Permalänk
Medlem

Skärmsläckare - vista bubbles

Hej!
Jag använder Bubbles som skärmsläckare i vista, det flyger runt massa bubblor på skärmen, dock med det som visades på skärmen innan som ett lager under bubblorna.
Min mamma klagade då på att skärmen kommer att "bränna fast", pga av att jag t.ex. har utforskaren öppen på skärmen innan skärmsläckaren slogs på.

Jag däremot, hävdar att det handlar om att bilden ska uppdateras för att inte brännas fast, som det är nu flyger ju bubblorna över utforskaren och därmed uppdateras bilden på utforskaren med en bubbla ovanpå sig.

Har jag eller mamma rätt?

Bubbles finns ju i skärmsläckarlistan av en anledning?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

så länge du inte har en plasma skärm/tv kopplad som dator skärm så ska de jävligt mycke till innan en tft/lcd skärm bränner fast (om de äns är möjligt).
för övrigt så har din mamma mycket fel, och du har rätt.

[EDIT]

Jag har avverkat ett antal skärmar genom mina år vid datorer och dom har ståt på 12-18 timmar om dagen utan skärmsläckare och jag har aldrig varit med om att en skärm har bränt.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
så länge du inte har en plasma skärm/tv kopplad som dator skärm så ska de jävligt mycke till innan en tft/lcd skärm bränner fast (om de äns är möjligt).
för övrigt så har din mamma mycket fel, och du har rätt.

[EDIT]

Jag har avverkat ett antal skärmar genom mina år vid datorer och dom har ståt på 12-18 timmar om dagen utan skärmsläckare och jag har aldrig varit med om att en skärm har bränt.

ok , tack!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Du kan vara lugn. LCD skärmar bränner ej fast(möjligen tillfälligt), Plasma däremot kan göra det (ovanligt även på plasma).

Permalänk
Medlem

Re: Skärmsläckare - vista bubbles

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
[Bubbles finns ju i skärmsläckarlistan av en anledning?

För att det ser kul ut. Typ lekstuga som på en Mac. I dagsläget är skärmsläckaren en kul grej som en snygg bakgrunds bild etc.

Men ni har rätt. Det uppdateras som om du fortfarande satt och arbetade vid dator. Vill man verkligen spara något så ändrar man skärmsläckaren till blank/Svart och ändrar tiden för när skärmen ska släcka ned sig. Då syns det inte vad man höll på med, sparar lite ström och irriterar inte din mamma.

Vill man ha kull så lägger man in snygga skärmsläckare och byter mellan dom lite då och då så att det inte blir för tråkigt.