Enkel backup till litet företag

Permalänk
Medlem

Enkel backup till litet företag

Sitter o kollar på nya backuplösningar till företaget. Vi har idag en travan bandstation i servern och banden är helt slut. Nya band ligger på 850:- + moms styck vilket är lite väl saftigt i mitt tycke.

Därför letar jag nu efter något annat alternativ för att göra backup. Vi har enbart 5 datorer och vill gärna kunna ta med backupen hem ifall det skulle brinna t.ex.

Band känns lite gammalmodigt, fick tips om att köra på usb-minnen men det känns mindre säkert. Har hört att dom inte är alltför tillförlitliga, kan tappa information o.s.v.

Vill gärna ha tips på vad som kan lämpa sig bäst för oss. Ska man använda sig av en NAS med hotswapdiskar, onlinebackup?

Mängden data som ska tas backup på är ungefär 4Gb och det ska göras en gång per dygn.

Hittade en annan typ av backup på dustin, vad tror ni om den?

http://www.dustin.se/pd_5010099809.aspx

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Hedersmedlem

För liten budget kör jag DVD+RW packetformatterat (fungerar och syns som vanlig disk för operativet), i mitt fall incd som följer/följde(?) med till Nero. Kör fortfarande version 6 som inhandlades när det kom, inte funnits någon anledning att uppgradera eftersom det fungerar felfritt. Till det WinXPs inbyggda backupprogram.

Väldigt billigt, fungerar utmärkt, men skivorna bör bytas regelbundet beroende på backupmängd eftersom de har begränsad livslängd. Vid daglig skrivning av ca 300mb så brukar det vara lämpligt att byta efter 12-15månader, men detta varierar givetvis mycket beroende på skivor. Programmet säger till själv när skivan börjar ta slut. Verbatim anser jag bäst. Brännarna brukar vara pålitliga i ca 2 år, men det är ju småpengar nuförtiden.

Kört detta i dryga 5 år utan problem som lågbudgetlösning för de med begränsade lagringsbehov.

Edit: Roterar på fem skivor som byts varje vecka. Viktig info som jag glömde.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur mkt data är det ni behöver backupa? Jag skulle titta på nätbaserade lösningar om datamängden inte är orimligt stor. Det är inte bara totala datamängden som är viktig utan även hur ofta den uppdateraas, en stor datamängd är hanterlig om det inte är alltför mkt som uppdateras varje dag. Jag har ingen koll på företagsinriktade tjänster, jag har precis börjat använda Diino.se för privat bruk. Jag vet att t ex www.storegate.se har företagslösningar (såg det när jag utvärderade deras privat-lösning), 50GB kostar 700 kr i månaden hos dom.
Men det är många andra företag som erbjuder backuper för företag.

Permalänk
Hedersmedlem

Online borde ju vara smidigast som teejee föreslår och lägst startkostnad/minst krångel, om inte annat för de med liten budget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Re: Enkel backup till litet företag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WoberT
Sitter o kollar på nya backuplösningar till företaget. Vi har idag en travan bandstation i servern och banden är helt slut. Nya band ligger på 850:- + moms styck vilket är lite väl saftigt i mitt tycke.

Därför letar jag nu efter något annat alternativ för att göra backup. Vi har enbart 5 datorer och vill gärna kunna ta med backupen hem ifall det skulle brinna t.ex.

Band känns lite gammalmodigt, fick tips om att köra på usb-minnen men det känns mindre säkert. Har hört att dom inte är alltför tillförlitliga, kan tappa information o.s.v.

Vill gärna ha tips på vad som kan lämpa sig bäst för oss. Ska man använda sig av en NAS med hotswapdiskar, onlinebackup?

