Inlägg

Inlägg som BlasteRs har skrivit i forumet
Av BlasteRs

För er som är intresserade av hur vi jobbar rent tekniskt med utvecklandet av spelet (i form av content), kan kolla på en av våra senaste videos som är ett ihopklipp av en Stream, där vi skapar en Boss från scratch, med hjälp av verktygen vi utvecklat.

Vi hade en tävling i Discord där folk fick skicka in concept på bossar, så valde vi en och skapade den live under en 4-timmars stream. Detta är ett ihopklipp av det. Där är även en bra Q&A i slutet av videon!

Av BlasteRs

Steam Nextfest

Hej Hoj!

Tänkte slänga upp en liten uppdatering här
Vi kommer vara med på Steam Nextfest nu i Februari, och kommer ha en öppen speltest under tiden.

Vi har också en planerad stress-test nästa helg (3-5 Februari) som är öppen för alla discord medlemmar.

Vi släppte nyligen lite founder packs som är tillgängliga till release, men de ger inga förmåner och inte heller tidig access till spelet, utan är bara till för dem som vill ge sitt stöd och få ett eller annat kosmetiskt vid release.

https://cdn3.xsolla.com/files/uploaded/196166/414b079b4f06a42865...

Om du inte sett vårt projekt tidigare men tycker det ser intressant ut, hoppa in i våran discord, där är vi väldigt aktiva

Vi är på banan till vår planerade Release i April, så om du hellre vill testa hela spelet så kan du vänta och hoppa in tills dess, annars är ni välkomna att testa spelet under de öppna testerna nu i Februari <3

Peace!

Av BlasteRs

Jag har använt Copilot med Rider nu ett bra tag. Nu kostar Copilot en liten summa i månaden men jag tycker det är värt varje krona.

Den är en utmärkt assistent, och när jag vet att jag kommer behöva skriva ett kodblock som är rätt generellt ber jag bara Copilot skriva det åt mig.
Att den slutför kod sparar också en väldans massa tid. Oftast räcker det man börjar skriva lite så vet den precis vad jag vill göra, och räcker med ett TAB så är allt skrivet. Ibland döper den såklart saker lite fel o så men även om du måste ändra dessa så sparar du oftast tid.

Är väldigt imponerad av Copilot, även efter ca 8 månaders användning imponerar den på mig dagligen.

Av BlasteRs

Vi visades på OTK Expon, här är ett utdrag från det.

Av BlasteRs

Vill bara passa på att skriva här att vi planerar en stor öppen alfa-test den 22a April, som kommer köras i en månad.

Om ni wishlistar spelet här
https://store.steampowered.com/app/1277920/Ethyrial_Echoes_of...
Så kommer ni kunna hoppa in i testet så fort vi släpper det. Det är en gratis test.

Vi har kommit väldigt långt på spelet senaste året, och vi är stolta över vad vi åstadkommit.

Hoppas jag ser er i spelet den 22a!

Peace!

Av BlasteRs
Skrivet av Ravnit:

Lol! Roligt att hitta denna tråd! Ser kul ut 😂

Tack! Lite dålig på att uppdatera här, men följ gärna våran Discord om du vill hålla dig uppdaterad på vad vi gör !

Av BlasteRs
Skrivet av baldakin:

Väldigt imponerande!
Har precis sträckläst tråden under två dagar och det är fascinerade vilken resa du gjort.

Fantastiskt 🙌

Kommer helt klart testa spelet även om jag personligen inte är en fan av pvp. Men vad gör man inte när man saknar spel (mmo) som faktiskt bjuder på risk/belöning

Kul att du finner det intressant! Vårat spel är ju inte inriktat specifict på PvP. Vi siktar inte på en värld likt Albion där alla springer omkring och attackerar varandra till höger och vänster. Att attackera någon i den öppna världen utanför Arenor / Dueller är tillåtet, men reglerat genom konvekvenser. Hårda konsekvenser!

