En wlan-router med både WPA och WEP aktiverat?

Permalänk
Medlem

En wlan-router med både WPA och WEP aktiverat?

Ja, som frågan lyder...

En wlan-router med både WPA och WEP aktiverat - finns det?

Min egna research har mynnat ut i en vanlig trådlös router (där den kör WPA) och sen till en annan router/acesss-punkt , kopplad trådlöst till accesspunkten (med WPA) där då accesspunkten nyttjar WEP. Är jag ute och cyklar nu eller?

Och då funderar jag på varför inte Routers kan ha två olika krypteringar samtidigt - priset är ungefär detsamma mellan en router & accesspunkt, weird, men bör såklart inte jämföras

Annars några idéer? Jag läste en gammal artikel innan Win7 kom att man kunde "dela upp sitt trådlösa nät i två" på samma laptop. Rumours eller?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Ja, som frågan lyder...

En wlan-router med både WPA och WEP aktiverat - finns det?

Min egna research har mynnat ut i en vanlig trådlös router (där den kör WPA) och sen till en annan router/acesss-punkt , kopplad trådlöst till accesspunkten (med WPA) där då accesspunkten nyttjar WEP. Är jag ute och cyklar nu eller?

Och då funderar jag på varför inte Routers kan ha två olika krypteringar samtidigt - priset är ungefär detsamma mellan en router & accesspunkt, weird, men bör såklart inte jämföras

Annars några idéer? Jag läste en gammal artikel innan Win7 kom att man kunde "dela upp sitt trådlösa nät i två" på samma laptop. Rumours eller?

Kolla här: VirtualWiFi Home

Permalänk
Medlem

Orsaken till att det inte finns routrar som kan använda två olika krypteringar samtidigt är nog helt enkelt för att säkerheten bara blir så stark som den svagaste krypteringen. Om du kör WEP på en router så kommer den att vara osäker oavsett om du samtidigt kör WPA, så ur säkerhetssynpunkt så finns det ingen anledning att använda båda. Vad är anledningen till att du ändå vill göra det?

Permalänk
Medlem

Techniclan WAR150GN har stöd för att ställa in flera SSID med olika krypteringinställningar, exempelvis WEP WPA eller WPA2.

Permalänk
Medlem

Finns även DIR-655 där det går att enabla guest WLAN med valfri kryptering (none/WEP/WPA/WPA2).

Visa signatur

/DragonII