Permalänk
Medlem

Det här med switch (Bild)

Efter att ha införskaffat en WD HD TV (mediaspelare) med nätverk vill jag ju såklart ha anslutning

Har lite svårt att beskriva det därav bilden:

Upplägget är att det går en nätverkskabel till min NAS. Men där vill jag nu sätta en switch så att både min NAS och WD får IP-adress. Det skulle förvisso inte vara några problem...

WD HD TV vill jag kunna läsa SAMBA-shares från och undrar då hur trafiken kommer gå med en switch när jag t.ex streamar en film. Kommer streamen gå via routern (B på bilden) eller kommer trafiken gå via switchen (A på bilden)?

Och om svaret är B, kommer det då sänka hastigheten drastiskt eller knappt någon påverkan?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Kommer inte gå genom routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Kommer inte gå genom routern.

Du låter säker
Så switchen vet att paketen från NAS:en ska till WD TV:n och då skippar "mellanlandningen" i routern. Är detta allmänt för alla switchar?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

låter väl inge smart att mellanlanda där.

Men kan väl utveckla lite då. Det funkar så att du bestämmer i dina tcp/ip inställningar(gateway) vilken router i ditt lokala nät som ska ta hand om all trafik som ska utanför hemmanätet och styra det rätt. Så bara du har koll på dina ipnummer och subnätmasken så ska trafiken inte lämna lokala nätet och routern inte bli inblandad.

Switch är en smart hubb den kommer ihåg var den ska skicka saker medan hubben skickar till alla i lokala nätet så det blir ett massa skitsnack i nätet som minskar prestandan.

Permalänk
Medlem

Ok, fasta IP-nummer brukar jag ge mina enheter med routern med submasken - då borde de ju flyta på bra...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Så länge du adresserar IPadresser i samma IP-nät så kommer din Gateway inte att blandas in.

Lät som att du var lite intresserad av hur det hela fungerar så här är en liten kort förklaring:

Switchar arbetar på Lager2, dvs MAC adresser. (Finns Lager3 switchar, men det blandar vi inte in här)

Sitter du på ip adress 192.168.1.10 och ska skicka till 192.168.1.11 så går det till ungeför såhär:
.10 broadcastar ut en ARP-request för att ta reda på vilken MAC adress som ipadressen .11 tillhör.
.11 svarar med en ARP-reply som ett svar till .10s ARP-request.
Nu vet både .10 och .11 vilken MAC adress den andra datorn har och sparar den i sin ARP tabell.

Även switchen vet om vilken MAC adress som sitter kopplad på varje interface och vet vart paket ska.

Ett IP paket set väldigt förenklat ut såhär:
[DestinationMAC][SourceMAC][DestinationIP][SourceIP][-------------------DATA------------------][CRC]

En Lager2 switch kollar aldrig på DestinationIP och SourceIP utan bara på MAC adresserna.
Routrar är Lager3 och kollar på IP adresserna.

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta att detta funkar. Själv har jag en router vars inbyggda switch endast klarar 100 Mbit/s. för att få 1 Gbit/s mellan datorerna så skaffade jag en gigabitswitch och kopplade en av switchens ingångar till routern (för att få åtlkomst till internet) och resten till datorerna. Eftersom det funkar med gigabithastighet mellan alla datorer kopplade till gigabitswitchen så vet jag att det inte tar omvägen via routern som ju inte klarar gigabit. IP-adresser får datorerna via routerns DHCP-server men det funkar också med fast IP. Vissa prylar som inte behöver gigabit (t.ex. nätverksskrivare) har jag kopplat till routerns interna switch och det funkar att kommunicera med dessa men inte snabbare än 100 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

perfekt! tack för era svar

Visa signatur

Baaahh