Vi försöker faktiskt avskräcka olaglig PvP så mycket vi kan. Vi tycker det är viktigt att den finns; du ska ha friheten att attackera någon om du vill, men man får leva med konsekvenserna.
Tanken är att det ska ge spelet en högre risk.

Huvudmålet med spelet är en bra story, och massvis med quests, dungeons och roliga bossar.

Av BlasteRs
Skrivet av Extrapaj:

Hur går det?

Det var väldigt länge sedan jag skrev här, så tack som påminner mig om denna tråden

Det går väldigt bra! Vi har kommit en lång väg sen senaste uppdateringen jag skrev här på Sweclockers.
Vi har döpt spelet till något mer permanent: "Ethyrial, Echoes of Yore". Nu arbetar vi hårt inför en stängd alpha-test den 17 september.

Vi har ett forum där vi försöker skriva lite devlogs om du är intresserad !
https://www.ethyrialmmo.com/

Denna tråden uppdateras dåligt, men hoppa in på våran Discord om du vill diskutera något, eller har några frågor. Vi driver det mesta därifrån.

/Robin

Av BlasteRs
Skrivet av jackofaces1:

Mycket spännande!

Har spelat Runescape till och från under hela min uppväxt samt även köttat på när old-school släpptes (för mycket tid, "maxad" båda gångerna) men tappat suget lite med de senaste uppdateringarna. Tibia körde jag mer casual runt 2008 när spelarbasen växte till sig.
Kändes som titlar/en genre som inte kommer ersättas innan jag läste denna artikel.
Så hoppas verkligen spelet lyckas dra till sig en spelarbas som håller spelet vid liv en tid framöver!

Håller även tummarna på att man får chansen till att spela lite under alpha / beta för att hjälpa finslipa det man kan. Vem vet, kanske man får sig en nostalgi-tripp eller två om den lyckas hålla samma atmosfär som Runescape

Kul !
Vi får lägga mer energi när alla funktioner är klara på att locka en större spelarbas. Nu är vi nöjda med en mindre skara testare så vi kan få ordning på grunderna, och kunna leverera något bra!
Sen kanske vi får kolla på någon Crowdfunding, eller annan typ av finansiering så vi kan fortsätta med detta! Jag jobbar heltid på detta nu (med undantag av en del konsultarbete ibland) men sparpengarna håller inte för evigt

Om du har registrerat dig som testare på våran hemsida så kommer du nästan garanterat få tillgång till Alpha, då Sweclockers går först

Av BlasteRs
Skrivet av Tobitheo:

En fråga. På ansökningssidan står det att man ska fylla i nickname.
Är det något jag missat som man måste registrera sig på eller är det att man ska fylla i det nick man vill ha i själva spelet?

Nej du kan fylla i vad som Från början ville vi haft in Steam username men det behövs inte

Av BlasteRs
Skrivet av kelthar:

Ganska simpelt att fixa om du inte redan vet hur man gör. Om ni nån gång behöver många instanser eller planerar att slänga upp det i molnet eller köra över flera olika servrar / kärnor så är det piffigt som sören för skalning.

Ska kolla på det Aldrig jobbat med det, men ska definitivt läsa på!

Av BlasteRs
Skrivet av kelthar:

Isåfall nej, det har jag inte ^^

Av BlasteRs
Skrivet av kelthar:

Kör du net standard i alla projekt och core på klienten? Lagt servern i en container?

Ja det är .net standard. Vad menar du med container? Typ Docker container?

Av BlasteRs
Skrivet av LastNinjas:

PK systemet i UO var ju riktigt nice, om du PKa nån så blev du rödmarkerad en viss tid frammåt och det var helt ok för laglydiga spelare att döda dig on sight, KoS. Om du var riktig jobbig spelare/griefare och sprang och döda folk helt random hela tiden så blev du permanent "röd" spelare med tiden.

Dock så fanns det även PK städer, där dessa permanent röda gangsters kunde hänga med varandra. Men de kunde inte närma sig normala städer utan att bli KoS av NPC vakter.

