PCI-E slot is reserved for Graphics card only (?)

Permalänk
Medlem

PCI-E slot is reserved for Graphics card only (?)

Hej,

Håller på att bygga en NAS hemma och jag investerade i ett ZOTAC IONITX - F, med en 16x PCI-E port.
Petade i ett HP Smart Array P400 raidkort och när raidbiosen laddas får man upp. "Not Enough space to copy option ROM", vilket jag tar som att det inte finns tillräckligt med minne för att ladda raidbiosen,(krockar med den integrerade raiden) som f.ö inte verkar gå att stänga av(?)

Kontaktade Zotac supporten och fick detta svar,

The PCI-E slot is reserved for Graphics card only. No other type of card is compatible with this slot.

Best regards,
Eurotech team

Har inte hört talas om en PCI-e kort som bara fungerar med grafikkort, googlade lite utan att hitta något relevant, finns det en typ av PCI-e som bara tar grafikkort?
Eller är det bara latmask-svaret?

Har testat att stänga av så mycket funktioner i bios i hopp om att det ska bli tillräckligt med ledigt minne för raidbiosen att laddas men utan att lyckas.

Förslag på åtgärder mottages gladeligen annars får jag bara ta och sälja kortet.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

Det är säkert ett vanligt PCI-Express x16 slot, men problemet är att RAID-kortet är byggt för en HP Server och behöver spara undan sin konfiguration i på moderkortet (i BIOS minnet). Det är nog här som problemet uppstår. Där finns inte plats nog och efter omstart måste raid diskarna konfigureras upp på nytt.
RAID controllers - BIOS conflict - pls help

Citat:

Q5. What is Recovery ROM?
A5. Recovery ROM provides a unique redundancy feature that helps ensure against controller availability. During the flash process, a new version of the firmware can be flashed to the ROM while the controller maintains the last known working version of firmware. If the firmware becomes corrupt, the controller will revert back to the last known version of firmware and continue operating. This reduces the risk of flashing new firmware to the controller.

HP.com - ProLiant Storage - HP Smart Array P400 controller - Overview & Features

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA