Hur påverkas vi av US-dollarn?

Permalänk

Hur påverkas vi av US-dollarn?

Jag har läge att köpa "min" lägenhet nu io.m. en ombildning.
Vet inte riktigt hur jag ska göra ännu men jag har ju tills imorgon på mig - gott om tid
Detta har fått mig att fundera på hur 17 dollarkursen påverkar oss i Sverige.
Hur ligger det till egentligen?
Anledningen till att jag undrar beror till stor del på att jag personligen inte har märkt av den så omtalade krisen för egen del. Det är mest knegarvardag som vanligt för mig, trotts allt man läser i tidningar och på internet.

Om vi tar extremfallet med en komplett krasch, dv.s. US-dollarn upphör att existera som valuta, bara som ett exempel, vad skulle det egentligen innebära för oss?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk

Re: Hur påverkas vi av US-dollarn?

En krasch av US-dollarn skulle med stor sannolikhet innebära ganska mycket problem. Sverige har visserligen inte några enorma exporter till usa direkt. Men när resten av värden går in i en ekonomisk kris så kommer Sverige dras med. Precis som nyss har hänt.

En av nackdelarna med globalisering är just att ekonomiska problem sprider sig som ringar på vattnet då alla länders ekonomi är sammankopplade till stor del.

Export och import av produkter utgör en del av sammankopplingen till andra länder, och 55% av all varuproduktion i Sverige exporteras. (källa: http://www.swedishtrade.se/PageFiles/134234/Exportstatistik%2... )

På detta så finns finansiella delar som inte har med varuexport att göra, till exempel banker som har filialer i andra länder. Den svenska utlandsstatsskulden ligger på ca 300 miljarder kronor! (källa https://www.riksgalden.se/Dokument/Riksg%C3%A4ldskontoret%20o... )

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur påverkas vi av US-dollarn?

Alldeles för mycket tyvärr ...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Den svenska utlandsstatsskulden ligger på ca 300 miljarder kronor!

Jisses. Ja det är ju pengar det med

Så om jag har begripit det hela rätt så är det alltså de sekundära effekterna som blir värst? Alltså att underleverantörer och liknande får det kärvt enligt dominoprincipen, eller har jag missuppfattat nu?

Men hur skulle det fungera rent praktiskt i längden om vi antar att dollarn försvinner som valuta? Jag antar att euro eller kinesiska kronor (vad de nu kallas) skulle ligga rätt så bra till som ny handelsvaluta, dv.s. om alla fortfarande skulle vilja ha en gemensam valuta för handel. Rent spontant så känns det som att ett byte från USD till EUR bara vore en ren formalitet. Självfallet påverkar ju den export vi har till USA ekvationen, fast för enkelhetens skull kan vi ju bortse från detta.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Jisses. Ja det är ju pengar det med

Så om jag har begripit det hela rätt så är det alltså de sekundära effekterna som blir värst? Alltså att underleverantörer och liknande får det kärvt enligt dominoprincipen, eller har jag missuppfattat nu?

Men hur skulle det fungera rent praktiskt i längden om vi antar att dollarn försvinner som valuta? Jag antar att euro eller kinesiska kronor (vad de nu kallas) skulle ligga rätt så bra till som ny handelsvaluta, dv.s. om alla fortfarande skulle vilja ha en gemensam valuta för handel. Rent spontant så känns det som att ett byte från USD till EUR bara vore en ren formalitet. Självfallet påverkar ju den export vi har till USA ekvationen, fast för enkelhetens skull kan vi ju bortse från detta.

Kina håller extrema mängder US-dollar, så de skulle förlora stora mängder pengar på det, och vi kan bara ana vad konsekvenserna skulle bli av det för resten av oss.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Den svenska utlandsstatsskulden ligger på ca 300 miljarder kronor!

Det där är något jag funderat på ganska länge. Det verkar som att alla länder har utlandsskulder, men hur går det ihop? Någonstans måste ju pengarna komma från. Finns det något land som har lånat ut en sjudjävla massa pengar till alla andra länder? Eller är det så att vi förutom skulden också har en del fordringar utomlands som inte nämns i sammanhanget? Och varför gör man inget för att betala tillbaks utlandsskulden? Den lär väl inte vara räntefri direkt?
Många frågor, men skulle vara kul om nån hade några svar. Sånt här med ekonomi är ren hokus-pokus för en ingenjör som jag.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Håller med dig, Scanian.
Det känns lite som att det sitter en superskurk i en vulkan någonstans och samlar ränta från alla länder samtidigt
Hur går det ihop egentligen?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Det där är något jag funderat på ganska länge. Det verkar som att alla länder har utlandsskulder, men hur går det ihop? Någonstans måste ju pengarna komma från. Finns det något land som har lånat ut en sjudjävla massa pengar till alla andra länder? Eller är det så att vi förutom skulden också har en del fordringar utomlands som inte nämns i sammanhanget? Och varför gör man inget för att betala tillbaks utlandsskulden? Den lär väl inte vara räntefri direkt?
Många frågor, men skulle vara kul om nån hade några svar. Sånt här med ekonomi är ren hokus-pokus för en ingenjör som jag.

Jag har inte så bra koll. Men grunden är att lånen för loss kapital som kan användas för att driva Sverige framåt. Samtidigt som vi lånar ut pengar utomlands, detta ska tydligen kunna ses som en sorts investering.

Och ja, praktiskt taget alla länder har någon sorts utlandsskuld:
http://www.globalis.se/Statistik/Utlandsskuld#bars

Sverige har dessutom precis som du säger en del fodringar i andra länder. ( http://bolagsfakta.se/index.php?option=com_compropressrelease... )

Min fundering är bara, är det våran finansminister som sitter och spekulerar med Sveriges pengar eller hur styrs det hela...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Det där är något jag funderat på ganska länge. Det verkar som att alla länder har utlandsskulder, men hur går det ihop? Någonstans måste ju pengarna komma från.

Har för mig detta och en del annat tas upp i denna filmen.
http://video.google.com/videoplay?docid=-2550156453790090544#

Har ingen aning om hur korrekt informationen är i filmen, så var så källkritiskt som du själv anser du behöver vara för innehållet.

Permalänk
Medlem

Vissa filmer gillar att sätta ett likhetstecken mellan krediter (M3) och pengar, i mina ögon är det inte samma sak.

En kredit är något som försvinner när den har förbrukats (utlånats + betalats tillbaka). Likvida medel, M0, försvinner inte såvida man inte eldar upp dem eller dyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kina håller extrema mängder US-dollar, så de skulle förlora stora mängder pengar på det, och vi kan bara ana vad konsekvenserna skulle bli av det för resten av oss.

fast nu verkar det som kina är sugen på att lämna dollarn enligt va jag hörde på radion idag och va man har hört tidagare.
olje länderna ska byta ut handeln med olja till flera olika valutor, vilket kina va väldigt postetiv till.
samt att dom har kritiserat att nästan all handel sker i dollar.
dom är väll med på rysslands förslag att slopa dollarn, och skapa en ny valuta.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på det:
Är det bara jag som tycker att priserna på datordelar i allmännhet har gått upp sedan i våras trots dollarraset. Vi har ju inte heller någon stor inflation f.n så jag antar att förklaringen ligger någon annan stans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
fast nu verkar det som kina är sugen på att lämna dollarn enligt va jag hörde på radion idag och va man har hört tidagare.
olje länderna ska byta ut handeln med olja till flera olika valutor, vilket kina va väldigt postetiv till.
samt att dom har kritiserat att nästan all handel sker i dollar.
dom är väll med på rysslands förslag att slopa dollarn, och skapa en ny valuta.

Problemet är ju att Kina har lite moment 22 över sig, eftersom de håller sådana stora summor går växelkursen ner om de säljer för mycket dvs förlorar de massor på att sälja av. Deras förhoppning är väll att alla stora länder skall gå med på en ny handelsvaluta som byts med dollarn till fast växelkurs under en startfas. För om Kina bara går ut och säger "vi vill sälja alla våra dollar" kommer kursen störtdyka innan de ens sålt av halva sina tillgångar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"