Det känns som liknande gamla Tibia, där man fick en liten ikon på sig om man attackerat/dödat en spelare, sen en röd ikon om man dödat flera.
Vi har inga planer på att direkt visa PKare på det sättet. Vi ville få in det på ett sätt som kändes mer naturligt på nått sätt, exakt hur det kommer utföras i slutändan får vi se :).

Städer som kommer tillåta spelare som har Bountys på sig kommer definitivt att finnas. Det kommer bli lite Outlaw-ställen där spelare som spelar på det sättet kan hänga relativt säkert, iaf från NPCs

Av BlasteRs
Skrivet av osgorth:

Intressant. Det låter inte alls som "orestriktiv pvp" så det kanske ni ska uttrycka lite annorlunda för att undvika missförstånd som mitt.

Jag såg framför mig en värld i anarki där ryssar och koreaner går bananas på allt och alla och ingen varken vill eller kan spela. Typ som samtliga open world pvp-spel som misslyckats sedan UO dog ut.

PvP i sig är absolut inget fel, men jag hävdar bestämt att det alltid skall vara "opt-in". Ett ypperligt exempel tycker jag är dagens WoW och deras War Mode som du kan fritt slå på eller av i huvudstäderna (och ingen annanstans). Elegant och simpel lösning, som fungerar utmärkt vad jag kan se, och det är ingen risk att skrämma bort någon.

Det du beskriver ovan tycker jag låter spännande, särskilt bounty hunters låter väldigt kul. Kanske tanken att låta spelare vara bounty hunters har dykt upp också?

Well, vi gillar att kalla det "orestrikterad pvp", med inte oreglerad
Vi kanske kan göra ett bättre ordval, men nu förstår ni ju iaf vad vi menar och vad vi siktar på!
Där blir ju ingen "opt-in" baserad lösning dock, då alla kan attackera NÄSTAN vart som helst. Vissa undantag gäller, t.ex i Tutorial samt precis i början av Storyn. Men, attackera någon mitt i en stad kanske orsakar mer problem än vad det är värt i de flesta fall. Vakterna blir inga man leker med

Spelare kommer kunna vara prisjägare om dem vill, absolut ! Vi har planer på att implementera någon form av Bounty-Board där man ser spelare med Bountys på sig, där man kan skriva upp sig på kontrakt och jaga! Man kommer inte automatiskt se vilka som har Bountys på sig, däremot kommer vakter och dylikt veta det.

Av BlasteRs
Skrivet av Achh:

Kommer man kunna träna upp sina skills som i tibia? Håller med om att tibia tappade charmen med åren, tiden då man slutade manuellt skillshotta med musen (7.6?) så förstördes pvp'n imho... Kommer lätt följa projektet framöver!

Ja, så fort du använder något som ger skill-exp inom någon skill går du ju upp. Så, springer du runt och slår med ett Svärd så ökar du Sword Fighting t.ex precis som i Tibia. Vi kommer ha många fler skills än Tibia hade, speciellt eftersom alla Professions också räknas som skills. Det kommer finnas dedikerade ställen att träna Combat skills på, med Dummies man kan slå på. Regleringen där är dock att man endast får exp om det man slår på är inom en viss nivå av det man tränar.
Låt säga att du slår på en Dummy level 5. Då kan du endast träna upp en skill, t.ex Sword Fighting på den till Level 10. Men redan efter nivå 5 så kommer det gå trögare att träna på den. Just nu är det satt så man får vara max 5 nivåer högre än det man slår på för att man ska avancera. Då pratar jag inte om karaktärens Level, utan om skillens Level

Av BlasteRs
Skrivet av talonmas:

Spelade Tibia på tiden när bubbles var kung och det bara fanns en server. Har följt det här projektet i flera år och det finns vara en sak jag önskar: Egen tid då jag kan sitta o spela! Några år till o jag kan introducera sonen i spel

Samma här! Började spela då och fortsatte i många år. Det var alltid kul när de släppte en ny server och man började slåss om vilket guild som först fick makten på den nya servern

Tyvärr gick Tibia ner sig lite med åren och nu är det inget likt vad det var från början. Tappat all charm

Av BlasteRs
Skrivet av kelthar:

...
Vilket språk är det byggt i?

