Inlägg

Inlägg som Whaleman har skrivit i forumet
Av Whaleman
Skrivet av SpaceAce:

Du väljer ut enbart 4K. Kolla på hela prestandan så vinner fortfarande 4070 Ti fps/krona.

Kollar man på något annat än 4k så kommer CPU bottlenecks in och jämnar ut prestandan. Tittar du på individuella spel så finns det några i lägre upplösningar som har tty samma prestanda hela vägen från 6800X/3080 till 4090, så prestandaindexet är inte längre en indikation på ren GPU-prestanda i de lägre upplösningarna. Av samma orsak som man brukar köra CPU tester i 1080/720p low settings för and undvika GPU bottlenecks är det kanske snart dags att köra ett 8k test för GPUer av samma orsak.

Argumentet att man kan använda de lägre upplösningarna för att se vad man kan förvänta sig för prestanda i "sin" upplösning fungerar ju bara om du kör samma CPU som testbenchen i de titlarna som det berör. :/ Det är ju en av orsakerna att Quake 3 och liknande inte används för benchmarking längre

Av Whaleman
Skrivet av medbor:

Smooth eller låg latens? Inte samma sak när det kommer till dlss3 i alla fall

DLSS 2.X sänker dock latensen istället IOM att den renderar i lägre upplösning. Den behöver inte vänta på nästa bild i sekvensen innan den skapar den emellan som DLSS 3 gör

Av Whaleman

Har en SecretLabs Titan (Dark Knight Edition) som har fungerat helt ok. Gillar att den är helt svart Hade en DX Racer King innan och innan dess var det typ en ny IKEA Markus vart annat år....

Har aldrig tyckt att gamingstolar har haft ett prispåslag på grund av att de är "gaming", i alla fall inte för mig. De har varit det billigaste alternativet som över huvud taget är designade för att hålla och vara något sånär bekväma för någon som är 198cm och väger runt 100kg. Markus var designad bra för min längd, men meshen, ryggstödet och gascylindern veknade alla inom två år av dagligt användande. DXRacern håller fortfarande efter 7 år (även om konstlädret är ganska tråkigt vid det här laget) och används i ett annat rum och Secretlaben känns fortfarande mer eller mindre som ny efter 3 år.

Tyvärr så behöver min kropp ännu mer stöd efter en trafikolycka som gav mig en neurologisk skada som gör att min kropp tröttnar extrem fort.... så jag har, utan möjlighet att ens provsitta den, lagt betydligt mer pengar än jag hade råd med på en Embody som kommer på Tisdag... Hoppas den kommer fungera men har fri retur om det skiter sig :/

Av Whaleman
Skrivet av m4gnify:

Så exakt samma produkt utan Razer-märken kostar 2555 på Thomann, och med Razer-märken så blir den 2-300kr dyrare?

https://www.thomann.de/se/loupedeck_live.htm

Skrivet av NordhNet:

Jajjemen! Logiskt? Nej
Men jag antar att man vill nå ut till fler människor och tycka vad man vill om razer men att skapa snack om produkter kan dom

Nu jämför ni iofs rekommenderat pris (MSRP) på en enhet med faktiskt butikspris på en annan. MSRP För Loupedeck Live är €269, hela 99 cent billigare än Razers på €269,99

Så jag håller med att det känns som det här är en deal för att försöka få mer genomslag för Loupedeck genom att rida på Razers namn. (och för Razer att ta en del av tårtan). Så vitt jag förstått det finns det ingen integration med Synapse utan man använder Loupedeck's mjukvara även för Razers version, så det är verkligen bara en kollaborativ rebranding och inget mer.

Av Whaleman
Skrivet av pv2b:

Ericsson skiter i dålig PR hos konsumenter. De har inga produkter i dagsläget som de säljer direkt till slutkonsumenter.

45 kr per iPhone låter inte oskäligt på något sätt.

