Sänka ljudnivån på Modulärt 650W CORSAIR?

Permalänk
Medlem

Sänka ljudnivån på Modulärt 650W CORSAIR?

Hej!

Köpte in mig ett till 4870 som jag kör i crossfire. Trodde först att det var grafikkortet som lät, men det är nätagget som låter som en jet. Min fråga är då om man kan byta ut fläkten på något sätt till en mer tystgående? Eller finns det risk för att komponenter skadas? Någon annan som testat?

Övrig setup:
Gigabyte P55 UD4
i5 750
4gb DDR3 1600mhz
2x4870 512mb
ssd40gb+1TB

Permalänk

Haha hade lite samma problem med mitt 750w corsair (TX750 icke modulärt).

Så jag öppnade agget, kopplade fläkten till en zalman fläkt-kontroller vilket gjorde att jag kunde dra ner fläktvarvet avsevärt. Provade även att köra helt utan fläkt i nätagget och det gick hur bra som helst!!! Så nu kör jag helt utan fläkt. Har i övrigt en chassifläkt som blåser in luft i chassit och en som blåser ut - båda noctua 800rpm. Agget blir rätt varmt vid intensivt spelande lr benching men jag har aldrig upplevd instabillitet lr andra problem!
I min dator har jag: en core2quad @3,7Ghz, 4gb minne, 4st HDD 7,2k rpm ett biosmoddat geforce 9800gtx.
Har även haft ett 8800gtx i åxo som physx-kort ett tag - dvs 2 grafikkort sammtidigt och även d funkade hur bra som helst utan fläkt i nätagget.

Agget har ju överhettningsskydd, så om det skulle bli för varmt stänger det av sig antar jag. Nåt som aldrig hänt för mig dock:)

så enligt mig är det bara att plocka ut fläkten!! iaf på mitt med min dator..men tkr det borde funka för dig med.

Permalänk
Medlem

Clappen vad har du för låda? (dålig ventilation?)
Säker på att det är nätagget?
Verkar nästan lite konstigt att det låter så extremt, men i och för sig så kan ju två stycken 4870 dra lite juice.

...

Extrempixel, snälla snälla koppla i fläkten (på åtminstone fläktkontrollern) igen om du är minsta rädd om burken! Räkna inte med att överhettningsskyddet funkar som tänkt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ExtremPixel: Nåväl, så extrem ska jag inte bli att jag tar bort fläkten helt och hållet, men byta fläkt (om det går) kommer jag garanterat göra. Har ett par bra noctua 120mm runt omkring nånstans.

RogerW:Jag har en sprillans dator, med chassi Fractal Design R2 Define. Nätagget suger alltså luft underifrån chassit. Jag är helt hundra på att det är nätagget som låter, när jag enbart körde med ett 4870 så lät datorn ingenting, när jag bootade upp datorn med två stycken så lät den som inihelvete. Trodde det var grafikkortet, vilket det också var till viss del, men när jag drog ner fläkten till 40% så låter det fortfarande som en jet, och det är nätagget som låter.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem! Har ett Silver power 600w. Och insåg nu när jag bytte chassi till Define R2, då agget är på utsidan att det låter rätt mycket (mer än allt annat). Känns segt att betala 800 spänn för ett nytt agg som kan vara tystare. Får kanske testa att få fram fläktkontakten och koppla in till fläktkontrollern. Läst att det ska vara skitvårt att öppna just detta agg, så hoppas att den sitter någon stans så man kan fiska upp den lätt.

Luften som kommer ut den är endå rumstemperatur (känns tom kallare eftersom den blåser på min hand), så borde inte vara problem med överhettning.

Permalänk
Medlem

Byta fläkt är väl det bästa alternativet skulle jag gissa. Det finns en anledning till att fläkten låter mera. För att det skulle bli varmt annars.

Så dra ner fläkten är troligen inte så smart, det kommer säkert bli ganska varmt. Köp en fläkt som blåser mera och låter mindre är mitt tips

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lätt att byta fläkt?

Inte konstigt att den låter mycket, speccs för fläkten i mitt

Model: DF121225DM
Size: 120x120mm
Noise: 38.64 dba
Speed: 2200 rpm
Airflow: 76.63 cfm

Permalänk
Medlem

Jag ska byta på en gång! Återkommer snart.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bytt till någon Noctuafläkt med så dåligt statiskt tryck i en så restriktiv miljö som ett nätagg. Kör du Crossfire så måste du vara beredd på att det kommer låta lite för effektförlusten blir påtaglig vid så hög effekt.
Jag hade bytt fläkt men mot någon med ett skaplig rotationshastighet såsom Scythe S-Flex 1600, du vill väl ändå att kylningen ska skötas tillräckligt?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Borde inte Gentle typhoon 1450rpm eller 1850rpm funka bra? Bra med statiskt tryck i dessa, visat sig bättre än noctua i tester.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Borde inte Gentle typhoon 1450rpm eller 1850rpm funka bra? Bra med statiskt tryck i dessa, visat sig bättre än noctua i tester.

För den effekten hade jag inte tagit mindre än 1850 varvs modellen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Okej. Såhär ser mitt agg ut inuti, http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2007/05/03132810431l....

Så, bra statiskt tryck mot flänsarna borde vara det man letar efter antar jag?

Permalänk
Medlem

Sådärja, då har jag varit och meckat lite inne i nätagget. Är inte det minsta nöjd.

