Permalänk

Noob behöver assistans..(grafikkort)

Hej på er!

Jag har fått ett märkligt problem och söker nu er hjälp med en förklaring.Har spelet Stalker:Clear Sky och har spelat det utan problem på min dator.Installerade den senaste patchen till det samt uppdaterade mina grafikkortsdrivrutiner.Får då följande felmeddelande:"Pixel Shader v1.1 or higher requierd".

Grafikkortet är ett Asus Radeon X1950XTX 512MB GDDR4,Moderbordet MSI P35 Platinum, P35, Socket-775, DDR2, och processor Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz.

Vad beror detta på och hur löser jag det enklast?
Tacksam för all hjälp.

Mvh
Shooto Great

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Kolla här : http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=799161
http://www.gsc-game.com/index.php?t=community&s=forums&s_game...

Jag tror det beror på att Steam har lagt till mer grafik och ditt grafikort stöder inte sådan ny grafik.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Ja,det verkar som om senaste patchen ställer till det.Men jag kör ju inte Stalker via Steam..så nu vet jag inte vad jag skall ta bort.
Tack för snabbt svar iaf!

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk

Jag hittade en lösning

"Tell you what, why don't you navigate to C:\Documents and Settings\All Users\Documents\STALKER-STCS and open the file user.ltx using Windows Notepad, and then edit the part where it says "r2_ssao" so that its value reads "st_opt_medium" instead of "st_opt_high". That way, your game will not give you a shader error each time you start it up. While you're at it, go ahead and disable sun shafts as well, since your GPU really isn't powerful enough to run them anyway (r2_sun_shafts st_opt_off).

EDIT: Oh, and there is no need to reinstall the game when switching graphical settings (or any settings for that matter)."

Själv så hittade jag inte filerna som nämns här men högst upp i textdokumentet stog det -preset High,jag ändrade det till medium och nu funkar det igen.

Tack för att du tog dig tid.

Mvh Shooto Great

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10