Kontroverserna kring DICE senaste speltitel Star Wars: Battlefront II har varit många och mycket fokus har legat på spelets betalningsmodell. Detta har i sin tur lett till en diskussion om priser på spel i allmänhet inom branschen, där många menar att den ökade förekomsten av mikrotransaktioner är en konsekvens av billigare spel.

Enligt marknadsanalytikern Evan Wingren är reaktionen mot Star Wars: Battlefront II överdriven och menar att utgivare inte tar för mycket betalt, utan snarare det motsatta. Kunderna betalar för lite för nya spel, sett till hur många timmar underhållning de erbjuder.

Gamers aren't overcharged, they're undercharged [...] If you take a step back and look at the data, an hour of video game content is still one of the cheapest forms of entertainment. Quantitative analysis shows that video game publishers are actually charging gamers at a relatively inexpensive rate, and should probably raise prices.

Wingren menar att om en kund köper ett spel för 600 kronor och spenderar ytterligare 200 kronor per månad på mikrotransaktioner, samt spelar cirka 2,5 timmar per dag i ett år innebär detta en snittkostnad på 4 kronor per timme. Han jämför detta med 6 kronor per timme för betal-TV och 30 kronor per timme för en biofilm.

Det har tidigare rapporterats att flera investerare oroat sig för att kontroversen kring mikrotransaktionerna ska påverka försäljningen för Star Wars: Battlefront II. Enligt Wingren är det nu marginellt mer sannolikt att speltiteln inte kommer upp i de 13 miljoner sålda exemplar som det talats om på förhand.

Källa: CNBC