Permalänk
Medlem

Använda lappyn som "extenden screen"

Fick en (möjligtvis idiotisk) idé när jag satt och pillade med laptopen. Tycker det är ganska jobbigt att behöva använda touch-paden för att styra den och tangentbordet är såpass långt bort att jag då måste antingen rulla med stolen, eller luta mig över skrivbordet (och detta är ju självklart vääldigt jobbigt ).

Så min tanke då.
Tror ni det skulle vara möjligt att koppla ihop laptopen med den stationära datorn på ett sådant sätt att laptopen blir som en "extended" screen, typ som en dualscreen fast att den är sin egen dator. Så ifall man vill styra laptopen så drar man helt enkelt bara muspekaren över till laptopskärmen och börjar styra den med den stationära datorns kringutrustning.
Fördelen är att man skulle slippa alla extrakablar och liknande som kan tillkomma ifall man löser det hela med en kvm-switch, plus att det vore väldigt smidigt.

Finns ju program så att man kan styra datorer över nätverk och liknande, borde det inte gå att ta det hela ytterliggare ett steg?

Tankar, idéer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag fattade dig rätt så:

Det ska gå, jag hade ett program tidigare som man kör på den båda datorerna. Altså ett på servern (stationära) samt ett på klienten (laptopen)

http://www.maxivista.com/

Permalänk
Medlem

Jäklar va coolt! Tackar, ska provas

Visa signatur
Permalänk

Du får väll säga till om det funkar bra

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Avstängd

Har kört maxivista och det är rätt bökigt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Kör synergy mellan olika saker, gratis och fungerar fint. Kan vara lite klurigt att ställa in iom att manualen är som den är.

Maxivista är mer om man vill använda lappis som extraskärm för den datorn man redan har

Edit: Glömde länken http://synergy2.sourceforge.net/

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Hehe, nu fick jag det att fungera med synergy. Riktigt smart program faktiskt! Tack spackel för tipset!

Visa signatur