Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Denna ser ju rätt intressant ut, någon som testat?

"A compact and powerful UniFi gateway with a full suite of advanced routing and security features.
Up to 10x routing performance increase over USG (tested with IPS/IDS, QoS, and Smart Queues)

Managed with a Cloud Key, Official UniFi Hosting, or UniFi Network Server

(1) GbE WAN port

(1) GbE LAN port

Compact footprint

USB-C powered (adapter included)"

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-cloud-keys-gat...

https://images.svc.ui.com/?u=https%3A%2F%2Fcdn.ecomm.ui.com%2Fproducts%2F2eb8bbf3-3f14-4d50-a4b7-e575310eccf2%2Ffee4ec26-35a2-472a-93ff-8e0ae2095816.png&q=75&w=3840

Lite svårt med användningsområdet på den tycker jag. Hade varit nice om den hade inbyggd cloud key.

Är väl nice om du behöver två APs hemma, men blir dyrt för en AP scenarion. Går ju att hosta egen Cloud Key på en dator men känns ju lite trist.

Behövs rätt mycket prylar för att få en setup att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om just AX-59U kommer fungera i ditt användarfall är svårt att ge något definitivt svar på.
"Förmodligen" blir mitt svar och skulle det inte vara tillräckligt bra täckning kan du alltid komplettera med ytterligare en Asus-router för Mesh.

Tänk på att erbjudandet och priset på 999kr går ut idag från Elgiganten så snooza inte på en ev. beställning!

Ubiquiti UniFi Dream Router är en helt annan prisklass och typ av router. Har du budgeten är den säkert bra men du måste själv avgöra om du kommer ha nytta av all den funktionalitet som du betalar cirka 66% mer för.

Gällande Wifi 6e så är det få enheter som stödjer den standarden idag. Senaste iPhones och Apple-produkter vad jag känner till.

Wifi 7 är också på gång om en inte alltför avlägsen framtid så frågan är om 6e blir en liten parantes. Båda kommer operera på 6GHz-nätet ska sägas.

Lycka till med valet!

Ja I just AX-59U så skulle det bli två för att kunna köra de i mesh. Då jag skulle behöva kabel till vissa enheter.

Nej, klart det skulle vara kul med bättre grejer och Ubiquity men kräver kanske lite tid för att sitta med. 😅

Permalänk
Medlem

Tänkte ta och kolla här om lite tips.
Funderar på att uppgradera min nuvarande router till en med wifi 6. Anledningen är att få lite bättre bild i VR över airlink.
Bor själv och litet (53 m^2) med central plats på inkommande lina, så behöver inte vara så kraftig.

Problemet är att jag gärna vill ha 2.5gbit lan till min stationära för att maxa dem och har svårt att hitta den billigaste lösningen. Det är sällan bra utskrivet på köpsidor och de flesta (även dyrare) maxar vid gigabit.

Har hittat denna, men vill gärna hitta billigare:
https://www.proshop.se/Naetverk-Router/TP-Link-Archer-AX55-Pr...

Någon som har fler tips?

Finns ju en billig jäkel i nuvarande mellandagsrea för 470 spänn om jag vill gå med gigabit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Tänkte ta och kolla här om lite tips.
Funderar på att uppgradera min nuvarande router till en med wifi 6. Anledningen är att få lite bättre bild i VR över airlink.
Bor själv och litet (53 m^2) med central plats på inkommande lina, så behöver inte vara så kraftig.

Problemet är att jag gärna vill ha 2.5gbit lan till min stationära för att maxa dem och har svårt att hitta den billigaste lösningen. Det är sällan bra utskrivet på köpsidor och de flesta (även dyrare) maxar vid gigabit.

Har hittat denna, men vill gärna hitta billigare:
https://www.proshop.se/Naetverk-Router/TP-Link-Archer-AX55-Pr...

Någon som har fler tips?

Finns ju en billig jäkel i nuvarande mellandagsrea för 470 spänn om jag vill gå med gigabit.

Sökte såhär:
https://www.pricerunner.se/ct/168/Routrar?attr_955=100014316&...
Det jag hittar är att du har den du hittat, men där ser jag bara 2.5Gbit WAN (inga LAN?).
Samt ett alternativ som är någon hundring billigare, den når dock bara 2Gbit och då via Link Aggregation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Sökte såhär:
https://www.pricerunner.se/ct/168/Routrar?attr_955=100014316&...
Det jag hittar är att du har den du hittat, men där ser jag bara 2.5Gbit WAN (inga LAN?).
Samt ett alternativ som är någon hundring billigare, den når dock bara 2Gbit och då via Link Aggregation.