Hittade en annan typ av backup på dustin, vad tror ni om den?

http://www.dustin.se/pd_5010099809.aspx

Den där lösningen består av 2.5" diskar monterade i kassetter.
Jag har inget ont att säga om den, det är en proffslösning som är avsedd för att användas som backup vilket USB-minnen och annat inte är anpassat för. Problemet är väl att ni måste förvara en kopia på annan ort.
Det hela är nog upp till hur stor mängd data som måste ha backup och hur ofta.

Permalänk
Medlem

Hade en liknande situation, backade automatiskt korsvis mellan datorerna + en USB-disk som jag tog hem. Varje dator hade en egen partition för backup. Disk är billigt.

Använde Acronis TrueImage och XP Pro's inbyggda. Nero funkar oxå.

Permalänk
Medlem

Det är ungefär 4Gb som ska tas backup på en gång per dygn.

Hörde med en vän som arbetar med datorer och han föreslog att köpa in en NAS med 2 speglade diskar i o sen ställa den i ett brandsäkert kassaskåp.

Däremot vet jag inte om man enligt t.ex. försäkringsbolaget måste ta med sig en kopia på backupen från arbetsplatsen.

Tilläggas bör att vi har en slö telia adsl lina på 8/1mbit när det kommer till onlinelösningar.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
8/1 duger till WAN/Internet backup om det bara gäller en handfull GB/dygn. Går väl att köra automatiskt på natten.

Ja det är ju inga större mängder som sagt. Så det fungerar ju.

Vilken onlinetjänst ger mest "bang for the buck" så att säga?

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WoberT
Det är ungefär 4Gb som ska tas backup på en gång per dygn.

Hörde med en vän som arbetar med datorer och han föreslog att köpa in en NAS med 2 speglade diskar i o sen ställa den i ett brandsäkert kassaskåp.

Däremot vet jag inte om man enligt t.ex. försäkringsbolaget måste ta med sig en kopia på backupen från arbetsplatsen.

Tilläggas bör att vi har en slö telia adsl lina på 8/1mbit när det kommer till onlinelösningar.

Med så lite data kostar en nätbaserad lösning inte mer än 100 kr månaden på både www.Storegate.se och www.svenskdatalagring.se (bara exempel på företag, jag har ingen personlig erfarenhet av dessa, men de verkar seriösa).
En full backup på 4GB med 1 mbit upp tar storleksordningen 12h. Men de supportar säkert inkrementell backup så att endast modifierade filer uppdateras. Så om mindre än ett par hundra MB ändras per dygn så tar backupen bara nån timme. Och detta schemaläggs ju och sker helt automatiskt, lämpligtvis på natten, så du behöver ju inte göra nånting mer än att konfigurera backupprogrammet, sen har du backup på säker plats utanför företagets lokaler som uppdateras varje dygn helt utan arbete från din sida.

Observera att båda företagen jag länkar till verkar ha gratis provperiod, så du kan testa redan idag om det funkar utan att behöva betala något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WoberT
Ja det är ju inga större mängder som sagt. Så det fungerar ju.

Vilken onlinetjänst ger mest "bang for the buck" så att säga?

Jag har ingen erfarenhet av det. Finns andra trådar, sök, som tar upp detta.

Det viktiga är väl att det är en "seriös" leverantör och att man kan fjärr-administrera sitt backuplager. Kolla oxå att förbindelsen/tjänsten klarar "resume"/omstart vid fel på linjen. Nån slags daglig statuskvitto (email) vill man ha som talar om hur det gått. Ev. vill man kanske ha kryptering men det kan man fixa själv på filerna innan man skickar dom. Åtkomstsäkerhet är viktigt, dvs att ingen hackare tar sig in på linjen eller datalagret.

Testa alla möjliga/omöjliga scenarier innan du sätter det i produktion.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har kommit fram till en lösning som både är bra för mig och företaget.

http://m3.idg.se/2.1022/1.207596/test-10-natdiskar

Läste det där testet och under Iomegas NAS står det:

Iomega har lovat utöka funktionaliteten med nya uppgraderingar regelbundet, som replikering av två nas-enheter över internet och webbåtkomst till filerna. Just replikeringen låter som en bra idé som mer komplicerade enheter erbjudit tidigare. Ställ den andra enheten i ett annat hushåll för att förhindra att viktig information försvinner vid en brand.

