Permalänk
Medlem

HTPC låser sig vid videoavspelning

Operativsystem: MythBuntu 9.10 (Dvs. Ubuntu med XFCE och MythTV) med Nvidias egna stängda drivrutin, allt är uppdaterat för ~15 timmar sedan.
Processor: Intel Atom 330 (integrerat på moderkortet)
Processorkylare: Zotac standard
Moderkort: Zotac ION ITX F
Minne: 1x2GB Random Kingston
Grafikkort: Zotac GeForce 9400 M (integrerat på moderkortet)
Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB
Nätaggregat: Uselt som låg i min bra-och-halåda
Övrig kylning: 2x120mm utblås (Antec Fusion-låda)
Övriga komponenter: Hauppauge WinTV-PVR-USB2
Temperaturer: ~45 C på chipset enlig BIOS.

Kringutrustning: Projektor, överförs via HDMI, gammal 15" TFT-monitor via VGA, samt förstärkare där ljud förs över digitalt via koaxialkabel.

Hej,

Jag har ett problem med min HTPC. Av och till, oftast vid videoavkodning (både från *.avi, *.iso, *.mkv etc och "Live-TV" - oavsett program (Myth/XBMC, VDPAU aktiverat i bägge (Motsvarar DXVA på Windows)) så totallåser sig datorn - det går inte att göra ett smack. att SSHa till den fungerar inte, utan det enda som fungerar är att trycka på resetknappen och börja om från början.
Detta händer oftast vid videoavkodning, men har vid ett tillfälle även hänt utanför - då körde mythfrontend i ena arbetsytan medans jag körde en ljudfil (digitalt, via koaxial S/PDIF) i VLC i andra arbetsytan.

Med låsning menar jag att bilden fortfarande får signal, ibland kan ljudet haka upp sig, men reagerar inte på någon input alls (tangentbord/mus/nätverk).

/var/log/syslog* ger ingenting matnyttigt, och inga andra loggfiler heller, vad jag vet.
Har ni några uppslag?

Tack på förhand!
Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.