Har aldrig hört talas om den link aggregation förut.
Kräver detta dubbla kablar till datorn (har bara en enkel 2.5 port)?

Vad jag kunde se kunde man välja wan/lan på en 2.5a eller en gigabittare på den jag länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Har aldrig hört talas om den link aggregation förut.
Kräver detta dubbla kablar till datorn (har bara en enkel 2.5 port)?

Vad jag kunde se kunde man välja wan/lan på en 2.5a eller en gigabittare på den jag länkade.

Jo, det kräver dubbla kablar. Kanske finns någon adapter för att koppla till din dator?
Ah, jo det stämmer att de går att välja om WAN/LAN är 2.5Gbit. Men vad är användningsområdet där du behöver 2.5Gbit på bara en av dem?

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Har aldrig hört talas om den link aggregation förut.
Kräver detta dubbla kablar till datorn (har bara en enkel 2.5 port)?

Vad jag kunde se kunde man välja wan/lan på en 2.5a eller en gigabittare på den jag länkade.

Varning vad gäller link aggregation, så du inte köper något som inte gör det du vill:
Link aggregation på två nätverksgränssnitt ger dig inte 2x1GbE=2GbE nätverkshastighet, utan 1GbE + 1GbE nätverkshastighet: har du flera nätverksströmmar igång samtidigt kan de sammanlagt utnyttja den bandbredd du har tillgänglig på alla aggregerade nätverksgränssnitt. Du kan dock inte få en enstaka nätverksström - säg en gammaldags filkopiering från dator a till dator b - att gå snabbare än kapaciteten i det enda nätverksgränssnitt som aktiveras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Jo, det kräver dubbla kablar. Kanske finns någon adapter för att koppla till din dator?
Ah, jo det stämmer att de går att välja om WAN/LAN är 2.5Gbit. Men vad är användningsområdet där du behöver 2.5Gbit på bara en av dem?

Du får ursäkta mig om jag gör tankevurpor. Min kunskap när det kommer till nätverk gränsar farmorsnivå.

Har 250/100 inkommande (kopplas till wan om jag inte har fel) .
Tanken är att kunna strömma från datorn till andra enheter (typ VR headset) över wifi.
Eftersom bättre typer av wifi 6 stödjer långt mer än gigabit (~100MB/s) vill jag inte begränsas lika mycket av min stationära dator (utan wifi) som jag kopplar via sladd till lan porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Du får ursäkta mig om jag gör tankevurpor. Min kunskap när det kommer till nätverk gränsar farmorsnivå.

Har 250/100 inkommande (kopplas till wan om jag inte har fel) .
Tanken är att kunna strömma från datorn till andra enheter (typ VR headset) över wifi.
Eftersom bättre typer av wifi 6 stödjer långt mer än gigabit (~100MB/s) vill jag inte begränsas lika mycket av min stationära dator (utan wifi) som jag kopplar via sladd till lan porten.

Jo, Wifi 6 stödjer mer än gigabit i om man pratar om teoretisk maxkapacitet och det som specificeras ifrån routern är max totalt, inte till en enstaka nod. Se den här monsterroutern t.ex (skrolla ner till testdatan halvvägs igenom artikeln):
https://www.tomshardware.com/reviews/asus-rog-rapture-gt-ax11...
Den når ~1300Megabit (kom ihåg att inte jämföra med Megabyte) under optimala förhållanden. De är routrarna kanske ger 500-700Mbit under optimala förhållanden?
En trådad anslutning har mycket bättre förutsättningar för att vara högpresterande, så de är i regel sällan en flaskhals i system som också inkluderar trådlösa anslutningar. Det är också därför du sällan ser routrar som har satsat mer på de trådade än på det trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Tänkte ta och kolla här om lite tips.
Funderar på att uppgradera min nuvarande router till en med wifi 6. Anledningen är att få lite bättre bild i VR över airlink.
Bor själv och litet (53 m^2) med central plats på inkommande lina, så behöver inte vara så kraftig.

Problemet är att jag gärna vill ha 2.5gbit lan till min stationära för att maxa dem och har svårt att hitta den billigaste lösningen. Det är sällan bra utskrivet på köpsidor och de flesta (även dyrare) maxar vid gigabit.

Har hittat denna, men vill gärna hitta billigare:
https://www.proshop.se/Naetverk-Router/TP-Link-Archer-AX55-Pr...

Någon som har fler tips?

Finns ju en billig jäkel i nuvarande mellandagsrea för 470 spänn om jag vill gå med gigabit.

Vilket VR headset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vilket VR headset?

Har idag en quest 2:a vilket gör att det skulle räcka med Gigabit (maxar vid 1200mbit). Har funderat på något värre däremot framöver så därför vill jag få lite mer utrymme när jag skaffar ny router. Min nya dator har jag inte tänkt byta moderkort på på minst 10 år.

Permalänk
Medlem

Du får ju ut 940mbps på vanlig LAN. Behövs det sista för Meta Quest 2? Annars köp en billig Wifi6 och sälj den sen och köp Wifi 7 om ett år eller så när priserna är rimliga.

Permalänk
Medlem

Sonen ska flytta till en lägenhet (2:a på 45 kvm) och ska teckna sig för fiber (100/100).
Istället för skitroutern från ISP (som han dessutom måste betala hyra för!) så tänkte han köpa en egen router.
Duger det med vilket billigt skit som helst?

Typ https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

(högst begränsad ekonomi för en ung människa med knappt 21 kkr/mån brutto)

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Sonen ska flytta till en lägenhet (2:a på 45 kvm) och ska teckna sig för fiber (100/100).
Istället för skitroutern från ISP (som han dessutom måste betala hyra för!) så tänkte han köpa en egen router.
Duger det med vilket billigt skit som helst?

Typ https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

(högst begränsad ekonomi för en ung människa med knappt 21 kkr/mån brutto)

Hej,

Skulle säga att det där är en helt OK router för priset och sannolikt bättre än valfri ISP-standardrouter.

Den har det viktigaste såsom Gigabit-portar, Wifi 6 och för den relativt lilla ytan så kommer det inte bli några problem att maxa farten och täckningen både trådlöst och via trådat om så är planen.

Om det dessutom "bara" är för 100/100 så inga konstigheter eller problem.

Nackdelarna är den relativt "låga" kapaciteten på Wifi data rate, dvs AX1800 men såvida det inte ska vara 30+ enheter vilket jag inte misstänker så ska det inte vara några problem. Detta är såklart teoritiska hastigheter men att maxa en 100/100-anslutning kommer den fixa i sömnen.

CPU:n är inget fartmonster ska sägas, dual-core på 800Mhz men att agera vanlig router och koppla upp 10+ enheter kommer fungera fint!

Endast 3xLAN-portar också mot standarden som brukar vara 4.

Recension här:
https://www.mbreviews.com/asus-rt-ax53u-wifi-6-router-review/

Vill ni uppa budgeten något så kan Asus RT-AX58U vara ett vettigt val. Kostar nästan 50% mer dock (1290kr) och tveksamt om användarbehovet finns där. Men den är bättre på alla plan givetvis, dubbel trådlöst kapacitet, mycket snabbare CPU etc.

Jämförelse:
https://www.asus.com/se/product-compare?ProductID=15583,12221...

Lycka till med valet!

Tänk på att priset bara gäller till på söndag så värt att slå till ganska snart i sådant fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Skulle säga att det där är en helt OK router för priset och sannolikt bättre än valfri ISP-standardrouter.

Den har det viktigaste såsom Gigabit-portar, Wifi 6 och för den relativt lilla ytan så kommer det inte bli några problem att maxa farten och täckningen både trådlöst och via trådat om så är planen.

Om det dessutom "bara" är för 100/100 så inga konstigheter eller problem.

Nackdelarna är den relativt "låga" kapaciteten på Wifi data rate, dvs AX1800 men såvida det inte ska vara 30+ enheter vilket jag inte misstänker så ska det inte vara några problem. Detta är såklart teoritiska hastigheter men att maxa en 100/100-anslutning kommer den fixa i sömnen.

CPU:n är inget fartmonster ska sägas, dual-core på 800Mhz men att agera vanlig router och koppla upp 10+ enheter kommer fungera fint!