För det första så låter datorn fortfarande mycket. När jag väl var inne och pillade i nätagget så gick allting finfint, det var lite krångligt att få loss grejerna. När jag väl monterade av fläkten så såg jag att originalfläkten (som förövrigt var en ADDA) hade en annan kontakt till fläkten. Inte den vanliga 3pinnars modellen. Så då fick jag lösa det genom att dra ut fläktkabeln till min Noctua ur nätagget, vilket har gjort att själva nätaggets "skal" inte har tryckts dit helt och hållet (men nästan). Jag kopplade fläktkabeln in direkt i moderkortet. Startade igång grejerna och till min stora förvåning så låter det högt fortfarande. Det är alltså mina Noctua fläktar som låter, konstigt nog. I min övriga setup hördes de inte ett knyst. Nåväl, jag ska köpa ett par nya fläktar till mitt chassi.

Jag skulle vilja ha en 120mmare som har samma kontakt anslutning till det som finns i nätagget, för jag vill att sladdarna ska stanna där inne så att man får igen skalet helt och hållet. Var får man tag på såna fläktar? Känns mer solidt, säkert och stabilt då.

Scythe fläktarna som ni länkade, är det någonting att ha i Chassit? Låter de högt?

Permalänk
Medlem

Visa gärna en bild på hur kontakten på fläkten ser ut så man vet vad man ska leta efter...

Permalänk

Det brukar väl ofta vara tvåpins-kontakt i nätaggregat, det var det i alla fall på det nätaggregat jag bytte fläkt till. Jag kapade kablarna lödde ihop strömkablarna (röd och svart i mitt fall) och satte på krympslang över lödningen (funkar med eltejp också)
Här är en liten guide:
http://www.extensiontech.net/articles/howto/dk/psufan/

Att ta bort fläkten helt skulle jag verkligen inte göra, den sitter där av en anledning. Förmodligen funkar Corsairaggregatet ,som extrempixel har, utan fläkt tack vare att komponenterna är specade för högre temperaturer än vad som är vanligt i de flesta aggregat (frågan är hur länge bara....).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Jag kopplade fläktkabeln in direkt i moderkortet. Startade igång
grejerna och till min stora förvåning så låter det högt fortfarande.
...
Det är alltså mina Noctua fläktar som låter, konstigt nog. I min övriga setup hördes de inte ett knyst. Nåväl, jag ska köpa ett par nya fläktar till mitt chassi.

Där ser man!
Är du HELT säker att det är noctuarna som låter nu? kanske bäst att provstoppa dem oxå. Av nån anledning misstänker jag att det är grafikkkorten som varvar upp trots 40% begränsningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Jag skulle vilja ha en 120mmare som har samma kontakt anslutning till det som finns i nätagget, för jag vill att sladdarna ska stanna där inne så att man får igen skalet helt och hållet. Var får man tag på såna fläktar? Känns mer solidt, säkert och stabilt då.

Kanske det här är lösningen?
http://www.silentpcreview.com/article83-page1.html
Du kan i vissa corsair-agg helt enkelt bända bort själva kontakten och plugga in fläkten direkt på pinnarna på kretskortet istället.

...

Se dock till att välj fläkt med omsorg! Nätaggsfläktar har ofta väldigt låg startspänning på ca 4V, vilket riskerar att utbytesfläkten inte startar alls vid låg belastning.

Dessutom kan man råka riktigt illa ut när man pillar i nätagg eftersom kondensatorerna kan lagra kvar strömmar långt efter de har blivit urkopplade, men det hoppas jag ni har bättre koll på än mig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Szandman: Kolla på länkarna så ser du hur kontakterna ser ut.

WrongTarget: Gah, jag har ingen lödare. Och om man måste löda och hålla på så tycker jag att man fått för långt också, sånt orkar jag inte hålla på med.

Roger W: Jag är helt säker. Provstoppade noctuafläkten som jag har baktill i chassit, då försvann plötsligt ljudet. Det enda som hördes då var den nyinstallerade Noctua fläkten i nätagget. Fractal Design fläktarna som jag har låter inte ett knyst, men de transporterar inte luft speciellt bra.

Jag ska nog köpa ett par Scythe Gentle fläktar, de verkar oerhört bra och billiga.

Jag ska nog behålla originalfläkten till nätagget helt enkelt, jag vill inte sabba nätagget genom att pilla bort grejer eller så. :/

Permalänk
Medlem

Då gick Noctuan på max antar jag? Då den inte är kopplad till någon kontroller alls.

Jag tänkte byta, sätta fläktsladden genom hålet där nätaggssladdarna går ut från, och sen koppla till en fläktkontroller. Verkar dock väldigt jobbigt med mitt nätagg, men är nog ett bättre alternativ än att sälja och köpa nytt agg. Mitt är endå 600w, och min dator drar säkert max 300w, så den borde inte ansträngas mycket av min dator.

Funderar starkt på att beställa en 1850 gentle typoon till nätagget.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du har nätaggets fläkt kopplad till moderkortet så kan det vara smart att kolla om det finns en PSU FAN kontakt. Annars så kanske nätaggets fläkt stängs av helt när moderkortet går ner i energisparläge.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara ha den kopplad till en fläktkontroller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Kan man inte bara ha den kopplad till en fläktkontroller?

Jo, det ska väl gå. Men då gäller det att du kan dra ut sladden ur nätagget på något schysst sätt