45 för ett patent kanske inte låter så mycket… framför allt inte för något så essentiellt som kommunikationspatent på en mobiltelefon… men frågan är hur mycket patientavgifter det är totalt i en telefon som täcks av hundratusentals patent? Och ja, det känns som en galen siffra, men patenteringen inom teknikvärden är galen…

Säger inte att Ericsson gör fel, men det hjälper att försöka se en större bild också. Så länge Apple kämpar med FALD i ryggen borde det hjälpa alla, och det får ju vara upp till en tredje part att avgöra vad som är ”fair”, varken Apple eller Ericsson är ju direkt opartiska i ärendet

Av Whaleman
Skrivet av Michael1:

Precis! Har fungerat hur bra som helst med min 34" LG Ultrawide. Fungerar dock inte lika bra med 49-tummarna, då får man gå på lite tyngre doningar.

Av Whaleman
Skrivet av Michael1:

42" tänkte jag i så fall skruva upp på väggen och får ett avstånd på ungefär 90cm. Hade en 34" ultrawide innan på 60-70cm innan vilket jag tyckte var ok. Problemet är att de har så stora fötter som äter upp skrivbordet och gör att man inte kan skjuta in mot väggen så bra. Blir ju mer elegant med vägghängd Svårt det här.

Kör själv min 34” ultrawide (och alla andra skärmar för den delen, och min MacBook) på ergotron/amazon basics (samma modell) gasarm och det är ett väldigt trevligt sätt runt den enorma foten på vilken skärm som helst, men ultrawide skärmarnas framför allt. Tyvärr är en vettig gasarm inte gratis, men klart värt det IMO.

Av Whaleman
Skrivet av anna_jo86:

Nackdelen är den konstiga upplösningen. Jag är en core gamer och skulle aldrig köpa något som inte visatr upp tandardupplösningarna 1920x1080 och 3840x 2160.

Även om det tyvärr fortfarande är få utvecklare som gör *allt* rätt i Ultrawide (vanligast är att introducera black bars i cinematics) så är det bara ett fåtal titlar som inte stöder det alls (Bethesda och From Software är de största bovarna där, men deras spel kan moddas till att stöda det) och jag kör hellre de få titlarna i med black bars motsvarande 27 tum i 2560x1440 än missar den enorma extra inlevelsen det bredare (naturligare) synfältet en 21:9 skärm ger. Det finns en orsak till att biografer har kört liknande förhållande så länge…. Det bara stämmer med hur vår syn fungerar. Jag skulle aldrig någonsin gå tillbaka till 16:9 på min speldator, och även om min frus 32:9 skärm är nice, så känns 21:9 bättre för mig.

När det kommer till den ”låga” upplösningen så är även det en optimering för gaming. Med mitt 2080 så kan jag knappt få 100 FPS ens med DLSS på i nyare spel med medelhöga inställningar, så om man vill rendera dubbelt så många pixlar (som 4K typ är redan i 16:9) i upp emot 175 FPS för göra ganska massiva avskalningar av grafiken i några GPU-generationer till och ja, det är nice med så högupplöst bild, men än så länge är det inte värt lite jämnare naturlig kantutjämning och skarpare linjer i min åsikt.

Av Whaleman
Skrivet av Jafka:

Vilket kort borde man ha för att köra denna skärmen.... räcker ett 1070?

"Räcker" är en fråga om vad du förväntar dig. Kan jag med ett 2080 maxa allt och pressa min skärm med samma upplösning med 144 FPS? Bara i äldre spel..... I nyare spel för jag göra avskalningar på grafiken och använda DLSS för att hålla mig runt 100FPS vilket jag fortfarande finner accepterbart (mer är bättre, men 60-100 är ett enormt mycket större upplevt lyft än 100-120).

*men*

Jag skulle aldrig låta min GPU begränsa mitt val av skärm, som lämpligen skall överleva betydligt längre än min GPU. Kör du en standard 27" med 2560x1440 kommer du tappa typ 25% av din FPS om du bara drar upp det på en skärm med den här upplösningen, men kör du utan adaptiv sync och i 16:9 kan ultrawide och adaptiv sync förhöja din upplevelse ändå.

Skulle jag få välja mellan ett 3080 och den här skärmen för samma pengar hade jag valt skärmen.... (även från ett 1070) för GPUer kommer nya bättre saker betydlig tätare än vad skärmar går igenom en sådant här generationsskifte.

Men sedan är det ju den första av sitt slag, så det kommer komma definierade och billigare modeller med tiden också.... så... det är ingen brådska heller.

Av Whaleman
Skrivet av improwise:

Hade det inte varit för att textkvalitén inte verkar vara någon höjdare och att siffror om ljusstyrka som vanligt tycks vara högre i marknadsföringen än i verkligheten så (kanske främst från Samsung då som paneltillverkare). Men för spel/underhållning är det nog en riktigt bra skärm. Antar att den dock har en fläkt iom att den väl har GSync modul om jag inte minns fel?

När det kommer till ljusstyrkan så klarar den enligt flera oberoende tester 1000 nits eller till och med lite mer i upp emot 10% (kan varit lite mindre yta) av hela bildytan. Mer än tillräckligt för vad vettig HDR kräver. I SDR klarar den bara klara runt 300, vilket inte ens är tre gånger så starkt som jag någonsin kalibrerar en skärm till (120 nits). Visst den klarar inte 1000 nits i 100% av ytan, men den klarar mer än tillräckligt för att visa HDR1000. Tror det är svårt att hitta en datorskärm med bättre HDR-upplevelse. Dock skall den (till skillnad mot Sonys TV med samma paneltyp) börja överdriva röda och gröna färger mätbart (om det är synligt är nog personligt) över 400-600 nits. Nu skulle jag personligen aldrig använda HDR1000 ändå då jag är intryckskänslig pga en neurologisk skada, med trueblack HDR400 verkar som ett alternativ som kanske skulle fungera… och då undviker man att nå nivåerna där färgerna börjar avvika

Texten är ett annat bekymmer, men som andra påpekat så verkar det eventuellt varit en inkörningsperiod? Jag vet inte…. Har inte råd med en just nu, så det är skönt att man kan luta sig tillbaka och få lite mer långsiktiga hands on berättelser. Och se vad Samsungs egen skärm med samma panel kommer kosta…. De tenderar ha lite mer generös konvertering till skandinaviska priser Plus att g-sync ultimate moduler tenderar lägga på ett par tusen på priset…

Av Whaleman
Skrivet av BMac:

För 15000 sek så är det alltid ett problem.

Problemet är att det finns ingen perfekt skärmteknik, så det spelar ingen roll vad man betalar, nackdelarna kommer finnas där. 15000 är relativt normalt för en high end ultrawide. Det finns betydligt dyrare alternativ, och de har helt andra nackdelar.

VA kommer med smearing och väldigt tydliga färgskiftningar i betraktningsvinkeln, IPS med backlight bleed och låg kontrast. Båda med HDR beroende på lokal dimming eller helskärmsdimming. (WOLED har kämpat med image retention och finns fortfarande inte i större utsträckning i datorskärm och inte alls i gamingskärmar än, och har också, som denna tråden påpekar, en subpixelstruktur med liknande artefakter).

Jag betalade själv närmare 12 för min IPS ultrawide och har fram till nu varit av den åsikten att IPS hade de nackdelar jag kunde leva bäst med. Från vad jag sett från denna QD-OLEDen hittills så kommer detta inte längre vara fallet. Dock måste jag se en i verkligheten för att se om jag ens märker en av de få nackdelar någon ens hittat på den än så länge.

Men att tro att man kan få en ”perfekt” skärm oavsett pris är lite väl optimistiskt

Av Whaleman
Skrivet av Novdid:

För att förtydliga. Det är säkert en vanesak, men jag jobbar en del i CAD, Revit och Rhino och raka streck blir lite böjda på en krökt skärm. Det är mitt största problem. Men jag är också medveten om att jag antagligen hade kunnat vänja mig vid det. Men föredrar absolut en platt skärm för arbetet.

För spel och allmän mediekonsumtion så är jag helt med på att en 21:9 kan och i många fall är att föredra för en desktop-användare.

