Permalänk
Medlem

Det morderna hemmet!

Ok.
Jag har lite tankar kring att köpa in några 17" platta touchskärmar och några VIA EPIA-ML6000 moderkort till det boota Linux direkt från flashdiskar så helt enkelt datorer med bara en skärm och helt ljudlöst.

Tanken med detta är att jag ska kunna sätta upp dessa på strategiska ställen runt om i mitt hus och komma åt anteckningar (som har gjort på alla andra stationer oxå) och även internet. snabbt och smidigt.

Det ända är att jag inte riktigt har knäckt vad jag kommer behöva för mjukvara att lyckas med detta. Hur kan jag få ut anteckningar och filer på ett smidigt sätt till alla datorer över ett privat hemma nätverk?

Det måste ju finnas en lösning på det, Någon?

Mvh
Thend

Permalänk

En server vore väl bra?

Permalänk
Medlem

Se till att ha en Tellstick inkopplad!
Med den kan du styra belysning, vägguttag etc. Då kan du (om du har kunskapen, annars kan andra göra den) göra ett fint interface med ikoner, och då är det bara att klicka på ikonen för att släcka lampan.
Då kan man lägga in den på alla datorerna och ha uppe visandes på skärmen 24/7.
Något snyggt interface som det här:
http://pici.se/pictures/ezkZYUpmw.jpg
Finn inspiration!

Men jag tror att det är smartare att bara använda en dator, som alla skärmar är inkopplade till i något slags gigantiskt "Clone mode" så slipper du fippla med automatisk backup av alla filer till en centraldator.

Kan komma med mer idéer, men jag är trött nu

Edit: Helst skall du ha röststyrning på allting i huset, men vet inte om det går att fixa i någon Linux dist. Tänk er: "Rullgardiner: Upp!" och rullgardinerna åker upp

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Tack för ideer. det med att sätta upp en mega "clone mode" vet jag inte om jag orkar då måste mamma datorn ha fler grafikkort så att man kan koppla in alla skärmar. Och det med att använda tell stick verkar som en fin fin ide. det är ju bara att göra ett snyggt interface så man kan styra strömbrytarna, plus lägga till några "ikoner" så man kan komma åt internet och dylikt. Och att göra det hela med ett stargate Atlantis interface känns lite FÖR nördigt ;P

Har även kollat och funderat på att skaffa en sån här till lägenheten i framtiden, https://www.akmelock.com/biometric/fingerprintdoorlock/Trinit...

hehe kom gärna med fler förslag!

Permalänk
Medlem

Bah, inte kan det vara för nördigt med ett Stargate interface på datorer utsatta i huset á la Atlantis

Inte behöver du många grafikkort, VGA signalen går att kopiera lätt med VGA splittrar.

Dock så kommer du behöva en repeater om du ska ha skärmar på olika vånignar i huset, då signalen försvagas mycket efter 10 meter ungefär.

Alltså behöver du bara ett billigt grafikkort och en jäkla massa splitters!
Dock så kanske det kan vara bra att använda en lite dyrare VGA splitter som denna: http://www.kjell.com/?item=38559&path=, då den förstärker signalen så den når 65 meter.

Ser bra ut med ett biometriskt lås, men hur ska du göra om någon annan vill in? Skall du kapa en utav dina tummar som du kan låna ut som nyckel?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Efter att ha sett Mythbusters skulle jag inte lita alltför mycket på ett sådant lås.

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sadistical
Efter att ha sett Mythbusters skulle jag inte lita alltför mycket på ett sådant lås.

Har hört att de gjorde ett test genom att kopiera tummen i en kopiator, och sedan så slickade de på tummavtrycket så fungerade det.
Stämmer det eller har jag blandat ihop det med något annat?

OM det stämmer så här han i alla fall helt safe, om han inte i fyllan går med på att kopera tummen

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

De försökte väl med en hel massa metoder. De byggde till och med en tumme med puls för att försöka lura låset. Inget funkade. Tills de blev desperata och försökte med enklast möjliga. Alltså ett svartvitt tryck på papper. DÅ öppnades dörren utan problem. Och de tog väl avtrycket från ett glas och förde över det till papper, så för att vara helt safe måste man väl bära handskar hela tiden.

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sadistical
De försökte väl med en hel massa metoder. De byggde till och med en tumme med puls för att försöka lura låset. Inget funkade. Tills de blev desperata och försökte med enklast möjliga. Alltså ett svartvitt tryck på papper. DÅ öppnades dörren utan problem. Och de tog väl avtrycket från ett glas och förde över det till papper, så för att vara helt safe måste man väl bära handskar hela tiden.

Hehe Han får väl ha en irisskanner som fungerar som dörrlås, om det nu finns

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Att någon lyckas sno mitt finger avtryck från ett glas eller så (i helt perfekt skick inget smet eller liknande) är nog mindre chans än att man tappar sin hus nyckel och någon "bad guy" hittar nyckeln och kommer in på det viset... så jag tror nog att det ärr rätt så säkert faktiskt