Universum, obestämd eller bestämd form?

Permalänk
Medlem

Universum, obestämd eller bestämd form?

Jag har alltid undrat varför man i svenska oftast skriver Universum i obestämd form istället för bestämd i vissa fall när det med andra substantiv skulle skrivas i bestämd.

Till exempel: Det finns så mycket materia i universum.

Jag tycker det låter mycket naturligare att skriva: Det finns så mycket materia i universumet.
Universumet är jättestort.. osv.

Jämförelse med andra ord;

Jag slog sönder mus när jag spelade. Låter ju inte riktigt rätt.
Jag slog sönder musen, eller min mus, är ju korrekt.

Samma sak gäller med Kosmos.
1. "Här är kosmos på den största skalan."
2. "Här är kosmoset på den största skalan.", kanske inte bästa exemplet, men ni förstår.

http://sv.wiktionary.org/wiki/universum
Vad säger ni, språkexperter?

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag universum låter mycket naturligare i meningen du hade som exempel.

För att citera din länk;

"1. (fysik) världsalltet, den rymd som per definition innehåller allting; används ofta som egennamn
Universum är stort."

Eftersom vi bara kan uppfatta ett universum (om ens det) faller sig det naturligt att kalla det som egennamn. Dvs utan böjningar. Pratar man om flera eller annat universum än vårat blir det såklart nödvändigt att förklara sig noggrannare.

Jag skulle likställa det med månen. Vi vet att det finns andra månar runt andra planeter men vår heter ändå månen.

Eller så pratar jag bara goja efter ännu en sömnlös natt, vem vet.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk

Intressant, detta fenomen hade jag inte lagt märke till tidigare.

Tydligen hanteras universum som ett egennamn i svenskan. Jfr. "Göteborg är stort", inte *"Göteborgen är stor".

Det skulle vara kul att veta hur det har blivit så här i svenskan, när exempelvis engelskan gör annorlunda.