Alltså köper jag in en till företaget och ställer på ett säkert ställe och sen köper jag en till mig själv och skickar upp alla viktiga företagsfiler till min NAS. Fungerar det tror ni? Då slipper man köpa nya dyra band och så slipper man att betala en månadskostnad för lagring på nätet, dessutom får jag en NAS hem till mig ;).

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

sista alternativet låter ju iofs nice, men jag tycker fortfarande att det känns som ett bättre alternativ att köra med storegate el likn. eftersom du då slipper oroa dig för diskkrascher osv, men tycker du att en "primär" och en sekundär är nog så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
sista alternativet låter ju iofs nice, men jag tycker fortfarande att det känns som ett bättre alternativ att köra med storegate el likn. eftersom du då slipper oroa dig för diskkrascher osv, men tycker du att en "primär" och en sekundär är nog så

Har funderingar på att skrota servern på företaget då den är uråldrig. Tror den är från 2001. Tycker inte den tillför så mycket förutom att föra ett jäkla liv. Därför kan det va lämpligt med en NAS på jobbet också.

Som det är nu har vi 4st 18Gb scsi-diskar utdelade på alla datorer från servern där vi lagrar alla gemensamma filer. Men det fungerar ju lika bra med en nas.

Utöver servern har vi enbart 3 stationära datorer och en laptop. Därför ser jag inga stora fördelar med en server, kan lika gärna installera diverse program på var och en av datorerna istället för att göra det centralt.

Sen är det väl så att vissa nas också kan agera skrivarserver om man nu vill det.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WoberT
Har funderingar på att skrota servern på företaget då den är uråldrig. Tror den är från 2001. Tycker inte den tillför så mycket förutom att föra ett jäkla liv. Därför kan det va lämpligt med en NAS på jobbet också.

Som det är nu har vi 4st 18Gb scsi-diskar utdelade på alla datorer från servern där vi lagrar alla gemensamma filer. Men det fungerar ju lika bra med en nas.

Utöver servern har vi enbart 3 stationära datorer och en laptop. Därför ser jag inga stora fördelar med en server, kan lika gärna installera diverse program på var och en av datorerna istället för att göra det centralt.

Sen är det väl så att vissa nas också kan agera skrivarserver om man nu vill det.

Visst är det så, men de får du kontrollera innan så de funkar med just din skrivare osv.. Vår router på jobbet skulle enligt uppgift fungera med vår skrivare, men det resulterade i att varje gång vi skriver ut så lägger internet ner.. Sjukt kul..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Visst är det så, men de får du kontrollera innan så de funkar med just din skrivare osv.. Vår router på jobbet skulle enligt uppgift fungera med vår skrivare, men det resulterade i att varje gång vi skriver ut så lägger internet ner.. Sjukt kul..

Hehe det lät mindre kul du. Ska kolla upp det, har 2st HP nätverksskrivare och en nästan ny Netgear router/modem.

Någon som kan tipsa om en bra NAS som klarar att synka mellan varandra och på så sätt göra backup. Det är ingen nackdel om den har inbyggt torrentstöd o lite sådana trevliga finesser.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att jag har hittat vad jag söker nu.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412886

Qnap TS-219, verkar ha alla funktioner jag letat efter.

Bland annat remote replication så att man kan göra backup från den Qnap TS-219 som står på företaget till en annan som står hemma hos mig på ett smidigt o enkelt sätt.

http://www.qnap.com/pro_features_server.asp#D

Kostar en slant helt klart, 3995:- utan diskar men det får vi ta :).

Nu är ju däremot frågan vilka diskar man ska sätta i. Behöver inte mer än 2x250Gb på företaget men tänkte ha 2x1Tb hemma.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME