Nu kan jag inte skalningsalternativen för pubg, men kolla vad spelet har för alternativ runt skalning.
Om du prioriterar FPS över allt kan du alltid rendera i 1080p, skalar optimalt (2x) på 4K-skärm. Skevt blir det inte. "Blurrigt" vid 1440p-skalning på 4K-skärm kan vara en mild mjukhet vid old school-skalning. Denna milda mjukhet ska då ställas mot att pixelstrukturen/screen door inte längre är lika synlig som med 1440p native, vilket är en annan form av mura, icke-önskad bildstörning.
Väldigt många bildar sin uppfattning av uppskalning baserat på 1080p på en 1440p-skärm vilket är sämsta tänkbara skalningen. Dels fel förhållande (x1,33333) dels att pixeltätheten är så låg att man ser alla problemen med skalningen tydligt. Helt annat med 4K-skärmar.
Med moderna GPU:er kan du också välja skalningsalgoritm i drivrutinen så att du istället kör borderless windows där GPU:n, snarare än skärmen, skalar 1440p->4K med det resultat man anser fungerar bäst.
Den här flexibiliteten är oslagbar med 4K. Köper du ännu en 1440p-nativeskärm har du två dilemman:
(1) Du är fortfarande låst till 1440p. Thats it. Du kan aldrig köra 4K och uppleva den skillnaden. Vill du öka FPS kommer 1080p se ut som Xbox360-filter pga av ogynnsam skalning
(2) Det händer inte så mycket på produktfronten. Vill du ha en drastisk skillnad mot din nuvarande lenovo g27q-20, vaniljgaming med 1440p/IPS, finns det få alternativt för förbättra kvaliteten. Du kan få 240+ Hz 1440p idag men inte så mycket mer, annat än att köpa någon av de få 1440p-OLED-skärmarna som finns.