Då gissar jag att man kan collecta bounties genom att döda de "kriminella". Hur är det med endgame, etc. Kommer ni ha zoner som man inte kan överleva i om man är för låg level/dåligt gear? Kommer ni ha dimensioner när man är klar med första "kartan" eller blivit lvl 100 t.ex? Finns det några tankar runt det?

Precis som det finns "badwill" poäng för att döda någon, kommer det finnas goodwill också? Hjäklpa nån låglevlad med något.

Jag skriver allting fullt ut i C#. Servern är en fristående consolapplikation och klienten byggs i Unity.

Det stämmer som du säger med Bounties. Dödar du någon med en Bounty så kan du göra anspråk på pengarna. Baserat på hur hög deras bounty är så kan de också ha störra chans att tappa fler items när dem dör.

Zoner kommer vara svårighetsbaserade, så ja vissa zoner kommer ju kräva viss nivå/gear men det kommer inte finnas områden som är specifikt låsta bara för man inte är tillräckligt hög level. Man kan gå dit och dö om man vill

Vi har lite olika tankar angående end-game, men eftersom vi inte är i närheten av det stadiet ännu så är det ingen fokus. Men det diskuteras hela tiden. Vi får återkomma om det

Angående "bad/good-will" så kommer det finnas Reputation som kan gå upp/ner. Det är inte implementerat men tanken är att gör man dumma saker går den ner, goda saker ökar den, men med tiden så söker reputation sig alltid mot 0 (Neutral). Så även om man varit god, så måste man vara fortsatt god för att ens reputation inte såsmåningom återgår mot det neutrala.

Skrivet av Utrymningsplan:

Aldrig spelat Rune~, dock spenderat år med Tibia.
Ny kanske det står men skrollade igenom snabbt, blir det en högsta nivå, säg lvl 100? Och sen uppdateras med content och högre lvl allt eftersom?

Skulle gärna vilja se det, då det underlättar för oss med lägra nivå av ledig tid

Tyvärr så måste jag då meddela att där finns ingen level-cap. Däremot, om det glädjer dig något så blir varje level man ökar mindre impaktfull. Attributpoängen man får för varje level går gradvis neråt, och tillslut får man bara 1 poäng att spendera varje nivå. I början får man mycket mer poäng för att snabbare kunna definiera sin karaktär

Av BlasteRs
Skrivet av Moton:

Låter som ni har en ganska bra idé och vision av hur ni vill ha spelet. Gör inte som många andra utvecklare gjort och lyssna på några få vokala ...

Skrivet av anon2110:

Med 30 års datorspelande i bagaget så vill jag säga att ni ska fokusera era visioner. Inte vara rädda. Feedback i all ära, men det är ni som ska låta oss upptäcka. Inte utföra fanservice.

Våran plan har alltid varit att följa våran egen vision, men vi tar däremot gärna emot idéer som vi kan fundera på och kanske ta inspiration från. Men vi har en tydlig plan på vad vi vill åstadkomma i det stora hela

Av BlasteRs
Skrivet av Shockwave:

Kommer det att finnas någon typ av professions? Typ mining, leatherworking, fishing, osv.

Visst kommer det göra det Professions av alla dess slag. En sak som är lite skoj är att man kommer inte veta vilka alla professions/skills är utan man upptäcker vissa först när man gör något som ökar erfarenheten i det. Så listan av de skills man har (Profession är en kategori av skills) är dynamisk och växer i takt med karaktären. Samma gäller t.ex Combat Skills.

Professions är dock inget som kommer användas nu i nästa Alpha, men till testet efter som kommer vara mer fokuserad på Crafting och Building.