Endast 3xLAN-portar också mot standarden som brukar vara 4.

Recension här:
https://www.mbreviews.com/asus-rt-ax53u-wifi-6-router-review/

Vill ni uppa budgeten något så kan Asus RT-AX58U vara ett vettigt val. Kostar nästan 50% mer dock (1290kr) och tveksamt om användarbehovet finns där. Men den är bättre på alla plan givetvis, dubbel trådlöst kapacitet, mycket snabbare CPU etc.

Jämförelse:
https://www.asus.com/se/product-compare?ProductID=15583,12221...

Lycka till med valet!

Tänk på att priset bara gäller till på söndag så värt att slå till ganska snart i sådant fall.

Ett uttömmande och genomtänkt svar - bug o bock, uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tänk på att priset bara gäller till på söndag så värt att slå till ganska snart i sådant fall.

Finns även här för några spänn mindre:
https://www.computersalg.se/i/10979176/asus-rt-ax1800u-wi-fi-...

Om inget bättre finns i den prisklassen så får det bli en sådan!
Invändningar...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Finns även här för några spänn mindre:
https://www.computersalg.se/i/10979176/asus-rt-ax1800u-wi-fi-...

Om inget bättre finns i den prisklassen så får det bli en sådan!
Invändningar...?

Finns ett par TP-Link i samma prisklass som har motsvarande specs och prestanda, till exempel TP-Link AX23 men då skulle jag nog hellre satsa på Asus.

Asus är ett taiwanesiskt bolag, TP-Link kinesiskt. Man får dra sina egna slutsatser av det och välja själv.
Personligen gillar jag Asus mjukvara och tillhörde app bättre men smaksak.

Länkar ett Prisjakt-filter med priser upp till 1000kr. Undvik det allra billigaste budget-skräpet <500kr:
Prisjakt

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag behöver en stabil router med bra prestanda samt friheten att ändra lite vad som helst och det hela känns väldigt rörigt då jag inte hängt med tekniken här. Är väldigt insnöad i Ubiquiti prylar dels för stabiliteten och dels för möjligheterna att kunna pilla med nästan vad som helst som t.ex. VLAN (är lite roligt för mig då jag är intresserad av programmering, automatisera hemmet och liknande).

Har en gammal AP-AC-LITE (Wifi 5) ifrån Ubiquiti liggandes som jag tänkte använda som AP om nu inte routern råkar ha en bra AP inbyggd redan.

Jag är ensamboende i en lägenhet på 78m² med tillgång till öppen fiber upp till 1Gbit/s (betalar just nu för 250/250). Routern ska kunna hantera minst 1Gbit/s men gärna mer om prislappen inte springer iväg. Routern ska gärna ha tillräckligt med prestanda för QoS/Smart Queue i upp till 1Gbit/s så man kan ladda ner stora filer på datorn samtidigt som någon annan enhet streamar eller spelar utan någon störning i nätverket.

Jag har tittat på Unifi Express, Dream Router och Gateway Lite där alla ser intressanta ut men har ingen aning om någon av dessa är ett bra köp för önskemålen jag har. Vill verkligen inte ha något som kräver en omstart varje månad utan routern ska kunna vara igång i ett halvår om jag så vill utan några problem.

Har ni några rekommendationer eller något jag bör veta vid val av router?

Sammanfattad lista:

  • Stabil.

  • Tillräckligt med prestanda för QoS/Smart Queue i 1Gbit/s.

  • Stöd för IPS/IDS.

  • Många inställningar att pilla på som t.ex. VLAN.

  • Budget upp till 3000:- men väldigt gärna billigare.

  • Gärna Ubiquiti om det inte är en tydlig fördel att välja något annat.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Hej.

Jag behöver en stabil router med bra prestanda samt friheten att ändra lite vad som helst och det hela känns väldigt rörigt då jag inte hängt med tekniken här. Är väldigt insnöad i Ubiquiti prylar dels för stabiliteten och dels för möjligheterna att kunna pilla med nästan vad som helst som t.ex. VLAN (är lite roligt för mig då jag är intresserad av programmering, automatisera hemmet och liknande).

Har en gammal AP-AC-LITE (Wifi 5) ifrån Ubiquiti liggandes som jag tänkte använda som AP om nu inte routern råkar ha en bra AP inbyggd redan.

