anno 2070 är utan tvekan ett av de tyngsta RTS-titlarna som finns ute just nu och är definitivt ett spel som lirar fint ihop med AMD:s GCN-arkitektur. Radeon HD 7870 kan med god marginal masa sig förbi Nvidias värsting Geforce GTX 580 samtidigt som det nästan kommer ikapp det dyrare Radeon HD 7950. Modellen presterar ungefär 30 procent bättre än Geforce GTX 570.

Radeon HD 7850 landar på nästan samma resultat som det dyrare Geforce GTX 570. Nykomlingen kan plocka ut en prestandafördel på cirka 28 procent i jämförelse med Geforce GTX 560 Ti.

Med upplösningen inställd på 2560 x 1600 pixlar ökar Radeon HD 7870 avståndet till Geforce GTX 580 och har nu en prestandafördel på cirka 17 procent. Kortet fortsätter att hålla ett respektabelt försprång över Geforce GTX 570 med dryga 29 procent bättre prestanda.

Radeon HD 7850 får i den höga upplösningen chansen att med en liten marginal gå om Geforce GTX 570. Modellen presterar även dryga 37 procent bättre än Nvidias Geforce GTX 560 Ti.