Auzentech X-Fi Forte 7.1... Besviken

Permalänk
Medlem

Auzentech X-Fi Forte 7.1... Besviken

Skaffade ett Forte igår, men min dator verkar inte gilla det: Det ligger hela tiden ett bakgrunds-surr, när man scrollar sidor, flyttar fönster, kör 3D, etc. Via förstärkaren så låter det bara jag rör musen, via vanlig front kontakt bättre men fortfarande märkbart. Ljudet i sig är betydligt bättre än mitt ALC889, men bruset förstör helheten

Nån som har några trick i ärmarna?

Jag har testat och uppdaterat biosen, ändrat PCI inställningar hit och dit, försökt tvinga över Forte till ett annat IRQ (vilket inte funkar så bra på Vista, GTX280, Forte, Lan och alla PCIe slots delar en och samma IRQ!), flyttat runt kortet så det är så långt från grafikkortet det bara kan vara, men ingenting hjälper.

Kör en E8200@stock (optimal settings i bios, inte ändrat sedan update), XFX GTX280, Gigabyte EX38DS5 mobo och ett Corsair VX550.

Har läst om knasigheter med X-fi och Vista, men va fan... Det borde ju varit löst vid det här laget. Jag tror det blir att byta det mot ett Xonar D1 (slipper bråka med X-fi och PCIe) :/

Permalänk
Medlem

Du har ingen mer PCIe x1 port att prova det i, ditt problem verkar ju bero på att andra komponenter stör ljudkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har prövat alla portar... Jag testa till och med en ghetto mod med att göra en EMI sköld av papp och folie för att se om det var det (det såg roligt ut lol), men inget har gjort nån skillnad. Det verkar utan tvekan vara PCIe bussen som ger ljudet :/

Jag skulle iochförsig kunna testa om mitt HD3870 ger samma problem... Med att köra det är ju inget alternativ så det skulle ju inte spela så stor roll.

Permalänk
Medlem

Lite sorgligt att sådan inträffar för det är ett bra ljudkort annars.

Det som du kan testa är att rycka ur skärmkabeln, och testa om störningarna försvinner, i så fall är det en bättre skärmad kabel som du behöver.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte så enkelt, det gör noll skillnad.

Och jag antar att nåt som det här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=363705#ProductTabs är rätt så värdelöst? Dessutom så är det ju löjligt dyrt lol.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Tyvärr inte så enkelt, det gör noll skillnad.

Och jag antar att nåt som det här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=363705#ProductTabs är rätt så värdelöst? Dessutom så är det ju löjligt dyrt lol.

Det där verkar vara årets onödigaste produkt nästan humbug, finns det verkligen någon som har köpt den?

tror inte ens den skulle hjälpa till i ditt fall, det enda du kan göra är att testa med olika drivrutiner och se om det påverkar...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort och hade samma problem, eller det märktes dock nästan endast då jag körde spel, specifikt HL2. Använd inte den specifika hörlursutgången, utan använd den utgång som kommer ifrån den VGA-liknande kontakten. Fixade problemet för mig