Jag är ensamboende i en lägenhet på 78m² med tillgång till öppen fiber upp till 1Gbit/s (betalar just nu för 250/250). Routern ska kunna hantera minst 1Gbit/s men gärna mer om prislappen inte springer iväg. Routern ska gärna ha tillräckligt med prestanda för QoS/Smart Queue i upp till 1Gbit/s så man kan ladda ner stora filer på datorn samtidigt som någon annan enhet streamar eller spelar utan någon störning i nätverket.

Jag har tittat på Unifi Express, Dream Router och Gateway Lite där alla ser intressanta ut men har ingen aning om någon av dessa är ett bra köp för önskemålen jag har. Vill verkligen inte ha något som kräver en omstart varje månad utan routern ska kunna vara igång i ett halvår om jag så vill utan några problem.

Har ni några rekommendationer eller något jag bör veta vid val av router?

Sammanfattad lista:

  • Stabil.

  • Tillräckligt med prestanda för QoS/Smart Queue i 1Gbit/s.

  • Stöd för IPS/IDS.

  • Många inställningar att pilla på som t.ex. VLAN.

  • Budget upp till 3000:- men väldigt gärna billigare.

  • Gärna Ubiquiti om det inte är en tydlig fördel att välja något annat.

Jag körde på Omada när jag flyttade in i min lägenhet, ville komma ifrån "konsumentsegmentet" med komboenheter samtidigt som jag väl tyckte att Unifi är lite väl dyrt (och mainstream )

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Min gamla router har börjat bete sig opålitligt, så den är väl på väg att dö. Kan väl vara OK, den är nästan 10 år gammal nu. Utan att gå in på detaljer behöver jag ha två accesspunkter i lägenheten, så då faller sig Mesh naturligt. Behöver också ha MINST två LAN-portar på den ena enheten.

Mina personliga erfarenheter är att TP-Link har varit bra, så jag fortsätter gärna med dem, men jag kan lyssna på alternativ. Har kommit fram till att TP-Link XE75 ser bra ut. Missar jag något uppenbart med ett paket av två såna?

(Om någon vill påpeka att det alltid är bättre med kablar och att jag borde klara mig med en enhet i en lägenhet, så bespara mig. Jag har dragit kablar där det går, och snart 10 års experimenterande har gjort mig säker på att man inte får acceptabel täckning med en router oavsett var den står. Gammalt hus, tjocka väggar, prylar som behöver bra bandbredd som står på mindre lyckade ställen. Jag behöver två enheter och jag kan inte på ett lätt sätt dra kablar mellan dem idag.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Min gamla router har börjat bete sig opålitligt, så den är väl på väg att dö. Kan väl vara OK, den är nästan 10 år gammal nu. Utan att gå in på detaljer behöver jag ha två accesspunkter i lägenheten, så då faller sig Mesh naturligt. Behöver också ha MINST två LAN-portar på den ena enheten.

Mina personliga erfarenheter är att TP-Link har varit bra, så jag fortsätter gärna med dem, men jag kan lyssna på alternativ. Har kommit fram till att TP-Link XE75 ser bra ut. Missar jag något uppenbart med ett paket av två såna?

(Om någon vill påpeka att det alltid är bättre med kablar och att jag borde klara mig med en enhet i en lägenhet, så bespara mig. Jag har dragit kablar där det går, och snart 10 års experimenterande har gjort mig säker på att man inte får acceptabel täckning med en router oavsett var den står. Gammalt hus, tjocka väggar, prylar som behöver bra bandbredd som står på mindre lyckade ställen. Jag behöver två enheter och jag kan inte på ett lätt sätt dra kablar mellan dem idag.)

Har du testat Powerline adapters? De har blivit bättre med åren.
Annars så håller jag med om att XE75 ser bra ut, speciellt med tanke på priset för 2-pack:
https://www.pricerunner.se/pl/168-3202200074/Routrar/TP-Link-...
Asus AX XT8 kanske är ett alternativ annars?
https://www.pricerunner.se/pl/168-5123960/Routrar/ASUS-ZenWiF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Har du testat Powerline adapters? De har blivit bättre med åren.
Annars så håller jag med om att XE75 ser bra ut, speciellt med tanke på priset för 2-pack:
https://www.pricerunner.se/pl/168-3202200074/Routrar/TP-Link-...
Asus AX XT8 kanske är ett alternativ annars?
https://www.pricerunner.se/pl/168-5123960/Routrar/ASUS-ZenWiF...

Japp, jag har kört Powerline i två omgångar. De funkar, men bandbredden tenderar att ticka ner under 20 Mbit/s ibland, och det räcker inte. Gammalt hus innebär gamla kablar, och den sträckan där jag helst skulle vilja använda dem är det dessutom olika faser så prestandan blir usel.

Tack för tipset om Asusen! Om jag summerar skillnaderna så är det

+ en LAN-port till
+ 2.5 Gbps på WAN-porten
- ingen 6GHz
- 300kr mer (idag)

Uttryckt på ett annat sätt, jag kan köpa lös switch för 300kr att få fler portar, så är det + en LAN port och - 6 GHz. Då vinner nog XE75, men det är ju ett alternativ, visst.

(Lite surt att skiten dör nu när Wi-Fi 7 precis är specat inte om ett par månader så det hade hunnit komma bättre reor på 6E-grejor, men så är det i livet)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Min gamla router har börjat bete sig opålitligt, så den är väl på väg att dö. Kan väl vara OK, den är nästan 10 år gammal nu. Utan att gå in på detaljer behöver jag ha två accesspunkter i lägenheten, så då faller sig Mesh naturligt. Behöver också ha MINST två LAN-portar på den ena enheten.

Mina personliga erfarenheter är att TP-Link har varit bra, så jag fortsätter gärna med dem, men jag kan lyssna på alternativ. Har kommit fram till att TP-Link XE75 ser bra ut. Missar jag något uppenbart med ett paket av två såna?

(Om någon vill påpeka att det alltid är bättre med kablar och att jag borde klara mig med en enhet i en lägenhet, så bespara mig. Jag har dragit kablar där det går, och snart 10 års experimenterande har gjort mig säker på att man inte får acceptabel täckning med en router oavsett var den står. Gammalt hus, tjocka väggar, prylar som behöver bra bandbredd som står på mindre lyckade ställen. Jag behöver två enheter och jag kan inte på ett lätt sätt dra kablar mellan dem idag.)

Vad kör du för routers och Mesh-system idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Hej.

Jag behöver en stabil router med bra prestanda samt friheten att ändra lite vad som helst och det hela känns väldigt rörigt då jag inte hängt med tekniken här. Är väldigt insnöad i Ubiquiti prylar dels för stabiliteten och dels för möjligheterna att kunna pilla med nästan vad som helst som t.ex. VLAN (är lite roligt för mig då jag är intresserad av programmering, automatisera hemmet och liknande).

Har en gammal AP-AC-LITE (Wifi 5) ifrån Ubiquiti liggandes som jag tänkte använda som AP om nu inte routern råkar ha en bra AP inbyggd redan.

Jag är ensamboende i en lägenhet på 78m² med tillgång till öppen fiber upp till 1Gbit/s (betalar just nu för 250/250). Routern ska kunna hantera minst 1Gbit/s men gärna mer om prislappen inte springer iväg. Routern ska gärna ha tillräckligt med prestanda för QoS/Smart Queue i upp till 1Gbit/s så man kan ladda ner stora filer på datorn samtidigt som någon annan enhet streamar eller spelar utan någon störning i nätverket.

Jag har tittat på Unifi Express, Dream Router och Gateway Lite där alla ser intressanta ut men har ingen aning om någon av dessa är ett bra köp för önskemålen jag har. Vill verkligen inte ha något som kräver en omstart varje månad utan routern ska kunna vara igång i ett halvår om jag så vill utan några problem.

Har ni några rekommendationer eller något jag bör veta vid val av router?

Sammanfattad lista:

  • Stabil.

  • Tillräckligt med prestanda för QoS/Smart Queue i 1Gbit/s.

  • Stöd för IPS/IDS.

  • Många inställningar att pilla på som t.ex. VLAN.

  • Budget upp till 3000:- men väldigt gärna billigare.

  • Gärna Ubiquiti om det inte är en tydlig fördel att välja något annat.

UXG lite klarar väl allt det för halva priset?
Hittar inte vad den maxar IDS/IPS men kolla youtube.
Du behöver ingen QOS för 1gbit.
Då har du 1500kr att lägga på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vad kör du för routers och Mesh-system idag?

Här är det en urgammal TP-Link Archer C7 med en extender som också är TP-Link. Tror att det är RE450. TP-Link har nåt som heter OneMesh som de uppgraderar äldre enheter till, men de har inte släppt uppgraderingar för mina - för gamla revisioner. Att bara bygga på kommer alltså inte att fungera.

Har TP-Link Deco M5 på två andra ställen där det fungerar utmärkt. Har i allmänhet goda erfarenheter av dem och av Netgear.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Japp, jag har kört Powerline i två omgångar. De funkar, men bandbredden tenderar att ticka ner under 20 Mbit/s ibland, och det räcker inte. Gammalt hus innebär gamla kablar, och den sträckan där jag helst skulle vilja använda dem är det dessutom olika faser så prestandan blir usel.

Tack för tipset om Asusen! Om jag summerar skillnaderna så är det

+ en LAN-port till
+ 2.5 Gbps på WAN-porten
- ingen 6GHz
- 300kr mer (idag)

Uttryckt på ett annat sätt, jag kan köpa lös switch för 300kr att få fler portar, så är det + en LAN port och - 6 GHz. Då vinner nog XE75, men det är ju ett alternativ, visst.

(Lite surt att skiten dör nu när Wi-Fi 7 precis är specat inte om ett par månader så det hade hunnit komma bättre reor på 6E-grejor, men så är det i livet)

Jo, det är sant. XE75 vinner nog där. Ett annat alternativ med tanke på att du nämnde att du har goda erfarenheter av Netgear är:
https://www.webhallen.com/se/product/359768-Netgear-SXR50-Orb...
Vet inte om den är vassare hårdvarumässigt på något sätt (gissar dock att räckvidden är bättre på dessa), men deras Insight Premium i 5 år kanske lockar? Stötte på det i jobbet får ett år sedan, det är rätt nice och betydligt roligare GUI än vad konsumentroutrar brukar erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Här är det en urgammal TP-Link Archer C7 med en extender som också är TP-Link. Tror att det är RE450. TP-Link har nåt som heter OneMesh som de uppgraderar äldre enheter till, men de har inte släppt uppgraderingar för mina - för gamla revisioner. Att bara bygga på kommer alltså inte att fungera.

Har TP-Link Deco M5 på två andra ställen där det fungerar utmärkt. Har i allmänhet goda erfarenheter av dem och av Netgear.

Tack! Ja, C7 är lite äldre men säkert full funktionell så länge den fungerar.

Helt med på att du skriver att du "måste" ha Mesh men är du helt säker på det? Det har hänt ganska mycket bara de senaste 5-6 åren och utvecklingen har minst sagt gått framåt.

Det finns en hel del vassa routers som kan täcka stora ytor utan Mesh.

Hur stor yta bor du på? Om du bor i lägenhet så är jag (mer eller mindre) övertygad om att du kan klara dig på en semi high-end router såsom Asus RT-AX86U Pro eller Asus ROG Rapture GT-AX6000. Har läst rapporter här på forumet att de utan problem kan täcka 3-plansvilllor utan problem.

Båda är ganska lika till specs och prisbild (~2500kr) där den sistnämnda är något vassare.

Gällande Wifi 6e tycker jag det är lite bortkastade pengar att satsa på det i dagsläget nu när Wifi 7 är cerifierat. Kommer med all sannolikhet bli något av en parentes.

Om budget och pengar finns så skulle jag hellre gå "all in" på ett Wifi 7 system och framtidssäkra även om det lär vara overkill deluxe:
TP-Link Deco BE65 BE9300 Whole Home Mesh WiFi 7 System (2-pack)

Helt "ok" pris dock för ett 2-pack ska sägas.

Lycka till med valet! Tidigare rekommendationer från @Icecrystal lär fungera fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tack! Ja, C7 är lite äldre men säkert full funktionell så länge den fungerar.

Helt med på att du skriver att du "måste" ha Mesh men är du helt säker på det? Det har hänt ganska mycket bara de senaste 5-6 åren och utvecklingen har minst sagt gått framåt.

Det finns en hel del vassa routers som kan täcka stora ytor utan Mesh.

Hur stor yta bor du på? Om du bor i lägenhet så är jag (mer eller mindre) övertygad om att du kan klara dig på en semi high-end router såsom Asus RT-AX86U Pro eller Asus ROG Rapture GT-AX6000. Har läst rapporter här på forumet att de utan problem kan täcka 3-plansvilllor utan problem.

Båda är ganska lika till specs och prisbild (~2500kr) där den sistnämnda är något vassare.

Gällande Wifi 6e tycker jag det är lite bortkastade pengar att satsa på det i dagsläget nu när Wifi 7 är cerifierat. Kommer med all sannolikhet bli något av en parentes.

Om budget och pengar finns så skulle jag hellre gå "all in" på ett Wifi 7 system och framtidssäkra även om det lär vara overkill deluxe:
TP-Link Deco BE65 BE9300 Whole Home Mesh WiFi 7 System (2-pack)

Helt "ok" pris dock för ett 2-pack ska sägas.

Lycka till med valet! Tidigare rekommendationer från @Icecrystal lär fungera fint!

Att jag säger att jag måste ha Mesh eller extender beror på att jag verkligen provade allt innan jag gav upp och köpte extender. Jag har bytt ut antennerna på routern för högre effekt, och det skapas ändå döda hörn. Körde också med Powerline ett tag, vilket gav usel bandbredd.

Problemet är att väggarna är tjocka, och även om signalen klarar sig bra igenom dem om det är en rak väg igenom väggen, så dör den om signalen måste gå diagonalt genom väggen. Jag har gått runt med telefonen och mätt signalstyrka på olika punkter, och det är väldigt tydligt att det är så det är. Speciellt en bit mitt i lägenheten som fungerar som pelare dödar alla radiovågor. Eftersom de två platserna där jag måste ha bra täckning (vid skrivbordet i arbetsrummet samt vid TVn) ligger på ett sånt sätt att de är perfekt skärmade från varandra, kan jag inte ställa routern på något av de ställena. Jag har funderat på om jag kan ställa en router så att den fungerar för dessa två punkter och eventuellt hittat en plats - där det inte finns el. Således PoE-router, och jag får ändå något hörn som är dött (sannolikt i sovrummet).

När jag flyttade hit körde jag ADSL och fick TVn genom kabel, och då gick det bra eftersom TVn inte behövde nån bandbredd. När jag sen bytte till Comhem för nätverket och således flyttade routern till TVn märkte jag att bandbredden blev kass i arbetsrummet och flyttade runt lite i det rummet, men efter lite ergonomi-problem byggde jag en ordentlig arbetsplats och då var det tvunget att jag ordnade nätverket. Extender blev en billig lösning som faktiskt fungerade, efter många försök som inte gjorde det. Numer kommer nätverket in i hallen igen och huvudroutern står i arbetsrummet, men då krävdes extender för att få TVn att funka.

Jag är helt enkelt trött på att försöka. Två punkter med nätverk funkar, inget annat gör det.

Wi-Fi 6e är väl mest kul för att man kan ta backhaul över 6GHz. Inte enormt viktigt. Hade nog tänkt att vänta till Wi-Fi 7, men plötsligt blev det lite akut, och då får man ta vad som finns att köpa. Den du länkar ser onekligen bra ut, men det är ju dubbla pengarna. Har inga Wi-Fi 7-enheter idag, och eftersom den enda prylen som jag skulle kunna uppgradera till det sitter på Ethernet lär det ta ett tag innan jag kan använda det. Det tar emot lite att lägga de pengarna.

Netgear-routern skall jag däremot titta på, tackar för det tipset.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hej
Har lite problem med mitt nätverk tappar kontakt och grabben har dålig kontakt i sitt rum samt att sonos tappar kontakten då och då. Så jag tänkte att uppgradera. Kör asus xt8 i mesh med en annan asus router billigare.

Har kollat på detta men vilken är stabilast tro och ger bra hastighet??

https://www.amazon.se/ASUS-RT-AX89X-OFDMA-teknik-AiProtection...

https://www.power.se/datorer/natverk-och-routers/mesh-routers...

https://www.amazon.se/WiFi-system-WiFi-router-kraftfullt-WiFi...

Vilken/vilka ska man ta

Permalänk
Medlem

Ingen här som kör Firewalla? Verkar väldigt intressant. Bra prestanda, bra app och bra funktioner. Betydligt kraftfullare än Unifi och är fri från månadskostnad.