Jag kan ha fel, men tror att du efter en dag inte skulle se linjerna som kurvade längre, hjärnan är en mästare på att anpassa sig. Men då du jobbar mycket med det så kan det vara smart att inte testa det i onödan. Själv jobbar jag med foton och raka linjer är inte riktigt lika kritiska, men har aldrig upplevt det som en problem. Mitt öga plockar upp avvikelser från pixel-gridet snabbare än det reagerar på att hela ytan är böjd Tror detta är en naturlig upplevelse då ögat är duktigt på att se mönster och avvikelser från dessa snabbt. Oavsett så är min nuvarande kurvade skärm till för spel 99%. men det är bara för att jag inte haft råd att skaffa en för min redigeringsdator än Och för spel är det helt fantastiskt skönt med "bio-formatet"

Av Whaleman
Skrivet av Novdid:

Mitt största problem med UW är att 99% av alternativen är krökta. Jag står inte ut med krökta skärmar. Jag tror de flesta tillverkare som inte är Samsung har fattat galoppen där när det kommer till 16:9 tack och lov.

En 1800r kurva är riktigt diskret och behaglig. Ihop med det bredare formatet som passar mycket bättre med vårat aktiva synfält gör det arbetet mindre slitsamt för både ögon och nacke. Förstår själv inte vad skepticismen till UW i sig ligger då våra ögon och huvud har evolverats primärt för att arbeta i sidled, så ha bredare skärm faller bara in i bra ergonomi. Det är ju betydligt vanligare att man kör fler skärmar på bredden än på höjden (även om det senare förekommer, men är slitsamt för nacken). Sedan är idén att bara köra en större OLED för att få samma bredd men mer på höjden svårt att kombinera med standard ergonomiska rekommendationer att överkanten av skärmen skall vara vid eller strax under ögonhöjd.

Kurvan förvränger inte linjer mer än vad hjärnan själv gör (vårat synfält är inte platt) men jag kan förstå skepticismen här, men de flesta vänjer sig väldigt fort och sedan är det svårt att gå tillbaka.

Trot tyvärr inte UW kommer bli nästa standard då vi fortfarande ligger på ett par % bara på Steam surveys, men det hade varit trevligt om jag har fel.

Är EXTREMT förvånad av priset då det är både Alienware och G-Sync Ultimate…. Samsung har ju en egen modell med samma panel och FreeSync på g, så det är extremt lovande för ett ännu bättre pris där.

Av Whaleman
Skrivet av Maaxan:

Det du säger hade haft betydelse om det inte hade varit för det faktum att vi snackar om Apple här. "Kasta sten i glashus", "Kettle calls the pot black, etc etc.

Apple är dom sista som ska yla, blir liksom bara patetiskt.

Som sagt, jag håller med dig i stort, i vanliga fall.

Fast spelar det roll att det är apple som ylar om det de ylar är FRAND? De vill att ALLA skall betala en lägre avgift för vad jag förstår är ett helt teoretiskt patent bara för att kunna koppla upp på en standard. Om nu alla patenthållare i 5G skall ha sin kaka relativt så var det någon som pratade om cirka 300kr för att telefon ens skall kunna koppla upp mot 5g innan en enda komponent beställts. Om alla aktörer skulle tycka likadant för Bluetooth, USB, Wifi, NFC m.fl.... så skulle det innebära döden för budgettelefoner. Att det är Apple som drar upp det i domstol får klassas som en bra sak, det behöver granskas och regleras om det anses ohållbart, och Apple har råd att bråka, men i slutändan så berör ett beslut hela branschen om det nu skall klassas som non-discriminatory.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Av Whaleman

2.4GHz: Pink Elephant War Zone
5GHz: Purple Crocodile Opera Theatre
Gäst: Pink Elephant Guest Zone

Fråga mig inte varför...

Av Whaleman
Skrivet av Dinkefing:

Kommer inte hända. Det är knappt det går att tillverka med 3nm med dagens kretsuppsättning såsom ett 3090 om det ska bli fem gånger mer effektivt så måste vi minska ytterliggare. Kisel funkar inte längre.

Fast jag tror inte det är där skon klämmer. Som jag förstår det så hanteras raytracingen idag av dedikerad hårvara (tenser) som inte ens testas i många effekt/prestandatester då majoriteten av dagens spel förlitar sig helt på rasterisering.

Dessutom är dessa bara inne på sin andra generation, där den såg en RT prestandaökning öka massivt från 1a generationen. Frågan är snarare, om det kommer en punkt där vi kan ha helt dedikerade tenser-GPUer som lägger all effekt på raytracing istället för en liten "binjure" som nu. Detta skulle dock innebära en multi-GPU lösning med en GPU för rasterisering och en för RT, så vet inte om det någonsin kommer att ske, men som det är nu så är RT tekniken inte bara ung i spelhårdvara OCH mjukvara, utan den är som sagt ditklämd som ett "extra" till den traditionella rasteriserings-GPUn.

Av Whaleman
Skrivet av ELF:

Borde inte få heta "köpa" när man hyr även fast det är livet ut. Fungerar ett spel enbart om man har åtkomst till en server och man enbart "köper" en digital version så ska det heta "hyra". Fysisk utgåva blir dock lite svårare att reglera.

Ok jag inte kommer ihåg det hela fel så köper du aldrig en mjukvara. Det rör sig om att du införskaffar en licens som ger dig rätt att bruka någon annans ägodom. Det är därför allt heter licensavtal/End User License Agreement. Tror det är även här problematiken med lagligheten av begagnade konsolspel kommer in, även om det ligger en kopia av spelet på median, så är frågan om man tekniskt sett har rättigheten att överlåta licensen som ingick med den fysiska produkten.

Tror det hela är ett lagligt träsk som upprättades för att skydda källkod och liknande, då köp av den faktiska mjukvaran lagligt sett borde inkludera denna också…. Men som sagt jag jobbar helt utifrån vad jag kommer ihåg och hört genom ett antal decennier, så om någon har bättre koll så får ni gärna rätta mig.

Av Whaleman
Skrivet av Robeliboban:

Alltid tappat bort putsdukarna, tills jag fixade Kjells cleaning kit där allt körs in under korken när man är klar. Bra skit och rejält nog för tv och insidan på bilrutan. Under hundralappen.

https://i.imgur.com/LcYwhfE.png

Den större av de två trasorna som kommer i det kittet är helt fenomenal. Många andra billiga dukar som bland annat den som clasohlson säljer för typ ingenting är snäll mot skärmen ja, men den gör den inte direkt ren heller. Den tar bara dammet, vilket iofs bättre än andra budgetresor som faktiskt har kvar damm i trasan från produktion som den sedan lämnar i ett tunt lager när man använder den…. Vilket iofs bara syns om man använder dem på glasögon eller skärmar, men jag är ytterst känslig för det. Men den från Kjell gör verkligen rent allt, inklusive ytskiktet man får av de flesta rengöringsvätskor med skärm när de blandas ut med allt som fastnat på skärmen.

Letar fortfarande efter en liknande duk utan att behöva köpa ett helt kit. 250 som Apple tar för sin är lite dyrt, men en femtedel av det skulle jag lätt betalat om jag faktiskt får en som gör det så rent som jag vill.

Av Whaleman
Skrivet av zimmen:

Då man vart hemma stationerad i veckan då man punkterat lungan så fick de bli lite photoshop pixelering

https://i.imgur.com/ajr0Xfu.png

Önskar jag hade varit lite snabbare gillar din skarpt! Hoppas lungan är ok.

Av Whaleman

Går tillbaka lite i tiden och skapade en skrivbordsicon. Brukade göra det för allt en gång i tiden, när man var frisk och hade energi till övers

https://i.imgur.com/RLbmowY.png

Och det är inte ett krympt foto, utan pixel för pixel skapad för hand… vilket syns om man tittar lite större på den det är lite av en röra, men jag är stolt vad jag lyckats skapa trots handikapp.

https://i.imgur.com/TLUWL4J.png